LEARN DIZ (learning community Digitale Informele Zorg) TIPS 1.Betrekken van burgers 2.Zorgorganisaties aan je binden door afspraken vast te leggen 3.Goede.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

‘Makelaar Informele Zorg’
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Centrale werkwinkel D:
in de transitie naar een
Samenwerking tussen vrijwilligers en beroepskrachten verbeteren
Zorgcoöperaties.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Ouders en Kinderen Centraal
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
7/15/2014 Zorg voor elkaar en de rol van de overheid vanuit het perspectief van kwetsbare mensen.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Opdracht Processtappen formuleren om te komen tot afbakening van geldstromen rond wijk- ondersteuningsteams (WOTs of sociale wijkteams SWTs)
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Brainstorm sociale media in het onderwijs
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
NME: kiezen, leren, meedoen
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
Transdisciplinaire projecten
Samen werken aan een gezonde regio!
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
De VOA en schuldhulpverlening
De nieuwe Professional Social Work De WMO werkplaats Implementatie
Beleidsinformatie Jeugd
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
De Toekomst van adviesraden Bert Holman Voorzitter Koepel Wmo-raden Heereveen 29 oktober 2015.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Wat is Digitale marktplaats voor hulp, klusjes en zorg Laagdrempelig, veilig en eenvoudig hulpmiddel om elkaar te vinden. Via een organisatie of rechtstreeks.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Evaluatie Cursus.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Informele marktplaats voor en door bewoners Rolf Kwist, Debbie Kremer - BUUV Haarlem Participatieraad Haarlem 10 mei 2016.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Bestuurlijke netwerkdag G32, 18 september 2014 Themagroep Ondernemerschap Wethouders: Ap Reinders, Haarlemmermeer Willemien Vreugdenhil, Ede Mariëtte van.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras,
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Evaluatieverslag coördinator ouderensteunpunten gemeente Landerd.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Informatiedag verenigingen
ViaVia Info-presentatie
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
bij kwaliteit en outcome
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Workshop Belangen van Netwerken
Conclusies evaluatie Regieraden
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Geweld hoort nergens thuis
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

LEARN DIZ (learning community Digitale Informele Zorg) TIPS 1.Betrekken van burgers 2.Zorgorganisaties aan je binden door afspraken vast te leggen 3.Goede communicatiestrategie zoals  Gebruik bekende mensen uit de wijk als boegbeeld  Maak het leuk zoals de BUUV-lunch  Wees aanwezig op allerlei evenementen en bijeenkomsten 4.Zet makelaars in om vooral de “kwestbare” matches te begeleiden  Dit kun jezelf doen maar ook bij welzijnsorganisaties neer leggen 5.Maak de effecten inzichtelijk – Hoeveel matches en het resultaat van de match 6.Competenties van team en makelaar: ondernemerschap, creativiteit, proactief 7.Maak het gebruikersvriendelijk! TIPS 1.Betrekken van burgers 2.Zorgorganisaties aan je binden door afspraken vast te leggen 3.Goede communicatiestrategie zoals  Gebruik bekende mensen uit de wijk als boegbeeld  Maak het leuk zoals de BUUV-lunch  Wees aanwezig op allerlei evenementen en bijeenkomsten 4.Zet makelaars in om vooral de “kwestbare” matches te begeleiden  Dit kun jezelf doen maar ook bij welzijnsorganisaties neer leggen 5.Maak de effecten inzichtelijk – Hoeveel matches en het resultaat van de match 6.Competenties van team en makelaar: ondernemerschap, creativiteit, proactief 7.Maak het gebruikersvriendelijk! FACTSHEET bijeenkomst 1 GEMETEN EFFECTEN: -Nieuw type vrijwilligers -Nieuw soort vragen -Minder eenzaamheid -Minder dure zorgvormen -Signalering GEMETEN EFFECTEN: -Nieuw type vrijwilligers -Nieuw soort vragen -Minder eenzaamheid -Minder dure zorgvormen -Signalering

LEARN DIZ (learning community Digitale Informele Zorg) LEESTIPS: -De affectieve burger, Thomas Kampen & Imrat Verhoeven -MKBA BUUV, via pleio - onderzoek vraagverlegenheid: De betekenis van nabijheid, Lilian Linders WEBSITES: Wijbegintbijjou.nl LEESTIPS: -De affectieve burger, Thomas Kampen & Imrat Verhoeven -MKBA BUUV, via pleio - onderzoek vraagverlegenheid: De betekenis van nabijheid, Lilian Linders WEBSITES: Wijbegintbijjou.nl Deze tips & effecten zijn gebaseerd op de ervaringen van: - Marcel van Leuken (Geldrop-Mierlo) - Heleen Agterhuis (Haarlem) Deze tips & effecten zijn gebaseerd op de ervaringen van: - Marcel van Leuken (Geldrop-Mierlo) - Heleen Agterhuis (Haarlem)

LEARN DIZ 2 (learning community Digitale Informele Zorg) DOEN: 1.Communicatie is essentieel 2.Begin met zorg- en welzijnsorganisaties en wijkgroepen en dan pas individuele burgers 3.Usability voortdurend verbeteren 4.Focus niet alleen op het aanbod maar op het binnenhalen van vragen 5.Regionaal hetzelfde systeem is handig voor regionale aanbieders 6.Laat systeem bestaan naast andere systemen DOEN: 1.Communicatie is essentieel 2.Begin met zorg- en welzijnsorganisaties en wijkgroepen en dan pas individuele burgers 3.Usability voortdurend verbeteren 4.Focus niet alleen op het aanbod maar op het binnenhalen van vragen 5.Regionaal hetzelfde systeem is handig voor regionale aanbieders 6.Laat systeem bestaan naast andere systemen FACTSHEET bijeenkomst 2 TIPS door Hans Haveman: Enschede – WeHelpen NIET DOEN: 1.Beginnen met complexe functionaliteit 2.Het is niet dè oplossing maar beschouw het in groter geheel 3.Presenteren als initiatief vanuit de gemeente NIET DOEN: 1.Beginnen met complexe functionaliteit 2.Het is niet dè oplossing maar beschouw het in groter geheel 3.Presenteren als initiatief vanuit de gemeente

LEARN DIZ 2 (learning community Digitale Informele Zorg) DOEN: 1.Mede ingevuld en gedragen door lokale aanbieders 2.Inzet van vrijwilligers in het voortraject 3.Instrument is beschikbaar via woonservicepunten 4.Slim gebruik maken van bestaande overlegstructuren DOEN: 1.Mede ingevuld en gedragen door lokale aanbieders 2.Inzet van vrijwilligers in het voortraject 3.Instrument is beschikbaar via woonservicepunten 4.Slim gebruik maken van bestaande overlegstructuren FACTSHEET bijeenkomst 2 TIPS door Frank van Geffen: Schijndel - EigenKrachtWijzer AANDACHTSPUNTEN: 1.Nog geen zicht op de resultaten 2.Nog onvoldoende gedragenheid bij de consulenten 3.Nog onvoldoende ingebed bij de instellingen AANDACHTSPUNTEN: 1.Nog geen zicht op de resultaten 2.Nog onvoldoende gedragenheid bij de consulenten 3.Nog onvoldoende ingebed bij de instellingen

LEARN DIZ 2 (learning community Digitale Informele Zorg) NETWERKANALYSE Wat: het in kaart brengen van knopen en relaties Waarom:geeft een goed beeld van het netwerk en welke relaties je moet versterken, waar je terug kunt treden of waar je juist moet initiëren Hoe:met elkaar afbakenen, bepalen en interpreteren. UT laat zien hoe de netwerken er uitzien waarna samen met de betrokkenen het netwerk geïnterpreteerd wordt en conclusies getrokken worden Optie:verschillende instrumenten o.b.v. de data uit de systemen te analyseren en te vergelijken. Dit geeft inzicht in het lokale netwerk rondom het instrument en in de verschillen tussen instrumenten NETWERKANALYSE Wat: het in kaart brengen van knopen en relaties Waarom:geeft een goed beeld van het netwerk en welke relaties je moet versterken, waar je terug kunt treden of waar je juist moet initiëren Hoe:met elkaar afbakenen, bepalen en interpreteren. UT laat zien hoe de netwerken er uitzien waarna samen met de betrokkenen het netwerk geïnterpreteerd wordt en conclusies getrokken worden Optie:verschillende instrumenten o.b.v. de data uit de systemen te analyseren en te vergelijken. Dit geeft inzicht in het lokale netwerk rondom het instrument en in de verschillen tussen instrumenten FACTSHEET bijeenkomst 2 Presentatie Netwerkanalyse door Lidwien van Wijngaerdt en Sanne ten Tije Aanvullend uit de discussie: Bij wijkgericht werken biedt netwerkanalyse aanknopingspunten voor communicatie. Dit laat zich goed combineren met de leefstijlgroepen die bijvoorbeeld SmartAgent of Motivaction onderscheiden. Aanvullend uit de discussie: Bij wijkgericht werken biedt netwerkanalyse aanknopingspunten voor communicatie. Dit laat zich goed combineren met de leefstijlgroepen die bijvoorbeeld SmartAgent of Motivaction onderscheiden.

LEARN DIZ (learning community Digitale Informele Zorg) LEARN DIZ de learning community over digitale informele zorgdiensten is een initiatief van het Ministerie van VWS en DSA-de Zorgende Stad. DOEL: Kennis delen over implementatie van digitale informele zorgdiensten WERKWIJZE: 1. Inventarisatie thema’s: de rol van de gemeente, participatie van burgers en organisaties, beheer & onderhoud, samenhang tussen domeinen en systemen, financiering, effecten & effectiviteit. 2. Per bijeenkomst staat een onderwerp centraal waarbij 2 gemeenten hun ervaringen inbrengen. Onder leiding van Claudia Landewé zal vervolgens gediscussieerd worden. 3. Van de discussie komt een verslag en nuttige docuembnten en tips worden gedeeld via de werkplaats.werkplaats