Van probleem naar onderwijsbehoefte Congres OinO 17 november 2011 Karen van Kooten www.vankootenenco.nl
Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam. Samen met collega’s, leerlingen en ouders aan de slag Noëlle Pameijer Tanja van Beukering Sonja de Lange
Uitgangspunten HGW Kijk naar onderwijsbehoeften Afstemming en wisselwerking De leerkracht doet er toe Benut het positieve Werk constructief samen Werk doelgericht Werk systematisch en transparant van kooten & co
Kijk naar onderwijsbehoeften Omslag in denken: van probleemgericht naar aanpakgericht Waarom? Selffulfilling prophecy Subjectief Positieve factoren Labels Schuldvraag van kooten & co
Jojo van kooten & co
Onderwijsbehoeften De taal die je met elkaar spreekt in school tijdens de leerlingbespreking, intervisie, in de pauze, met externen etc. van kooten & co
Onderwijsbehoeften centraal Van je moeilijkste leerling kan je het meeste leren van kooten & co
Doelen Wat willen we samen bereiken op de korte- en lange termijn? Didactische- en pedagogische doelen Concreet en haalbaar Doelgerichte feedback van kooten & co