1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleidingsadviseur Fundeon
Advertisements

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Verantwoordelijke Leni.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Arbeidstevredenheid en prestaties
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Opleidingsinfrastructuur
Faciliteren van het leren van hoogopgeleide (top)professionals Wat wil ik toevoegen aan mijn kennis en die van anderen? Werkgroep HOP’s d.d. 16 september.
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Professionele ontwikkeling
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
De werkplek als krachtige leersituatie voor (in)formeel leren Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands.
Utrecht, 11 juni
van schoolopleiders en instituutsopleiders
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Opleiden van medewerkers
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Ondernemen(d) in het onderwijs
Vernieuwend vakmanschap
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Communicatie in organisaties
1 23 maart 2010 De NVAB, het beleid nu en straks Kring ZW.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Langer doorwerken door oudere werknemers
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Teams als basis van de organisatie
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Van HR netwerk naar P&O netwerk Voorstel vanuit “P&O Kenniskruispunt”
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Netwerkleren in het onderwijs
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Begeleiding bij Werkplekleren
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Theorie.
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
Leiding geven aan school ontwikkeling
Samenwerking: de aanhouder wint
Transcript van de presentatie:

1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr. Rob Poell Hoogleraar Personeelsontwikkeling Universiteit van Tilburg

2 Wat is HRD? Het organiseren van individuele en collectieve leerprocessen, gericht op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van werknemers, alsmede het functioneren van de organisatie als geheel © 2010 Rob Poell

3 Trends in HRD •Van opleiden naar leren •Van ‘klaslokaal’ naar werkplek •Van opleider naar lerende werknemer •Van ontwerpen naar ontwikkelen •Van externe sturing naar zelfsturing •Van leiden naar begeleiden •Van kennis overdragen naar leerproces faciliteren •Van expliciet(e) naar impliciet(e) kennis/leren •Van individueel naar sociaal/collectief leren © 2010 Rob Poell

4 Werkplekleren •Mensen leren altijd en overal •Werkplekleren is verweven in het dagelijkse werkproces •Het wordt niet expliciet gestuurd door anderen •Het kan onbewust of bewust plaatsvinden © 2010 Rob Poell

5 Illustratie werkplekleren “Leren op de werkplek is hier het credo. De mens is op z’n eigen werkplek, met een goede begeleiding tot veel meer in staat, dan wanneer je hem eruit haalt en iets toevoegt vanuit een klaslokaal. Dat maakt het werk van HRD-ers complex: je hebt niet alleen te maken met die werknemer en die standaard opleiding, je moet ook afstemmen met de leidinggevende en maatwerk leveren”. Aad Veenman, president-directeur NS © 2010 Rob Poell

6 Werkplekleren in de praktijk: enkele onderzoeksuitkomsten 1. Leerwegen 2. Leerstructuren 3. Leerstrategieën van werknemers, managers en HRD’ers © 2010 Rob Poell

7 1. Leerweg centraal i.p.v. opleiding Het samenstel van leerrelevante werk- en leerervaringen, die een werknemer in relatie tot een organisatie opdoet, en die in die samenhang betekenis voor hem hebben (Van der Krogt, 2007) © 2010 Rob Poell

8 Leerwegen van 2 verpleegkundigen •Thema: patiënten met ademhalingsmoeilijkheden •Leervorm: zelf literatuur zoeken en vertalen in nieuwe protocollen •Leerverband: met expert •Leerfaciliteiten: tijd, begeleiding  onafhankelijk van afdelings- en organisatiekenmerken  vier typen: zelfgestuurde, formeel-externe, sociaal- emotionele en informatiegeoriënteerde leerwegen •Thema: omgang met terminale patiënten •Leervorm: informele uitwisseling •Leerverband: met collega’s en de familieleden •Leerfaciliteiten: ondersteuning © 2010 Rob Poell

9 2. Leerstructuren in de organisatie “De relatief stabiele kenmerken van het leernetwerk die in de loop der tijd uit leerrelevante processen zijn ontstaan” (Poell, 2006) bv.: •materiële voorzieningen opleiding/ontwikkeling •taken/verantwoordelijkheden leren/ontplooiing •mogelijkheden werknemers tot begeleiding © 2010 Rob Poell

10 Leerstructuren in 4 organisatietypen (Gebaseerd op Van der Krogt, 2007) © 2010 Rob Poell

11 © 2010 Rob Poell (Gebaseerd op Van der Krogt, 2007) 3. Leerstrategieën van centrale actoren

12 Voorlopige conclusies t.a.v. leerstrategieën •Managers neigen naar gereguleerd (vert.) leren •Werknemers neigen naar professiegericht leren •HRD’ers neigen naar probleemoplossend (horiz.) organisch leren, maar verkrijgen alleen invloed door zich grotendeels te conformeren aan de gereguleerde, verticale managementstrategie © 2010 Rob Poell

13 Praktische implicaties •Werknemers handelen (in meer of mindere mate) strategisch als het gaat om leren: serieus nemen! •Uiteenlopende belangen van actoren bij leren! HRD’ers kunnen hierin procesbegeleider zijn •Breed scala aan leermogelijkheden bieden! Zelfsturing, teams, professie en organisatie © 2010 Rob Poell

14 Implicaties voor duurzame inzetbaarheid •Ook oudere werknemers creëren eigen leerwegen •Faciliteiten en steun zijn cruciale condities (m.n. van de leidinggevende) •Mentoring én omgekeerde mentoring kunnen organisatieleden bij de les houden •Zelfsturing in leren voor ouderen nog belangrijker © 2010 Rob Poell

15 Dank voor uw aandacht !  © 2010 Rob Poell