Stationsomgeving Zutphen
Fietsparkeren als veel bepalend onderwerp in Stationsomgevingen. Visie betaalde fietsenstalling onbetaalde fietsenstalling.
Opbouw 94-99 Gemeente -visie stationsomgeving. NS - visie op stationformules en kantoorbouw Zutphen. Prorail – ruimte voor de fiets.
Samenwerking 00-04 Stuurgroep NS-ProRail-gemeente Totaalplan Gezamenlijke projectleider Afspraken financieel-exploitatie-beheer
Resultaat 05-08 Mei-05 start bouw fietsenstalling 14-okt 2006 opening fietsenstalling Voorjaar 2008 openbaar gebied heringericht
Contracten – Overeenkomsten Gebruikersovereenkomst openbare ruimte NS-stations-OVmaatschappij-politie en gemeente Exploitiatieovereenkomst Beheerovereenkomst Huurovereenkomst
Fietsenstalling * Oostelijk deel (rechts van de trapingang) voor 1360 fietsen en “geautomatiseerd” toegankelijk * westelijk deel (links van de trap) vrije stalling voor circa 1640 fietsen * midden onder de trap stalling voor circa 40 bromfietsen
Fietsenstalling Fietswinkel beheert door NS Fiets, circa 200 m2 oppervlak Beheerdersruimte waarin monitoren voor controle op gehele ruimte met 40 camera’s * 1200 fietsen dubbellaags en door middel van luchtdruksysteem makkelijk te stallen
Stationsplein BOUW ondergrondse kelder Ontgraven 12.000 m3 deels verontreinigd Ontrokken hoeveelheid grondwater 200.000 m3 geloosd op de Berkel Voor de betonvloer 1300 m3 beton Wanden 400 m3 beton Kelderdek 700 m3 beton * Wapeningsstaal 45 ton
Discussiepunten in ontwerp tussen opdrachtgevers Bewapening dakconstructie Lengte trap Capaciteit trap Trap vanuit de fietsparkeerkelder uitkomende in de Stationshal Lift (vergrijzing + mensen met handicap) Kosten
Pluspunten Gezamenlijke projectleider vanuit de opdrachtgevers die zorgt voor de afstemming tussen de verschillende opdrachtgevers Projectleider die bekend is met de NS-organisatie deuren worden geopend die anders voor ons gesloten zouden blijven of die tot vertraging in het proces leiden Gebruik van kennis. Tijdens ontwikkeling sterke verbetering trap in de hal, gratis en groen.
Stationsplein Raming kosten project Kosten stalling € 6.300.000,-- Kosten herinrichting € 6.000.000,-- (gebied totaal)
Stationsplein Financiering Ministerie van V & W € 3.630.000,-- ProRail € 100.000,-- NS € 70.000,-- GSO provincie € 4.167.000,-- Stadsvernieuwingsfonds - 158.000,-- BDU provincie - 255.000,-- EU subsidie € 850.000,-- Gemeente € 3.070.000,-- Exploitatielasten gemeente € 395.000,-- (stalling 220.000),--
Fietshandhaving APV APV aangepast + probleem kort stallen Gebied vastgesteld. Wegsleepregeling ingesteld Mandateringsregeling opgenomen Uitvoeringsbesluit
voorwaarschuwing Fietsen gelabbeld 2* Flyers uitgedeeld Promotieteam gebruikt Internetpagina Zuthense Koerier (later stadium herhalen) na schoolvakantie
Handhaving Praktijk Fietsen binnen het gebied worden gelijk weggesleepd zonder voorwaarschuwing Opgeslagen in de “oude bewaakte stalling” Op afspraak tegen betaling van 25 euro af te halen Aanwezige klemmen en beugels max. 30 min parkeren Handhavingsprotocol - uitvoeringsvoorschriften
RVV – APV?? Gebruikte bebordingen Wegenverkeerswet – Burgerlijk Wetboek (AWB) “ hinderlijk in de weg staan” Duidelijkheid is gewenst!
Veel succes allemaal Bij het ontwikkeling van een gratis – overdekte – bewaakte – stallingen – voor de gebruiker Goed voor stimuleren fietsverkeer, gezondheid en het tegengaan van luchtvervuiling Ga ervoor!!!