OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN
Maatwerk 2 en later Maatwerk 3 AANLEIDING Maatwerk 2 en later Maatwerk 3
DOELSTELLING OPLEIDEN IN SCHOOL is het verbinden met elkaar van: de initiële lerarenopleiding de professionele ontwikkeling van leraren de schoolontwikkeling het personeelsbeleid
de initiële lerarenopleiding: constructivistische leerlijnen het plaatsen van studenten in een zo realistisch mogelijke onderwijsomgeving profilering competentiegericht opleiden
professionele ontwikkeling van de leraren: professionele begeleiding van de stages door de coaches: - inzicht in eigen competenties (coachcursus) - kennis van de eisen van de opleiding - kennis van de coachingsbehoeften van de student
belangen schoolbestuur schoolontwikkeling ontwikkeling personeelsbeleid bovenschoolse beleidsontwikkeling nieuwe educatieve ondersteunings- structuur in Groningen
schoolontwikkeling: school als lerende organisatie verbeterde aansluiting bij inhoudelijke ontwikkelingsthema’s van scholen (formulering van schoolprofiel)
ontwikkeling personeelsbeleid deskundigheidsbevordering functiedifferentiatie inzicht in benodigde en vereiste competenties reductie ziekteverzuim/uitstroom beginnende leerkrachten
ontwikkeling personeelsbeleid (vervolg) verlichting van taken overbelaste leerkrachten andere personeelsopbouw team tegengaan dreigende leerkrachttekorten
formele taken opleider in school (oplis) coördineren van de stages op de praktijkschool coach van de coaches begeleiden van de leer-werkstudenten scharnierfunctie opleiding en praktijkschool v.v. op termijn: alle studenten begeleiden
leer-werktraject vanaf tweede helft jaar 3 t/m eind jaar 4 2,5 dag op de praktijkschool: - zelfstandig lesgeven - verantwoordelijk voor taak passend binnen ontwikkeltraject van de school 2,5 dag op de opleiding: - ondersteunende theorie m.b.t. taak - terugkommomenten
eisen aan leer-werkstudent ‘volle’7 voor stage jaar 3 assessment grote mate van zelfstandigheid kennis van ict: - blackboard - portfolio na goedkeuring: solliciteren
rolverdeling coach: begeleidt student in de klas opleider in school (oplis): - begeleidt coach en student - begeleidt leer-werkstudent instituutsbegeleider: - eindverantwoordelijk - pleegt supervisie op reflectie - heeft contact over student met opleider in school
convenant afnemen door praktijkscholen van de helft van het aantal fte ‘s aan stageplaatsen in verdeling over alle leerjaren bovenop €91 per student, extra betaling aan praktijkscholen door opleiding aanstellen opleider in school (oplis)
convenant (vervolg) aanbieden door opleiding van coachcursus aan leerkrachten praktijkscholen aanbieden door opleiding van cursus voor opleiders in school beschikbaar stellen van 0,1 fte door schoolbestuur voor de opleider in school schoolbestuur vraagt leer-werkstudenten met voorkeur bovenbouw
bovenschoolse beleidsontwikkeling door projectmatige opzet: risico/kansen-analyse voor schoolbestuur stimulering van samenwerking tussen scholen ‘maat’werk voor de scholen in Groningen
nieuwe educatieve ondersteuningsstructuur nieuw samenwerkingsmodel: convenant PABO en schoolbestuur stuurgroep/projectgroep/oplisgroep/ instituutsbegeleider PABO nauwe samenwerking PABO/schoolbegeleidingsdienst
vervolg project inktvlekwerking convenanten met diverse schoolbesturen ervaringen pilot worden ingebed in curriculum van de opleiding nieuw project, maar nu met regie vanuit schoolbesturen (Uitleg 19 juni 2002)