Stadsregio Rotterdam Veranderagenda, trends & cijfers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie en transformatie Jeugdzorg
Advertisements

Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
Transitie Jeugdzorg.
Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
Omvang van de ambachtseconomie
Transformatie Jeugdzorg
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
Het moet beter… maar niet alles hoeft anders!
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
Diseasemanagement in de praktijk
Jeugdzorg in Nederland
“Specialistische” zorg
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Commissie Jeugdzorg en Sociaal beleid 8 juni 2006 Jeugdzorg, wat is dat dan?
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Harmonisatieplannen kabinet
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Wat is Wajong? Masterclass maart 2010 Een paar feiten vooraf…. Beeldvorming Wajongers niet eenduidig In media en daarbuiten divers gepresenteerd Positief.
juni Transitie jeugdzorg
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
24 september 2014 Vinden en binden Behoefteschatting bijzondere jongerenhuisvesting Rotterdam, Alex Hekelaar Onderzoeker Sociaal-Wetenschappelijke.
Informele netwerken rondom kwetsbare groepen binnen jeugdzorg
Presentatie Steunpunt Huiselijk Geweld Kennemerland
Informatiebijeenkomst
Bijpraten over de Wmo
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Digitale JGZ, noodzaak of onzin
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Workshop Specialistische Jeugdzorg Bestuurlijke conferentie jeugdzorg Gelderland 23 mei Bert Frings Wethouder Zorg en Welzijn, gemeente Nijmegen.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Dwang en drang in Amsterdam Rol en positionering gecertificeerde instellingen en RvdK.
Financiering jeugdzorg 23 mei Inhoud presentatie Doel Informeren over stelsel van financiering jeugdzorg nu Inhoud 1.Algemeen: context, regelgeving,
VOLG: kosten in beeld van multiprobleemgezinnen & Triage 6 maart 2014 Peter Cuyvers, projectadviseur Carole van de Logt, projectleider.
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
De zorgaanbieders De provincie en de aanbieders van Jeugd & Opvoedhulp 23 mei 2012.
Wat is provinciale jeugdzorg? Hans Esmeijer Gedeputeerde provincie Gelderland Jeugd en Gezin I Rol van de provincie II De veranderingen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
Actualiteiten decentralisatie jeugdzorg 2 april 2013.
Decentralisatie Jeugdzorg
Verwerving Jeugdhulp 2018 e.v. Marktconsultatie 19 april 2017
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
OUTCOME-INDICATOREN WMO
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

Stadsregio Rotterdam Veranderagenda, trends & cijfers Commissie jeugdzorg en sociaal beleid 2 juli 2009

AGENDA Beleidslijn Vraagontwikkelingsonderzoek Beleidslijn: 1. Preventie 2.Lacunes risicogroepen 3. Effectiviteit, efficiency en kwaliteit 4. Inzet wachtlijsten wegwerken Prestatieafspraken BJZ Versterken informatiepositie Stand van zaken Trends Ontwikkeling wachtlijst zorgaanbod Ontwikkeling AMK Deal en prognose

Vraagontwikkelingsonderzoek 250.000 0-19 jarigen in de SR, 9.000 daarvan (3,5%) gebruiken geïndiceerd aanbod; 89% groeit op in wijk met >2 achterstanden (tegen 14% regiogemeente, 45% den haag); 1/3 daarvan (3.000) JB maatregel, maken voor 50% gebruik van de jeugdzorg; 50% van de maatregelkinderen maken geen gebruik van jeugdzorg (lacune I) Aantal voogdijen ligt 30-40% hoger dan Den Haag of Amsterdam; 15% meer OTS dan in Amsterdam; Status maatregel-kinderen wordt overwegend veroorzaakt door problemen van ouders en betreft niet een probleem van het kind Aanbod aan lokaal preventieve voorzieningen binnen Rotterdam is fors; elders ontbrekend, onvoldoende of onhelder GGZ-instellingen zien veel jeugdigen, maar deze kennen geen achterstanden Inzicht in LVG ontbreekt grotendeels Risico-analyse GGD is een effectief instrument bij het voorspellen van zorgbehoefte, 1.050 kinderen worden niet in de zorg aangetroffen (lacune II)

Beleidslijn De vraag van de cliënt staat centraal; het aanbod wordt daarop afgestemd, ook als dit aanpassingen in de financiering nodig maakt – hiertoe is onder meer ‘de schuif’ te benutten Versterken ambulante aanbod en pleegzorg De prioriteiten zijn: Het versterken van de preventie; Lacunes in het aanbod die risicogroepen betreffen (I en II); Het versterken van de effectiviteit van het aanbod, de doelmatigheid en kwaliteit; Actieplan wachtlijsten wegwerken conform ‘deal’ Jeugd en Gezin. Deze veranderagenda is samen met het veld uitgewerkt en vormgegeven, middels: Uitvoeringsprogramma 2009; Individuele prestatieafspraken met zorgaanbieders (beschikking); Convenant.

1. Preventie ‘Preventie’ op alle niveaus in de keten: Vergroten signalerend vermogen keten (risicotaxatie, EKD, Verwijsindex) Versterken CJG aanbod op ‘lichte zorg’ Snelle inzet van (ambulante)zorg om later zwaarder zorgbeslag te voorkomen De betreffende inzet wordt primair in de gezinscontext aangeboden Kinderen/gezinnen eerder detecteren, screenen en monitoren Zorgkinderen duurzaam volgen en van (preventief georïenteerde) interventies voorzien Confidential - uitsluitend voor discussie

2. lacunes risicogroepen Doelstellingen OTS (uitbreiden beschikbare aanbod) OTS-kinderen zijn ‘onderbedeeld’ (1.000 kinderen) Bij het uitspreken van een OTS is altijd direct ambulant aanbod van topniveau beschikbaar Inzet daarvan wordt gericht op herstel gezinssituatie opdat kinderen zo lang mogelijk thuis kunnen wonen De betreffende professional levert alle zorg die nodig is om dat doel te realiseren (waar gezinsvoogd ratio 1:15 kent, geven we professionals ratio 1:8) De betreffende professional benut het gezin (en diens sociale omgeving) als aangrijpingspunt voor zijn interventies De duur van de betreffende inzet is (max.) zes maanden Doelstellingen Latente zorg (versterken preventie) Kinderen detecteren, screenen en monitoren Schatting 1.050 kinderen Zorgkinderen duurzaam volgen en van (preventief georiënteerde) interventies voorzien

3. Effectiviteit, efficiency en kwaliteit Bekorten behandelduur, versnellen doorloop met behoud van kwaliteit Theory of Constraints Pilot bij een zorgaanbieder, later uitrol overige Bij positieve ervaringen uitrol andere zorgaanbieders, BJZ etc in Q4 Toeleiding naar zorg (stroomlijnen van de jeugdzorgketen) Route na indicatie door BJZ en start zorg (wachtlijstbeheer): optimale verdeling en inzicht voor professionals en cliënten; Escalatie mogelijkheid inbouwen (het systeem ‘lerend’ maken); Versterken informatiepositie Inzicht in de aard en omvang populatie zorggebruikers Positionering BJZ als ‘knooppunt ‘ in de keten Beschrijven interventies volgens standaarden databank effectieve interventies In 2009 50% interventies beschreven (NJI), in 2010 50% ingediend databank Aansluiting CJG op geïndiceerde ambulante zorg Match tussen risico’s (vraagontwikkelingsonderzoek) en aanbod Ambulante aanbod is gebiedsgebonden georganiseerd (regionalisering) Versterking samenwerking LvG en Jeugd-GGZ

4. Inzet  wachtlijsten wegwerken Focus op versterken Ambulante zorg en Pleegzorg: Inkoop 255 ambulante trajecten; Uitbreiding pleegzorg 80 plekken; Uitbreiding crisisopvang zwaarste groep met 8 plekken; Ombouw van dagbehandeling schoolgaande jeugd in pleegzorg en ambulant Efficiency en effectiviteit: TOC , reductie doorlooptijd Centrale wachtlijst Versterken informatiepositie  maakt meer sturing mogelijk Aanvullend Inzet RAS middelen voor inkoop 140 ambulante trajecten (niet geïndiceerde) nazorg, met als gevolg snellere uitstroom uit de geïndiceerde jeugdzorg. 8 8

Prestatieafspraken met BJZ AMK: Vanaf 1 maart 2009 is er geen wachtlijst voor de onderzoeken AMK De doorlooptijd voor een onderzoek AMK is uiterlijk op 1 juli 2009 verkort naar 10 weken. Eind 2010 is de doorlooptijd verkort naar 8 weken; Versterking samenwerking locale netwerken (Huiselijk Geweld) Jeugdbescherming Doorlooptijd amk-rvdk max 61 kalenderdagen Beter beschermd invoeren Invoering Delta methodiek en caseload Indicatiestellingen Eind 2009 50% binnen 6 weken Ontwikkeling SIP (Standaard Indicatie Protocollen) Informatiepositie Invoering centrale wachtlijstregistratie Zicht op aard en ernst problematiek Ontwikkeld format mbt productie en effectiviteit zorgaanbod (dashboard) Informatiekoppeling J-GGZ en LVG 9

Versterken informatiepositie Dashbord Ketensturing Jeugdzorg Ontwikkeld door B&A adviesgroep Status: onderdelen worden nu gevuld; afspraken over levering van gegevens worden in komende maanden gemaakt; tot einde van 2009 vullen dashbord met levering gegevens door derden: J-GGZ, J- LVG, etc. Herzien dataset gegevensuitwisseling BJZ – ZAS Herziening nodig in licht van Deal/Convenant en Dashbord Status: in planning voor juni Verbeteren gedrag/discipline registraties bij zorgaanbieders en BJZ Praktijk waarin discipline in tijdig registreren door professionals ontbreekt, verbeteren door sturing langs lijn van management BJZ en ZAS. Status: in planning vanaf invoeren herziene dataset Wachtlijstanalyse o.b.v. cijfers 2007 en 2008 Ingeschakeld: INITI8 Status: 12 mei is tussentijdse rapportage opgeleverd – eind rapportage wordt eind mei verwacht. Nulmeting doorlooptijden Status: 0-meting moet in juli 2009 gereed zijn, afspraken hierover in zorgaanbiedersoverleg 24 juni BJZ wordt gesubsidieerd om informatiefunctie te verbeteren Status: bedrag in subsidie 2009 en toezegging voor 2010 – daarna stopt extra financiering

Dashbord Ketensturing Jeugdzorg

Trends 12 12 Aantal maatregelen jeugdbescherming (bij einde kwartaal)   2008-I 2008-II 2008-III 2008-IV 2009-I OTS 2.389 2.577 2.638 2.653 2.664 Voogdij 580 560 565 563 Totaal 2.969 3.137 3.203 3.216 3.227 12 12

Trends - vervolg Gemiddelde duur OTS en Voogdij bij beëindiging 2008-I   2008-I 2008-II 2008-III 2008-IV 2009-I OTS 980 1.053 953 1.047 952 Voogdij 2.377 2.072 2.203 2.698 1.519

Ontwikkeling AMK

Ontwikkeling AMK - vervolg Doorlooptijden onderzoek AMK   2008-I 2008-II 2008-III 2008-IV 2009-I Melding - beëindiging onderzoek 93 105 110 95 15

Ontwikkeling AMK - vervolg

Ontwikkeling wachtlijst cijfers J & G Wachtlijst langer dan 9 weken 1 Januari 2008 April Juli Oktober Januari 2009 2009 352 365 380 392 529 447 ? 17

Ontwikkeling wachtlijst zorgaanbod I 18 18

Ontwikkeling wachtlijst zorgaanbod II Grafiek geeft de netto wachtlijst weer naar zwaarste zorgvorm Opvallend is de stijging enkelvoudige ambulante hulp op de netto wachtlijst. PZ en DH dalen, RH is begin 2008 gestegen en daarna weer gedaald. Volgorde zwaarste zorgvormen (van zwaar naar licht): residentieel (RH) > pleegzorg (PZ) > daghulp (DH) > ambulant (AH). Een jeugdige met bijvoorbeeld AH en RH wordt alleen tot RH gerekend. 19 19

Analyse, waar wacht men op? Bovenstaande grafiek geeft de netto wachtlijst weer, onderverdeeld naar leeftijd en zorgvorm. Opvallend is de grote groep 18 en 19 jarige, die wachten op residentiële hulp. 20 20

Analyse, hulpduur neemt toe Behalve bij Pleegzorg zijn alle hulpduren gestegen. Door stijging hulpduur blijven aanspraken langer in zorg en kunnen andere aanspraken dus niet in zorg worden genomen. Stijgingspercentages (t.o.v. januari 2007): AH: 56% DH: 80% PZ: -22% RH: 37% 21 21

Deal 2008 – 2009, I Afspraak met Jeugd en Gezin Groei vraag geraamd 7,8% (2008) en 8,4% (2009); Wachtlijst AMK 31-12-2009 op 0; Aantal gebruikers (uitgangspositie) geraamd op basis onderzoek Mo-Groep 2007; Indien de vraag binnen de geraamde groei blijft  wachtlijsten langer dan 9 weken weg; Extra middelen rijk 13,72 miljoen + éénmalig 2,27 miljoen eigen middelen SR (factor 6). Daarnaast wordt 3% efficiencywinst gerealiseerd door zorgaanbieders. Stand van zaken Uitgangspositie deal ongunstig voor de SR Onderzoek was nooit bedoeld om financiering op te baseren; Er is in de uitvraag zuid-hollandse productie bij de stadsregio opgeteld; Er is in de uitvraag locale productie samen genomen bij het geïndiceerd aanbod; Extra financiën zijn pas zeer laat (start 2009) ingezet, groei aanbod in 2008 is daardoor niet gerealiseerd. 22

Deal 2008 – 2009, vervolg Stand van zaken Uitgangspositie deal ongunstig voor de SR: Onderzoek was nooit bedoeld om financiering op te baseren; Er is in de uitvraag zuid-hollandse productie bij de stadsregio opgeteld; Er is in de uitvraag locale productie samen genomen bij het geïndiceerd aanbod; Extra financiën zijn pas zeer laat (start 2009) ingezet, groei aanbod in 2008 is daardoor slechts ten dele gerealiseerd; Trend dat cliënten blijven langer in zorg blijven. Actie Brief aan de minister inzake uitgangspositie deal  verzoek om correctie; Meer sturing op uitstroom Prognose deal AMK doelen worden behaald, (wachtlijst daalt, nog niet geheel onder controle) Op basis van gecorrigeerde uitgangspositie is 97% van de prestatiedoelstellingen haalbaar (exclusief autonome extra productie ZAS) 23

Budget 2010 Stand van zaken Model SCP, onvoldoende rekening met probleemaccumulatie Onderzoek, iov G3, Cebeon Invoering PxQ (organisaties op schema) Drie grote steden hebben J&G benaderd (brief 18 mei) Minister zegt toe toepasbaarheid SCP model G3 nader te laten onderzoeken Ook CFJ kijkt kritisch naar SCP verdeelmodel In 2010 gedeeltelijk starten met SCP verdeling 50:50 Onderhandelingen IPO trekken de G3 gezamenlijk op Macro budget 2010 onbekend (economische crisis zal invloed hebben) 24