CONTACTDAG VITO-LABS vrijdag 11 juni 2004 VOORONTWERP VAN DECREET TOT WIJZIGING VAN HET DECREET VAN 5 APRIL 1995 HOUDENDE ALGEMENE BEPALINGEN INZAKE MILIEUBELEID.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Hoe werkt een (gemengde) VvE?
Samenwerking tussen overheden
Algemene Vergadering vergadering 22 februari 2013.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Erkenningsaanvraag CZO
VOORSTEL TOT HERVORMING VAN DE ORDE DER GENEESHEREN Walter Michielsen Ondervoorzitter Nationale Raad.
De nieuwe wetgevingsprocedures
Beleidsbeïnvloeding door VGC-jeugdraad VGC-jeugdraad juni 2013.
Algemene Vergadering vergadering 22 april Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau •2 stemopnemers •Secretaris.
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 13 april 2011.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
PROCEDURE BETROKKEN ACTOREN RECHTSBESCHERMING De stedenbouwkundige vergunning VERBIST Advocaten
De nieuwe erkende milieudeskundigen en milieucoördinatoren: een wereld van verschil voor de interne milieucoördinator? Tom MALFAIT Advocaat LDR (
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Transitie De overgang naar het nieuwe decreet wat betekent dat voor mij? 22 november 2013.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Nieuwe decreten erkenningen en milieuhandhaving Contactdag LABS - 2 oktober 2009 Jan Baeten diensthoofd Beste Beschikbare Technieken en Erkenningen Vlaamse.
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Het centraal examen voor kandidaat-energiedeskundigen type A en type C
Vrijheid van vestiging
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
P. 1 Cultureel erfgoedbeleid van de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
Bea? Wie is Bea? Wouter Verhaverbeke
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
De (T)OR en de bestuurder
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Voorstelling project juridische hervorming VVB 01 maart 2016.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
ALGEMENE LEDENVERGADERING
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
Statuten / oprichtingsactie d.d
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
De vereniging anno 2020 juni 2018.
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
CONTACTDAG VITO-LABS vrijdag 11 juni 2004
Transcript van de presentatie:

CONTACTDAG VITO-LABS vrijdag 11 juni 2004 VOORONTWERP VAN DECREET TOT WIJZIGING VAN HET DECREET VAN 5 APRIL 1995 HOUDENDE ALGEMENE BEPALINGEN INZAKE MILIEUBELEID EN TOT AANVULLING ERVAN DOOR TOEVOEGING VAN EEN TITEL BETREFFENDE DE ERKENNING VAN DESKUNDIGEN EN LABORATORIA

Uit de “Memorie van toelichting” I.1. Afbakening van het onderwerp Milieurecht → verschillende machtigingsstelsels waaronder erkenningen en vergunningen Onderscheid 2 types erkenningen : Type I : erkenningen verleend aan natuurlijke en/of rechtspersonen, die taken uitvoeren die bijdragen tot de uitvoering van het overheidsbeleid (bv. MER-deskundige, erkend laboratorium voor wateranalyse). Type II : erkenningen gericht op controle van potentiële milieuschadelijke effecten (bv. erkenning ophaler gevaarlijke afvalstoffen, erkenning als vogelvanger)

Conceptueel hoort dit Type II thuis in het stelsel van de vergunningen. Daarom worden deze erkenningen NIET beoogd in dit decreet De erkenningen van Type I worden WEL geviseerd in het huidige voorontwerp en kunnen worden omschreven als volgt : “Alle erkenningen die in het kader van het milieuhygiënerecht door de overheid worden verleend aan natuurlijke personen of rechtspersonen, die om het even welke soort van informatie of kennis vergaren, door eender welke activiteit, ondermeer onderzoek, metingen, analyses, inventarisaties enz.., die vervolgens wordt of kan worden gebruikt door de overheid voor beleid of handhaving”

I.2. Probleemstelling •Huidige regelgevende bepalingen verspreid over groot aantal decreten en wetten •Elk met eigen uitvoeringsbesluiten •Verschillende overheidsorganen belast met taken van erkenning en/of controle van deskundigen of laboratoria Gevolg versnippering en nadelen zoals •verschillende besluitvormingsprocedures •geen goede rechtsbescherming aanvrager •beslissingstermijnen niet bepaald •beroep tegen beslissingen niet mogelijk •gebrek uitwisseling ervaring tussen de administraties - overlapping pakketten/activiteiten - onnodige verschillen inzake voorwaarden

I.3. Voorgestelde oplossing - doelstellingen 1°vereenvoudiging en verbetering bestaande regelgeving 2°verlaging toepassingslast regelgeving (zowel voor burgers als overheidsorganisaties) 3°verhoging effectiviteit en efficiëntie instrument erkenningen (organisatie van de kwaliteitsbewaking) 4°beter informatiebeheer 5°betere organisatie overheid Het voorontwerp voorziet daarom een hele reeks bestaande besluitvormingsprocedures esluitvormingsprocedures vervangen door twee besluitvormingsprocedures : -procedure erkenning deskundigen -procedure erkenning van laboratoria Beide zoveel als mogelijk geharmoniseerd

Verlaging toepassingslast Huidige erkenningen verleend 5 jaar Decreet geopteerd 7 jaar Erkenning laboratoria gestreefd maximaal voort te bouwen op de accreditaties die worden verkregen Wegwerken overlappingen parameterpakkettten waarvoor labo's kunnen worden erkend Resultaat in uitvoeringsbesluit op de titel Erkenningen Betere organisatie overheid Decreet spoort volledig samen met huidige hervorming van de leefmilieu-administratie Proces “Beter Bestuurlijk Beleid” (BBB) voorziet in departement van beleidsdomein Leefmilieu en Natuur in de Entiteit Vergunningen en Erkenningen

Taak entiteit is o.a.  Optreden als “procesbewaker”  Verbindingsstuk tussen erkenninsdiensten  Bijdragen tot eenheid van visie op het instrument erkenningen Voor laboratoria geopteerd verlenen erkenningen  In eerste aanleg  Bij wijze van heroverweging Toe te vertrouwen aan één en hetzelfde orgaan, nl. op te richten erkenningscommissie. Deze zal ook instaan voor kwaliteitsbewaking Voor deskundigen gekozen verlenen erkenningen  In eerste aanleg door de zgn. “bevoegde administratie”  In beroep door bovenvermelde erkenningscommissie

De “erkenningcommissie” is belast met het verlenen van erkenningen aan laboratoria voor de analyse en/of monsterneming met betrekking tot  water  grondwater  afvalstoffen  luchtverontreiniging  geluidshinder  het Mestdecreet (meststoffen, veevoeder, bodem)  (water)bodems De volgende erkenningen zullen blijven worden verleend door de “bevoegde administratie” :  milieuverificateur  “bevoegde deskundige”  bodemsaneringsdeskundige  MER-deskundige / MER-coördinator  VR-deskundige  Milieudeskundige  Milieucoördinator  (kwalificatie bevoegde technici/firma*)

Toepassingen Titel Erkenningen  de erkenningen voorzien in het DABM  de erkenningen voorzien in andere wetgeving, voor zover die wetgeving uitdrukkelijk verwijst naar deze titel (* De ongeveer erkende brander- en stookolietechnici (voorlopig) NIET onder de nieuwe erkenningsregeling vallen, ondanks het feit dat zij onder de Type 1- erkenning worden gecatalogeerd)

STROOMSCHEMA ERKENNING LABO HEROVERWEGINGSVERZOEK

GEMEENSCHAPPELIJKE ASPECTEN VAN KWALITEITSZORG Erkenningsverlener 1.kan richtlijnenboeken opstellen 2. actualiseert richtlijnenboeken 3.bewaakt kwaliteit werkzaamheden erkende persoon 4.kan ringtesten/audits organiseren (verplichte deelname) 5.kan beroep doen op referentielaboratorium of gespecialiseerde dienstverleners Vlaamse regering 1.kan erkende laboratoria een retributie opleggen voor deelname aan ringtesten 2.duidt referentielaboratorium aan

SAMENSTELLING EN WERKING VAN DE ERKENNINGSCOMMISSIE 1.Erkenningscommissie wordt opgericht 2.Vlaamse Gewest zorgt voor werkingsmiddelen 3.Permanent secretariaat 4.Samenstelling : 1°één vertegenwoordiger departement, deze is voorzitter 2°één vertegenwoordiger OVAM, VLM, VMM 3°één vertegenwoordiger referentielaboratorium, zonder stemrecht 4°een secretaris, zonder stemrecht

Vlaamse regering benoemt op voordracht van het hoofd van het departement : → voorzitter → een plaatsvervangend voorzitter op voordracht van de respectievelijke hoofden van de bedoelde agentschappen : → leden van de erkenningscommissie → telkens één of meer plaatsvervangers Hoofd van het referentielaboratorium wijst aan → vertegenwoordiger referentielaboratorium → één of meer plaatsvervangers Hoofd van het departement wijst aan → secretaris → een plaatsvervangende secretaris Vlaamse regering kan bepalen dat bijkomende personen, diensten of agentschappen deel uitmaken van de commissie en dat hun vertegenwoordigers stemgerechtigd zullen zijn

5.Vergadert minstens 1x/maand 6.Agenda vergadering vastgesteld door voorzitter Oproep en agenda minstens 1 week vooraf aan alle stemgerechtigde en niet-stemgerechtigde leden 7.Geldig beraadslagen wanneer meerderheid zetelende leden met stemrecht of hun plaatsvervanger aanwezig zijn Beslist bij gewone meerderheid van aanwezige stemgerechtigde leden. Bij staking stemmen : stem voorzitter doorslaggevend 8.Zo lid van de commissie vaststelt dat rechtspersoon of agentschap die/dat hij vertegenwoordigt, rechtstreeks of onrechtstreeks belang heeft bij beslissing, meldt dit aan voorzitter en leden Neemt niet meer deel aan verdere procedure Commissie meldt in beslissing dat sprake was van mogelijk belangenconflict en dat lid niet aan verdere besluitvorming heeft deelgenomen 9.Vlaamse regering keurt het huishoudelijk reglement goed.

HANDHAVING 1.TOEGANGSRECHT Wie → ambtenaren of contractuele personeelsleden erkenningverlener/referentielaboratorium Wanneer → tijdens kantooruren Waar → elke plaats, uitzondering bewoonde lokalen Gebruik → voor zover nuttig bewaken kwaliteit → legitimatiebewijs (foto, naam, hoedanigheid) 2.AANMANING Wanneer →niet naleven erkenningsvoorwaarden Hoe →ambtshalve of voorstel toezichthouder Wat → mondeling/schriftelijk aanmaning

Een schriftelijke aanmaning bevat minstens : 1°na te leven voorwaarden 2° overzicht vaststellingen 3° te nemen maatregelen 4° termijn waarin gevraagd 5° melding van schorsing of opheffing bij geen of onvoldoende gevolg

3.SCHORSING EN OPHEFFING Wie →erkenningverlener bevoegd in 1ste aanleg Wanneer→1° inbreuken milieuvoorschriften 2° inbreuken erkenningsvoorwaarden 3° inbreuken milieuwetgeving zodat vertrouwen in kwaliteit aangetast is Schorsing → tijdelijk, bepaalde termijn Opheffing→ definitief Schorsing en opheffing → deel of geheel van erkenning

Termijn voor tenuitvoerlegging  bepaald, rekening houdend met de tijd die redelijkerwijs vereist om de activiteiten stil te leggen en, in het geval van een schorsing enkel, om de maatregelen te nemen om de inbreuk te beëindigen, gevolgen geheel of gedeeltelijk ongedaan te maken en herhaling te voorkomen Beslissing bevat minstens : 1° geschonden voorschrif(ten) 2° vaststellingen met identificatienummer van elk PV 3° voorwerp van schorsing 4° datum van tenuitvoerlegging 5° bij schorsing, te nemen maatregelen 6° bij opheffing, melding definitief zijn

Procedure schorsing of opheffing : 1.Initiatief door 1° een toezichthouder 2° administratie vertegenwoordigd in besluitvorming 2.Betekening aan erkende persoon met motieven → behandelingstermijn start 3.Binnen 30 dagen kan (erkende) persoon opmerkingen en bezwaren betekenen, eventueel vragen om gehoord. + zo verzoek, wordt gehoord 4.Binnen 120 dagen, beslissing en betekening Gelijktijdig kopie aan aanvrager om schorsing of opheffing GEBREK TIJDIGE betekening → geacht GEEN schorsing of opheffing opgelegd

BEROEP tegen beslissing inzake schorsing of opheffing : Bij wie (*) → erkenningverlener in beroep bevoegd Door wie (*)→ 1° erkenninghouder → 2° bestuursorgaan dat aanvraag tot opstarten van procedure deed Hoe (*)→ Betekend/afgegeven binnen 150 dagen vanaf betekening kennisgeving opstart schorsing of opheffing + is gemotiveerd Enkel een beroep dat aan alle (*) voldoet, wordt ten gronde in behandeling genomen. Een beroep schorst de bestreden beslissing niet. Beslissings- en betekenistermijn → binnen 210 dagen Gelijktijdig kopie beslissing aan orgaan dat aanvraag om schorsing of opheffing deed

4.STRAFSANCTIE Uitoefening activiteiten zonder geldige erkenning  geldboete van 60 tot euro WIJZIGINGS- EN OPHEFFINGSBEPALINGEN MET BETREKKING TOT ANDERE DECRETEN cfr. tekst later

OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN 1.Besluiten Vlaamse regering genomen op grond van bepalingen die worden gewijzigd of opgeheven bij dit decreet, blijven gelden tot opheffing of wijziging 2.Erkenningen verleend vóór datum inwerkingtreding decreet blijven gelden voor de vastgestelde termijn Zo geen termijn werd vastgesteld, blijven nog 5 jaar gelden, maar kunnen worden gewijzigd, geschorst of opgeheven overeenkomstig dit decreet 3.Lopende erkenningen als deskundige, verleend vóór datum inwerkingtreding decreet, die verstrijken binnen 9 maanden na inwerkingtreding decreet, gelden tot definitieve beslissing over aanvraag wanneer de aanvraag om hernieuwing wordt ingediend binnen 1 jaar na inwerkingtreding decreet

4.Lopende erkenningen als laboratorium, verleend vóór datum inwerkingtreding decreet, die verstrijken 2 jaar na de inwerkingtreding decreet, blijven gelden tot een definitieve beslissing, wanneer de aanvraag om hernieuwing wordt ingediend binnen 1 jaar na de inwerkingtreding decreet 5.Erkenningsaanvragen ingediend vóór datum van inwerkingtreding van dit decreet, worden behandeld overeenkomstig de regelgeving die van toepassing was op dat ogenblik De verleende erkenning heeft evenwel een maximale geldigheidsduur van 5 jaar 6.Decreet treedt in werking op datum door de Vlaamse regering bepaald