OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
VTB Technasium Vakcollege
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
De weg naar de competente docent
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Competentiegericht opleiden
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiden van het B-leerproces
Voorbeeld 1 Faculteit Geneeskunde. 1.Aanleiding: vaardigheidsonderwijs  Theoretische duiding en demonstratie in grote groep (n= 80)  Zelfstandig voorbereiding.
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
moderniseren van het curriculum.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Marjan van Hof & Lineke Bos
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
EEN DOORLOPENDE LEERLIJN Verbeteringen vanuit (?) de lerarenopleidingen 1.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Werkplekleren Pabo Opzet pabo 4  Een nieuwe opleidingsschool voor het hele jaar  Vakprofilering: 20 weken  sept tot febr 
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Aanleiding en doelstelling
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Daphne Keller 30 augustus 2017
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN

Maatwerk 2 en later Maatwerk 3 AANLEIDING Maatwerk 2 en later Maatwerk 3

DOELSTELLING OPLEIDEN IN SCHOOL is het verbinden met elkaar van: de initiële lerarenopleiding de professionele ontwikkeling van leraren de schoolontwikkeling het personeelsbeleid

de initiële lerarenopleiding: constructivistische leerlijnen het plaatsen van studenten in een zo realistisch mogelijke onderwijsomgeving profilering competentiegericht opleiden

professionele ontwikkeling van de leraren: professionele begeleiding van de stages door de coaches: - inzicht in eigen competenties (coachcursus) - kennis van de eisen van de opleiding - kennis van de coachingsbehoeften van de student

belangen schoolbestuur schoolontwikkeling ontwikkeling personeelsbeleid bovenschoolse beleidsontwikkeling nieuwe educatieve ondersteunings- structuur in Groningen

schoolontwikkeling: school als lerende organisatie verbeterde aansluiting bij inhoudelijke ontwikkelingsthema’s van scholen (formulering van schoolprofiel)

ontwikkeling personeelsbeleid deskundigheidsbevordering functiedifferentiatie inzicht in benodigde en vereiste competenties reductie ziekteverzuim/uitstroom beginnende leerkrachten

ontwikkeling personeelsbeleid (vervolg) verlichting van taken overbelaste leerkrachten andere personeelsopbouw team tegengaan dreigende leerkrachttekorten

formele taken opleider in school (oplis) coördineren van de stages op de praktijkschool coach van de coaches begeleiden van de leer-werkstudenten scharnierfunctie opleiding en praktijkschool v.v. op termijn: alle studenten begeleiden

leer-werktraject vanaf tweede helft jaar 3 t/m eind jaar 4 2,5 dag op de praktijkschool: - zelfstandig lesgeven - verantwoordelijk voor taak passend binnen ontwikkeltraject van de school 2,5 dag op de opleiding: - ondersteunende theorie m.b.t. taak - terugkommomenten

eisen aan leer-werkstudent ‘volle’7 voor stage jaar 3 assessment grote mate van zelfstandigheid kennis van ict: - blackboard - portfolio na goedkeuring: solliciteren

rolverdeling coach: begeleidt student in de klas opleider in school (oplis): - begeleidt coach en student - begeleidt leer-werkstudent instituutsbegeleider: - eindverantwoordelijk - pleegt supervisie op reflectie - heeft contact over student met opleider in school

convenant afnemen door praktijkscholen van de helft van het aantal fte ‘s aan stageplaatsen in verdeling over alle leerjaren bovenop €91 per student, extra betaling aan praktijkscholen door opleiding aanstellen opleider in school (oplis)

convenant (vervolg) aanbieden door opleiding van coachcursus aan leerkrachten praktijkscholen aanbieden door opleiding van cursus voor opleiders in school beschikbaar stellen van 0,1 fte door schoolbestuur voor de opleider in school schoolbestuur vraagt leer-werkstudenten met voorkeur bovenbouw

bovenschoolse beleidsontwikkeling door projectmatige opzet: risico/kansen-analyse voor schoolbestuur stimulering van samenwerking tussen scholen ‘maat’werk voor de scholen in Groningen

nieuwe educatieve ondersteuningsstructuur nieuw samenwerkingsmodel: convenant PABO en schoolbestuur stuurgroep/projectgroep/oplisgroep/ instituutsbegeleider PABO nauwe samenwerking PABO/schoolbegeleidingsdienst

vervolg project inktvlekwerking convenanten met diverse schoolbesturen ervaringen pilot worden ingebed in curriculum van de opleiding nieuw project, maar nu met regie vanuit schoolbesturen (Uitleg 19 juni 2002)