Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Passend onderwijs.
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
De vormgeving van medezeggenschap binnen passend onderwijs Bijeenkomst SWV d.d. 30 oktober 2012 Janine Eshuis VOS/ABB.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Transitie jeugdzorg.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
juni Transitie jeugdzorg
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
De kern van het arrangeren
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Verbinden van zorg en onderwijs
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Overleg directeuren / IB Dinsdag 2 december 2014, Putten
Jeugdhulp Oktober 2014.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Zorgen in de basisschool
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
ONDERSTEUNINGSPLANRAAD (OPR). Wat is een OPR? “Het formele medezeggenschapsorgaan van een samenwerkingsverband passend onderwijs, waarin ouders en personeel.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Jeugd&gezinsteams Verbinden, versterken, doen wat nodig is, deskundig Quirien van der Zijden - Projectleider.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Experimenten Ambulante Jeugdzorg zonder indicatie Nijmegen en regio Noord-Veluwe Doel Doelgroep Afsprakenkader Werkwijze Overeenkomsten en verschillen.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Decentralisatie Jeugdzorg
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014 Ellen van den Brand Don Holman Ellen Wenninck Wouter Kroes

De kern van passend onderwijs (en een stukje geschiedenis) Medezeggenschap en de OPR Samenwerking met de gemeenten Samen aan de slag Korte pauze Vragenrondje Afsluiting

1. De kern van Passend onderwijs

Aanleiding voor Passend Onderwijs (vanaf 2005) Inhoudelijk: Passend aanbod vaak onvoldoende of te laat Teveel thuiszitters Een passende plek is vaak niet thuisnabij Slagboomdiagnostiek (directe koppeling diagnose aan middelen)

Aanleiding voor Passend Onderwijs (vanaf 2005) In de structuur: Ingewikkelde regels, complexe bekostiging Lange doorlooptijd (indicatie)processen Onduidelijk wie verantwoordelijkheid draagt

Aanleiding voor Passend Onderwijs (vanaf 2005) Financieel: Exponentiële stijging indicaties vanaf 2003 (hoofdzakelijk rugzak) Verkeerde prikkels

Als het niet vanzelf gaat… Wat is de onderwijsbehoefte van het kind? Wat is de ondersteuningsbehoefte van de leerkracht?

Het liefst: zo vroeg mogelijk; zo snel mogelijk; zo dicht mogelijk bij huis; zonder veel gedoe; naar een oplossing en voor thuis én school.

Doen we dat dan niet al lang? Nee. Integendeel. We financieren problemen in plaats van oplossingen.

Dat moet beter. Hij verdient het.

Onderwijsbehoeften: een omslag in denken Van moeilijkheden naar mogelijkheden. Van probleemgericht naar aanpakgericht. Van herstellen naar pro-actief handelen. Van over en voor het kind naar met het kind. Van informeren van de ouders naar samenwerken met de ouders.

2. Medezeggenschap en de OPR

Met ouders en personeel Binnen SWV hebben ouders en personeel inspraak op alle relevante beleidsterreinen middels een ondersteuningsplanraad, oa.: - Basisondersteuning - Ondersteuningstoewijzing - Inzet personeel en financiën - Organisatie van het SWV en samenwerking met de gemeente …te vergelijken met een MR of GMR, maar dan op niveau van het SWV Instemmingsrecht op het ondersteuningsplan van het SWV.

Concrete taken VOPR: regelmatige bijeenkomsten waarin voorbereidende stukken ter tafel komen en besproken worden. Op- en aanmerkingen worden meegenomen naar de daarop volgende bijeenkomst van de gezamenlijke besturen. Het voorbereiden en uitvoeren van de op- en inrichting van de officiële ondersteuningsplanraad (bijv. organiseren verkiezingen, vertegenwoordiging e.d.)

3. Samenwerking met gemeenten

CJG Nieuwe Stijl: een zelfde omslag in denken en werken Jeugdzorg wordt per januari 2015 overgeheveld naar gemeenten. Financiële verantwoordelijkheid voor jeugdzorg, jeugd ggz, gehandicaptenzorg, begeleiding en kortdurend verblijf, kinderbescherming/ jeugdreclassering. Nu: onnodige medicalisering en administratieve rompslomp. Straks: vroegsignalering en preventieve hulp. Er komen nieuwe verantwoordelijkheden op de gemeente Westland af. Dat geldt niet alleen voor de jeugdzorg, maar ook voor WMO en participatie. Dat is een complexe operatie, die vraagt om slimme keuzes. Er is dus werk aan de winkel voor ons. De gemeente gaat zelf geen zorg leveren of indicaties stellen, daar hebben we het Centrum voor Jeugd en Gezin voor. We willen de professionals centraal stellen en zorgen dat zij tijdig en op maat de hulp leveren die een gezin nodig heeft. Met de meeste kinderen die opgroeien in het Westland gaat het gelukkig goed, maar als de opvoeding niet van zelf gaat en er zijn meerdere problemen in een gezin dan kan je terecht bij het CJG. De huidige manier van indicatiestellen werkt wachtlijsten in de hand en daar willen we vanaf. Door er eerder bij te zijn, hopen we te voorkomen dat problemen escaleren en dat er daardoor zwaardere zorg op afstand van het gezin nodig is. Dat betekent dus ook dat een uithuisplaatsing alleen als laatste redmiddel gebruikt wordt. Door eerder het CJG in te schakelen kan voorkomen worden dat dit nodig is.

Uitgangspunten CJG Nieuwe Stijl We gaan uit van eigen kracht gezinnen. We lossen zoveel mogelijk vragen dichtbij huis op. Ouders zijn zelf in regie, met 1 plan per gezin. We zijn bereikbaar, benaderbaar en betrouwbaar. We stellen de gezondheid en veiligheid van een kind centraal. Er is van oudsher in het Westland al een bloeiend verenigingsleven, waarin inwoners elkaar vinden voor sociale contacten en elkaar helpen als dat nodig is. Daar willen we met het CJG bij aanhaken door de eigen kracht van gezinnen centraal te stellen. Dat betekent bijvoorbeeld dat gevraagd wordt wie uit uw sociale netwerk kan helpen bij het vinden van een oplossing voor een opvoedprobleem. In de week van de opvoeding hebben we al de workshops van Family Factory uitgeprobeerd, waarin ouders onderling tips voor opvoedproblemen uitwisselen. Als een kind verlegen en bang is in sociale contacten, kan het ook handig zijn om het bij de padvinderij nieuwe ervaringen op te laten doen en vrienden te maken. Als u het CJG vraagt om een sociale vaardigheidstraining dan heeft u samen met hen geconstateerd dat de problemen ingewikkelder zijn en hardnekkiger en dus om meer formele vormen van zorg vragen. In dat gezinsplan staat dus wat voor uw persoonlijke situatie de slimste keuzes zijn. Dat kan ook betekenen dat het CJG u verwijst naar de schuldhulpverlening ,als de rekeningen zich opstapelen en u er geen gat meer in ziet. U kunt het CJG straks ook digitaal beter bereiken en snel antwoord krijgen op uw vragen, bijvoorbeeld over de grootte van een gaatje in de speen, als u daar als kersverse vader of moeder mee zit. Daarvoor hoeft u dan niet meer te wachten op een afspraak bij het consultatiebureau. De drempel om vragen te stellen moet dus omlaag, maar het CJG blijft de veiligheid van kinderen in het oog houden. Dus als u tijdelijk de regie kwijt bent als ouder, werken ze er met u aan om die weer terug te krijgen. Dan dringen ze aan op inzet van zwaardere vormen van zorg, bijvoorbeeld door GGZ Delfland of De Jutters. Door hen eerder in te schakelen, houdt u uw thuissituatie in eigen hand.

Hoe ziet die nieuwe werkwijze eruit? Eerste nieuwe team in ‘s Gravenzande. Samenwerken jeugdgezondheidzorg, bureau jeugdzorg en maatschappelijk werk. Bundeling krachten in 5 taken. Verbinding met scholen en kinderopvang. Later dit jaar ook verbinding met huisartsen, welzijnswerk enz. Later dit jaar ook nieuwe teams in Naaldwijk en Wateringen. We zijn in september gestart met het lerend ontwikkelen van de nieuwe werkwijze. De kernpartners werken nu direct samen in de Godfried Bomansschool. Nog voor de zomer hebben zij ook een locatie in Naaldwijk en Wateringen, maar daar lopen de aanmeldingen voor hulp nu nog via BJZ en de zorgnetwerken. Pas in het najaar starten we daar ook met de nieuwe werkwijze. Dat doen we om goed in de praktijk te toetsen of die vijf taken echt te integreren zijn. Dat is monitoren, screenen en vaccineren, het leveren van informatie en advies, voorlichting en training, leveren lichte hulp en verwijzen naar zware zorg. Door te verbinden met scholen en kinderopvang willen we signalering van problemen vergemakkelijken. Leerkrachten zien kinderen iedere dag en weten wat er speelt. Hun CJG-contactpersoon kan altijd gebeld worden voor overleg. Dat kan betekenen dat leerkrachten voorlichting krijgen over een onderwerp dat hen bezig houdt, bijvoorbeeld nieuwe inzichten in de aanpak van kinderen met autisme. Of de school en het CJG praten samen met ouders over wat er speelt op school en thuis. In dat gezinsplan kunnen dus ook acties voor school opgenomen worden, die horen bij Passend Onderwijs. Omdat de huisarts ook een belangrijke taak blijft houden in het nieuwe stelsel zijn we met hen in overleg over samenwerking met het CJG. Als uw kind een eetstoornis heeft of ernstige psychiatrische problematiek, kunt u ook via huisarts om hulp vragen. Zolang u als opvoeder in uw kracht bent, heeft u het CJG ook niet nodig. Het jeugdwerk in de kernen gaat ook op de schop; zij kennen de sociale kaart en kunnen in de buurt u verwijzen naar algemene voorzieningen of bemiddelen bij het vinden van leuke activiteiten bij verenigingen. Als het zorg en veiligheidshuis in beeld komt zijn er ernstige problemen, bijvoorbeeld kindermishandeling.

Met als resultaat: Geen kind meer tussen wal en schip Geen ouder meer van het kastje naar de muur Geen school meer die voor een kind geen passend onderwijs kan organiseren

4. Samen aan de slag

Ondersteuningsroute FSPOW OUDERS Stap 7 Afronden arrangement / terugplaatsing Consultatie Begeleiding Onderzoek SPOW Handelingsgericht Werken Stap 6 Arrangement op de basisschool of ondersteuning of plaatsing S(B)O Stap 5 Opstellen OPP Stap 4 Bespreking ondersteuningsteam Stap 3 Overleg lkr - IB en (indien gewenst) Schoolondersteuner Stap 2 Collegiale consultatie leerkrachten   Stap 1 Leerkracht in de groep: signalering

Ondersteuningsstructuur FSPOW

Passend Onderwijs in ‘t Westland Maakt het verschil!