Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

Thuisbegeleidingsdienst Het Raster
Wat doet het raster? Het Raster biedt begeleiding aan personen met een autismespectrumstoornis. Het hele gezin en de ruimere omgeving van de persoon met.
Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Mediërend leren op bs. Theresia
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Opleiden in school Deskundigheid ontwikkelen
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Lectoraat Rehabilitatie Groningen
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Ouders en Kinderen Centraal
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Van visie naar actie.
…in de grote stad 15 november 2010 Bureau Frontlijn.
Door: Mirjam Blumenthal
De Katrol.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Sociale contacten en familierelaties
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Pleegzorg in Beeld.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching.
Doel en taak van de hulpverlening
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
VERSTERK WAT WERKT.
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Methodiek: Plancyclus
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
STAPPENPLAN ABB 1. WORKSHOP ABB Affectief bewuste benadering (ABB) Stappenplan: 1.Kennismaken met cliënt en zijn netwerk 2.Beeldvorming 3.Ondersteuningsbehoefte.
Verschillende rollen en stijlen
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Signs of Safety.
Agenda Bijeenkomst 1: Kennismaking Met elkaar Verwachtingen Werkwijze pluscoaching /plus maatje Oplossingsgericht werken introductie “ Houdingsaspecten.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Datum (facultatief). 12 aanbevelingen/stellingen vanuit de workshops Inspiratie voor het debat.
Student: Frits Vermeulen Academiejaar: Stageplaats: Wiekslag vzw afdeling Kristal Stagementor(en): Tiene, Sandra & May Mijn stage in de wiekslag.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Workshop VIB volwassenen (met moeilijk te begrijpen gedrag)
Empowerment van kwetsbare jonge gezinnen door de Jeugdgezondheidszorg
1. Uitgangspunten van de behandeling
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB WWW.STEUNPUNT-VHT-VIB.BE 2010 Benoit Lens

Opname 2

VHT: Video-hometraining -methodische werkwijze -met videobeelden -contact inzichtelijk maken -afstemmen -focus op krachten -begeleiding gebeurt in de thuissituatie

Kern van VHT Activerende hulpverlening gericht op basiscommunicatie en ontwikkeling van kind/jongere.

Wat werkt 40% wordt bepaald door cliëntfactoren 30% wordt bepaald door relationele variabelen vanuit de hulpverlener naar de cliënt toe 15% wordt bepaald door de verwachting die de cliënt heeft dat een aanpak werkt 15% wordt bepaald door technieken die behoren bij een bepaald model, methodiek (Uit: Pijnenburg et al, 2010)

Opname

Begeleiding Empowermentbenadering: Oplossingsgerichte benadering: Geloven in de krachten aanwezig bij ouder en kind Activerende werkwijze van de hulpverlener om die positieve punten te versterken Oplossingsgerichte benadering: In uitzonderingen is (het begin) van een oplossing aanwezig. Slechts een kleine verandering is nodig Gericht op belevingsverandering: opnieuw een positieve beleving rond hun kind en de relatie = werken aan ‘algemeen welbevinden’ van ouder en kind =werken aan de ‘veerkracht’ van ouders =versterken van zelfvertrouwen van ouder

Proces VHT 1. Werkwijze introduceren 2. Maken van opname 3. Voorbereiding mbv micro analyse 4. Terugkijken en bespreken van beelden 5. Afsluiting

Opname

Krachten van VHT Voor gezin Voor hulpverleners Videobeelden werken meer indringend Beelden spreken, ouders ontdekken zélf, andere positie als hulpverlener Leermoment om te kijken naar jezelf, je krijgt een tweede kans Leermoment voor hulpverlener om te kijken naar eigen basiscommunicatie tijdens terugkijkgesprekken Ouders leren meer uit succesmomenten dan uit momenten van falen Positieve kijk naar ouders geeft energie om aan het werk te gaan in moeilijke situaties/zorgvragen Doelgericht en vraaggericht, werkt activerend Je wordt ook als hulpverlener geactiveerd (hoe ouders in hun krachten versterken) Ontwikkeling gezin Ontwikkeling hulpverlener Jorinde Dewalheyns 10

Opname

Toepassingsmogelijkheden - pedagogische vragen - vragen over het contact, de afstemming, aansluiten - communicatie tussen tieners en ouders - specifieke ontwikkelingsproblemen of een handicap - verdelen van de aandacht - communicatie verbeteren en positief leiding geven aan kind - ouderrol versterken -werkt versterkend in combinatie met andere methodieken en modellen (IPT, Directieve Thuisbegeleiding, Crisishulp Aan Huis,…) -…