Uitwerking Megaworkshop 13 juni

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie en transformatie Jeugdzorg
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Transformatie Jeugdzorg
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Transitie van het Sociaal domein
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
“Specialistische” zorg
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
ICT in een dynamische context
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
juni Transitie jeugdzorg
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Herstructurering Sociaal Domein
Samen verder!.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
SAmenwerken aan VEiligheid
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Dwang en drang in Amsterdam Rol en positionering gecertificeerde instellingen en RvdK.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
WIJ Eindhoven Masterclass transitie jeugdzorg regio 1 november 2012.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Stichting Jeugdformaat
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
bij kwaliteit en outcome
Wmo beleid in de Drechtsteden
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Uitwerking Megaworkshop 13 juni 3 thema’s: Voorveld Specialistische zorg Continueren en vernieuwen, het systeem/financiering Sturingskader en schaalkeuzes Hoofdconclusies megaworkshop

Thema 1: Voorveld

Onderwijs voorschoolse situatie mist als vindplaats en doorgeven van problematiek zorgteam in scholen benutten en samenwerking met jeugdteam: aansluiten bij leefomgeving kind (=school) als docent kun je weinig: signaleren, maar aankaarten heeft als risico dat je wordt aangeklaagd

Eigen kracht cliënt en professionals meer empowerment/zeggenschap van de cliënt benadrukken in ontwerp professionals moeten budgetzeggenschap krijgen  financiën dicht bij de cliënt brengen

Samenwerking andere partners rol vrijwilligers/verenigingen: hoe weten zij wat de weg is op de sociale kaart? welzijnswerk kan de schakel zijn tussen zorg en onderwijs! rol van jongerenwerk? woningbouw als vindplaats kinderopvang mist kerk relatie met huisarts, wijkverpleegkundige, consultatiebureau en jeugdarts CJG is ook al een team! Rol van het CJG in dit jeugdteam? CJG als loketfunctie? samenwerking tussen bestuurders van organisaties kan beter verhouding tot sociale wijkteams/AWBZ/WMO (klein houden & verbinden): maak gebruik van wat er al is!

Rol gemeente voorwaarden scheppen voor Civil Society uitvoering lokaal beleid gelden  prestaties gevraagd vormgeving financiering

Route van de zorg cultuuromslag nodig: minder problematiseren van gedrag nieuwe woorden voor cultuurverandering nodig informele netwerk zoveel mogelijk problemen laten oplossen er moet kennis zijn van de hele sociale kaart in het voorveld (hoe krijg je dit voor elkaar?) hoe breng je kennis naar de voorkant en weet de generalist wanneer specialistische zorg nodig is? niet vanuit aanbod van zorg denken, maar vanuit de vraag niet na 18 jaar stoppen met integraal team proactief aan de slag: zorgmijders opzoeken! Aanpak hiervoor mist nog!  positie van bijv. AMK kan je ook langdurig in jeugdteam blijven? hoe terugschakelen vanaf specialisten naar jeugdteams? waar zit de case-manager, waar haal je die vandaan? 2 soorten case-managers? Voor ‘enkelvoudige’ en ‘specialistische’ zorg

Inrichting jeugdteams op basis van competentieprofiel inzetten, iedereen gelijke functie, niet vanuit organisaties denken cliënt zelf laten bepalen wie ze willen voor hulp flexibel netwerk, dus geen vast team huisarts betrekken in het team klein/fijn netwerkteam specialist moet flexibel zijn niet alleen maar professionals die coördineren, maar ook uitvoeren! beperk overlegtijd!

Geografische spreiding in landelijke gebieden is school vaak in ander gebied dan wonen, hoe samenwerken? regionale verbinding  digitaal kunnen uitwisselen dossier bij de cliënt (maar hoe werkt het dan met privacy wetgeving?)

Overig andere wijkteams van WMO/AWBZ, hoe samen optrekken? definiëring en visualisering van de begrippen, bijv. specialistisch en jeugdteam

Thema 2: specialistische zorg

Algemeen leeftijdscategorie bepalen (tot 23?) voorkom nieuwe schakels (van teams) gebiedsgericht crisisteam? investeren op nieuw/anders haaks op bezuinigingen. Geen tijd/geld om af te bouwen kanteling = uitgaan van het ‘normale’

Tegenkracht ouders als ervaringsdeskundigen in jeugdteam consultatienetwerk van ervaringsdeskundigen op een groter schaalniveau reconstructies maken om te blijven leren budget bij cliënt leggen ruimte voor gesprek als zaken misgaan

Verantwoorden doorlooptijd als meetinstrument kan, voorwaarden: goede diagnostiek en snelheid in toeleiding naar passende hulp. Is ook goedkoper! verschillen in cliënten(groepen) benut interne kwaliteitseisen instellingen

Specialisme visie op functionaliteiten in teams? niveau van zorg aandachtsgebieden crisis is een specialisme AMK onderzoek ook generalist met een specialisme aanvullend, intensief, specialistisch, verplicht kleed specialist niet uit! maatschappelijke opvang alle leefgebieden afdekken? casemanagement alleen bij complexe situatie JB en JR in consultering

Randvoorwaarden 1 budget (zorgverzekering, gemeente, onderwijs) inzet van zorg garanderen voor cliënt én jeugdteam én passend op vraag en gemeentegrens overschrijdend ICT, 1 systeem voor registratie (Rotterdam) afstemming eigen kracht – zorg faciliteren door overheid

Competenties kennis consulteert om scherp te blijven weet taak af te bakenen zorgt dat met elk gezin ‘klikt’ (keuzevrijheid cliënt ‘proeven’ aan elkaars werk SNS methodiek hanteren ‘spelen’ tussen gedwongen en vrije kader

Jeugdteam leden: regievoerder doorzettingsmacht van professional FNB Sociale dienst regievoerder doorzettingsmacht van professional niet alles via team! mix van formele en informele zorg mandaat beheersbaarheid

Pilot ervaringen van lopende pilots benutten en op aansluiten

Thema 3: continueren en vernieuwen, het systeem/financiering

Stelselwijziging we lossen het niet op met stelselwijziging, anders denken en werken is nodig niet nog meer overhead en management: bouw voort op wat er is 3 jaar doen over saneren is te lang, zo veel tijd is er niet!  Reactie organisatie: we willen nu al veranderen maar geen middelen en ruimte. zorg voor goede verdeling grote organisaties en kleine/zzp’ers aandachtspunt: bestuurlijke betrokkenheid vs. professionele betrokkenheid instellingen passen zich aan de identiteit van gemeenten aan protocol vs. vrije markt ruimte voor nieuwe aanbieders het is een lerend model, planning is ambitieus!

Financiering hoe bezuinig je? reacties: minder zorg, goed is goed genoeg. maar wie bepaalt dat? Consequentie is dat er mensen tussen wal en schip gaan vallen. risico's aan cliëntenbonden financiering: cliënt vasthouden kwaliteit, werkgelegenheid vs. prijs uitdaging gemeente: geld moet gaan naar diegene die het echt nodig heeft

Jeugdteam zorg voor flexibel aanbod om wachtlijstproblematiek op te lossen manager in het wijkteam? of zelfsturende teams? organiseer ook tegenkracht in het wijkteam het ontwerp geeft nog geen aandacht voor gedwongen kader alles gaat om 90% van de vragen, maar de kosten zitten juist in de rest

Overig hoe leg je verantwoording af naar de raad? We willen wel iets te kiezen hebben. reactie  iedereen moet nieuw denken, ook raadsleden. Geef de professionals het vertrouwen. betrek het AMK hebben nieuwe aanbieders wel een reële kans?

Uitwerking sturingskader en schaalkeuzes

Solidariteit zorg voor interne samenhang tussen gemeente: maak duidelijke afspraken over wat je van elkaar verwacht: wat verwacht je op preventief gebied van elkaar (eisen stellen aan gemeenten) houd reservepot voor als geld op is, voor kind dat tussen wal en schip valt vanwege verhuizing buiten regio pot onvoorzien in opstartfase verzekering obv gewicht van problematiek in elk gebied? Of volledig solidair naar rato aantal kinderen? Jeugdzorg is niet te voorspellen! verdeling postcodegebied, inwoners, opgave? niet pervers (sparen)

Poortwachter poortwachtersrol ligt bij de professional, maar zorg voor slim samenspel in de driehoek client-professional en gemeente bewaak dat professional solo-functie krijgt in het gezin waar blijft toegang? (BJZ)

Cliënt cliënt niet budgettair verantwoordelijk maken, denk aan negatieve voorbeelden rondom PGB (tegengeluid: zorg voor stevig samenspel cliënt en professional) woonplaats of leefroute bepalend? Jeugdteam moet in verbinding staan met hele leefroute, geografische grenzen mag geen belemmering zijn voor hulp

Opschalen opschalen samen met cliënt, niet alleen door professional of gemeente, het kind is leidend! opschalen door jeugdteam, controleer steekproefsgewijs. Vermijd bureaucratisering protocol bij problemen nodig: geeft ‘rust’ gemeente voorkomen situatie geld = op bij opschalen 1 lijn, niet 17 lijnen

Schaalkeuze residentieel lukt niet subregionaal schaalkeuze: subtaken specificeren. Concurrentie ‘beperken’, zorg dat niet 2 of meer verantwoordelijkheden zijn voor 1 subtaak, om afschuiven te voorkomen voorkom ‘in de wijk’ denken (postcode overstijgend): ‘wat heeft onze regio nodig?’ moet de focus zijn

Uitwerking hoofdconclusies

Wat vind je goed ouders dragen zelf meer verantwoordelijkheid omslag voor professionals naar ‘wat gaat er goed?’: oplossingsgericht werken betrokkenheid bij professionals ervaren: goede grondhouding/energie  nu vertaalslag maken als professional! integrale teams goede werkwijze goed dat je elkaar veel beter gaat vinden. Uitdaging om met elkaar uit te zoeken waar je eigen en andermans grenzen liggen er is nog veel open, biedt ook kansen (maar werk aan de winkel!)

Kritiekpunten goed omgaan met financiën vanuit een team, hoe? verhouding kwaliteit/kwantiteit kennisborging waar gaat de burger zijn probleem neerleggen? de uitwerking  hoe gaat deze vormgegeven worden?

Tips betrekken alle spelers in het veld (met name huisarts) vindplaatsen jeugdteam voor alle aspecten van het sociale domein problemen normaliseren: uitgaan van eigen kracht in preventieve hoek voelsprieten organiseren veel goede dingen lopen al inzet van hulpverlening moet kunnen plaatsvinden daar waar de cliënt het wil alles staat of valt met financiering (en bureaucratie)! oog voor kleinere organisaties rol van het WMO-loket? link naar volwassenen goede definiëring nodig van begrippen + visualisering  moet begrijpelijk zijn voor de inwoners! aanbieders die goed zijn blijven bestaan waar laten we vrijwilligers? voortborduren op ontwikkelingen in de regio communicatie over doelstellingen transitie