Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Evaluatie van mentorprojecten
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Vraaggericht werken.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Verstehende of interpretatieve benadering
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Methodisch handelen bij intake screeningsinstrument re-integratie WWB SZW Extra dagen Marieke Blommesteijn Gejo Duinkerken Roeland van Geuns.
Levensecht leren is dialogisch leren
Educatief partnerschap en VVE
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Leren, loopbaan en burgerschap
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Bevolkingsverandering en de betekenis van dorpsaccommodaties Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
‘Ouders als behandelaars’
Hoe een loopbaandialoog te voeren
2. Communiceren met pubers
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
SUPREME mentoring toolkit Introductie: De rol van de mentor
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Dossier Empowerment.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
INTERACTIEF AANKOOP SYSTEEM PERCEEL: HULP BIJ HUISHOUDEN
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
JEUGDzorg - voor wie?.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Basistekst : Talentontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008

Wat is mentoring? Een één-op-één interactief proces van op (persoonlijke) ontwikkeling gericht leren, waarbij de mentoren hun kennis, bekwaamheid en ervaring inzetten om jongeren te helpen hun (levens)doelen te bereiken. Cohen & Galbraith (1995)

Een succesvolle mentor/mentee relatie •duurt tenminste 1 jaar (liever langer) •vereist zeer regelmatig contact (liefst ook met ouders) •heeft een mentor - die is gefocused op de ontwikkeling van de mentee én van zijn relatie met de mentee, - die daarvoor een heldere structuur biedt en - die de mentee onvoorwaardelijk steunt (geen bevoogding) •kent medezeggenschap voor de mentee en •is gebouwd op wederzijds vertrouwen (dat door mentor en mentee verdiend moet worden)

Een succesvol mentorproject Heeft een duidelijke ‘theorie’ die richting geeft aan het handelen van alle betrokkenen (vooral ook de mentoren). Een goede theorie specificeert welke interventies onder welke condities welke effecten hebben voor welke (groepen) jongeren.

Drie vormen van leren 1.operant conditioneren (snelle gedragsverandering) 2.semantisch leren (kennis toename) 3.identiteitsleren (persoonlijke groei)

Conditioneren Doel: Bijvoorbeeld het verwerven van sociaal- communicatieve basisvaardigheden Middel: - stel heldere en bereikbare gedragsdoelen - beloon en bestraf (on)gewenst gedrag onmiddellijk - biedt relevante ervaringen aan

Semantisch leren Doel: Bijvoorbeeld méér kennis over het functioneren van het onderwijs of de arbeidsmarkt Middel: - bied relevante (beroeps)ervaringen aan - begin dialoog over kernproblemen in beroep of school - geef inzicht in de cultuur van de organisatie - geef feedback over prestaties van mentee en biedt gedragsmodellen aan - introduceer mentee in communities of practice (netwerken)

Persoonlijke ontwikkeling/identiteitsleren Doel: Bijvoorbeeld zelfsturing in de studie-, arbeids- en/of levensloopbaan Middel: - bouw relatie op gebaseerd of wederzijds vertrouwen - begin dialoog over de persoonlijke zin en de maatschappelijke betekenis van grenservaringen - vergemakkelijk deze dialoog door mentee kennis te laten maken met vele vormen van kunst en cultuur - introduceer mentee in verschillende netwerken

Voor nuancering en detaillering