Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
03/04/2017 Competenties beoordelen met GP Hoe doe ik het en hoe borg ik kwaliteit? Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR.
03/04/2017 Beoordelen van competenties: Ontwerpen van authentieke performance assessments Judith Gulikers, leerstoelgroep educatie- en competentiestudies,
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Differentiëren naar leerwegen
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Over consumenten, gedrag en marketing
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Competentiegericht beoordelen: handvatten krijgen
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Workshop ‘Competenties’
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Examinering Conferentie BTG HTVF
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Bewust toetsen met Groen Proeven
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Waar staan we nu?.
Aan de slag met competenties beoordelen
23 april 2009 Wellantcollege wisselt uit Eric de Bruin en Elise van Vliet.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
Interpreteren van data
Portfolio
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Visie & Strategie.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
+ E-Portfolio Laat zien wat je in huis hebt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco.
Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Transcript van de presentatie:

Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven 04/04/2017 Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven Judith Gulikers, Leerstoelgroep Educatie en competentiestudies, WUR

Beelden geven aan werkveld over competentiebeoordeling van leerlingen 04/04/2017 Beelden krijgen: Wat is competentiegericht beoordelen? Wat zijn de kernmerken? Welke vormen? Hoe te maken? Beelden geven aan leerlingen over beroepen, mbo-trajecten en over eigen competenties en ontwikkeling Beelden geven aan werkveld over competentiebeoordeling van leerlingen Zowel docenten als leerlingen moeten zich vaak nog een beeld vormen van competentiegericht beoordelen: Wat is dit? Hoe moet ik dat zien? Maar daarnaast is competentiegericht beoordelen ook bedoeld om leerlingen een beter beeld te geven van hun toekomst: Welke beroepsrichtingen kun je allemaal op, maar ook Hoe zien het MBO er na deze opleiding uit? Welke richtingen zijn daarin en wat voor manier van leren is hierin nodig?

Inkomertje 1……………… Competentie? 04/04/2017 “Koe Bertha is al twee dagen niet opgestaan, haar poep is dunner dan het moet zijn en je meent iets te zien aan haar vacht en ogen. De boer is er niet. Wat nu?” Beschrijf de handelingen die je zou uitvoeren. Waar hou je rekening mee? Kan op grond hiervan gezegd worden dat deze toekomstige verpleegkundige deze taak goed zal uitvoeren? Maw. dat zij competent is in het verschonen en verplaatsen van patiënten in een ziekenhuisbed?

Competente dierenverzorger? 04/04/2017 ‘Kennis over’ is niet genoeg voor competentie uitspraak Observatie van daadwerkelijke handelen nodig (actie) Interactie met koe in de stal en overleg met de boer (context) Bewust handelen? Deze opdracht beoordeelt alleen “Kennis over”, dit is niet voldoende voor competentie. Mist bijvoorbeeld motorische aspecten van de handeling, communicatie richting patiënt (context) Moeten kijken of student dit gedrag daadwerkelijk goed kan uitvoeren  performance assessment

Piramide van Miller: WAT wil je zien? 04/04/2017 Does Performance assessment in vivo: Observatie op werkplek, video….. Shows how Performance assessment in vitro: Simulation, rollenspel………….... Authenticiteit Knows how Contextrijke tests: Casus, werkstuk, ….. Knows Feitentests / vaardigheden: MCtoets, open questions….. Beroepsbekwaamheid bestaat uit vier lagen: de onderste lagen zijn voorwaardelijk voor de hogere lagen. Afhankelijk van welke laag je in je onderwijs of beoordeling wilt aanspreken moet je andere methoden kiezen. In traditioneel onderwijs ligt de nadruk op laag 1 en misschien laag 2. In CGO ligt de nadruk op laag 3 en 4 Naarmate je hoger in de piramide komt, wordt de authenticiteit van de onderwijs en beoordelingsmethoden belangrijker.

Competenties beoordelen 04/04/2017 Competentie = bekwaamheid om kennis, vaardigheden en houdingen te integreren in de uitvoering van (beroeps)relevante taken / rollen in een bepaalde context Competentie kun je niet zien  observeerbaar gedrag beoordelen In ieder geval laag 3 / 4 van Miller

“Traditioneel” toetsen ……….. 04/04/2017 Gericht op: kennis en routine vaardigheden (Miller 1/2) betekenisloos en oppervlakkig leren: stampen, herhalen, reproduceren en……….snel weer vergeten! doel = certificeren: slagen / zakken (docentgericht) = Assessment van leren (summatief) = Assessment aan het einde van leren

“Traditioneel” toetsen kenmerken zich door… 04/04/2017 Docent bepaalt vorm, inhoud, plaats/tijd Assessment is “done to the student” Gestandaardiseerde “objectieve” toetsen: voor alle leerlingen gelijk Geen relatie met beroep: toetsen van onderwijsinhoud Beoordeling van eindproducten 1 toets, 1 assessor op 1 moment

Competentiegerichte toetsen (assessments) 04/04/2017 Gericht op: Integratie van kennis, vaardigheden en houdingen Zien van professioneel, competent gedrag (Miller 3/4 ) Betekisvol en diep leren: begrip en flexibel toepassen Doel = in kaart brengen en stimuleren van groei (studentgericht) = Asessment voor leren (formatief) naast assessment van leren (summatief) = Assessment voor, tijdens en na leren

Assessments kenmerken zich door (2)…….. 04/04/2017 gedeelde verantwoordelijkheid (docent, student, werkveld) niet gestandaardiseerd, maar geindividualiseerd  verschillen binnen randvoorwaarden authentiek: beroep/maatschappij is startpunt producten én processen meerdere assessoren, momenten, en methoden  competenties kun je niet met 1 methode op 1 moment beoordelen met 1 assesor (denk aan 4 lagen van Miller!) Student kan ook input hebben in de inhoud/vorm van het assessment of kan betrokken worden als medebeoordelaar. Verschillen binnen randvoorwaarden: Wat de leerling moet laten zien staat vast, hoe hij dit laat zien (bv. vanuit welke context) zou tot op zekere hoogte vrij kunnen zijn. Zo kan een assessment aansluiten bij de leerdoelen, stageplek, wensen en voorkeuren van de leerling

Objectief beoordelen in CGB In CGB is puur objectief beoordelen niet mogelijk. Om toch een zo objectief of betrouwbaar mogelijk beeld te krijgen van de echte competentie van een leerling moet je daarom een of meer van onderstaande acties ondernemen: Meerdere beoordelingmethoden combineren Meerdere assessoren betrekken (bv. 360°) Op meerdere momenten meten

Beelden geven aan leerlingen 04/04/2017 Mogelijke MBO vervolgtrajecten Toekomstige beroepsvelden De groei in mijn competenties Kan ik al functioneren in de praktijk? Mijn eigen competenties Mogelijkheden om verder te groeien Competentiegerichte assessment zijn ook bedoeld om heel betekenisvol voor leerlingen te zijn. Ze kunnen leerlingen beelden geven van:

Hartstikke mooi, maar hoe dan….? 04/04/2017 Proeve van bekwaamheid / Grote praktische opdracht Zelf-beoordeling / rubrics 360° beoordeling (leerling, docent, werkveld, peer) Portfolio assessment Maar: allemaal direct gekoppeld aan competenties én aan relevante activiteiten Proeve van bekwaamheid / Grote praktische opdracht: Zoals jullie wellicht weten doen alle MBO’s aan Proeven van Bekwaamheid. Dit zijn grote praktische taken afkomstig vanuit het werkveld die de leerlinge een tijd lang moet uitvoeren in een realistische situatie. Het functioneren van de leerling wordt hier geobserveerd doorbv. Een docent, maar ook iemand uit de praktijk. Na afloop hebben ze samen met de leerling een Criterium Gericht Interview en daarna geven ze een eindoordeel: Vertrouwen we de leerling deze beroepssituatie toe? Iets vergelijkbaars is mogelijk voor de GPO. Wat belangrijk is om te beginnen bij WAT wil ik van de leerling zien en van daaruit terug redeneren naar hoe je assessment er dan uit moet zien. Zelf-beoordeling  reflectie 360° beoordeling  feedback Portfolio assessment Maar: allemaal direct gekoppeld aan competenties!

PvB/ GPO: de authentieke beoordeling 04/04/2017 Startpunt = de beroepspraktijk of maatschappelijke situatie (dus niet onderwijs!) Wat moet een leerling op dit niveau in zijn/haar stage kunnen uitvoeren? Overleg met werkveld / stagebieders Situatie beschrijven met combinatie van taken en dilemma’s Wat moet leerling hierin allemaal laten zien? (competenties) Integratie van vakken Mooi voorbeeld: Experiment “Groen Proeven” Je begint bij de praktijk, dus niet bij het onderwijs. Je wilt een leerling opleiden om te functioneren in de praktijk of op het MBO, niet om perse te testen of hij kan wat jij hem geleerd hebt. Einde van verhaal: als je hebt bepaald wat een leerling allemaal moet kunnen doen in de beroepsgerichte situatie, dan kun je daarna eens gaan kijken welke onderwijsonderdelen daarbij passen. Dan zul je vanzelf zien dat er allerlei vakken geintegreerd kunnen worden.

Hulpmiddel: 5-dimensionale model (5DM) 04/04/2017 5 kenmerken van een “toets” die je meer of minder op de gekozen realistische situatie kunt laten lijken Taak: opdracht(en) die de leerling moet uitvoeren Fysieke context: omgeving waarin leerling de opdracht moet uitvoeren + de bronnen/materialen daar aanwezig Sociale context: samenwerkings- en hulp (on)mogelijkheden Vorm: beoordelingsmethode, onafhankelijk van de inhoud Als je dan daadwerkelijk en proeve op GPO moet gaan ontwerpen en inrichten, kun je aan vijf kenmerken van het assessment denken die je meer of minder authentiek kunt maken 5 dimensionaal model Gulikers, J. (2007). Authentiek beoordelen in een curriculum [Authentic assesment in a curriculum]. OnderwijsInnovatie, 2, 11-14. Gulikers, J., Bastiaens, Th., & Kirschner, P. (2005). Authentieke toetsing, de beroepspraktijk in het vizier [Authentic assessment, professional practice within sight]. OnderwijsInnovatie, 2, 17-24. Ook te vinden op De Gereedschapskist Competentiegericht beoordelen www.gereedschapskist-beoordelen.nl Criteria: punten waarop de leerling beoordeeld wordt

Zelfbeoordeling / 360° beoordeling 04/04/2017 Competentie: samenwerken Voorbeeld van leerling M / S / N Dat wil ik leren / dat moet hij leren Ik bied anderen hulp aan als ik zie dat ze die nodig hebben Concreet voorbeeld Ik heb mijn vriend uitgelegd hoe hij met de computer kon werken Concreet observeerbaar gedrag Ik heb mijn collega geholpen de stallen schoon te maken Ik moet het dan niet alleen willen doen, maar samen soms

Rubric “klantgericht werken” 04/04/2017 1 Als een klant mij om advies vraagt, stuur ik hem door naar mijn baas of collega 2 Als een klant mij om advies vraagt probeer ik eerst zelf te helpen en anders stuur ik de klant door naar mijn baas of collega 3 Als een klant mij om advies vraagt kan ik hem meestal zelf verder helpen 4 Ik heb in de gaten wanneer een klant advies nodig heeft en ik neem zelf het initiatief om de klant te adviseren

Zelfbeoordeling / 360° beoordeling 04/04/2017 Vaak formatief gebruikt voor Ontwikkelingslijnen Coachingsgesprekken Activiteiten plannen maken 360° beoordeling ook vaak summatief

Maar waarom zou je dit allemaal willen? 04/04/2017 Op voorwaarde dat leerlingen goede beelden hebben. Het is cruciaal dat zij: assessments als authentiek ervaren: Herken ik hier mijn toekomstige beroep in? de competenties begrijpen: Wat betekenen die competenties in mijn situatie en in mijn opleiding? begrijpen hoe ze deze competenties kunnen bewijzen: Wat hebben mijn (leer)activiteiten met die competenties te maken? Beoordeling stuurt het leren! Beter voorbereiden op BVE veld Beter voorbereiden op competentiegerichte MBO Leerlingen: Meer gemotiveerd Begripsvoller leren Professionele en algemene competenties ontwikkelen Reflecteren en zelfsturen  levenslang leren DUS: bespreek en betrek leerlingen (en hun werkveld) bij de vormgeving en uitvoering van een competentiegericht assessment!!

Gereedschapskist Ontwikkeld door: APS, CPS, KPC groep, CITO en ECS/WUR 04/04/2017 Ontwikkeld door: APS, CPS, KPC groep, CITO en ECS/WUR Meer info: Judith.gulikers@wur.nl