Aanleiding Van verzorgingsstaat naar participatie samenleving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Nederland participatieland?
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Veranderingen in rol Familieraden
Sociale stad in ontwikkeling
Vernieuwend Welzijn van uitvraag tot uitvoering
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Symposium Wisselwerk 16 november Focus Niet meer alles voor iedereen Heldere keuzes Visie Doorontwikkeling Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl Beleid in.
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Transitie van het Sociaal domein
Project Wot nieuwland.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Opzet van de workshop Kennismaken
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Maatschappelijk Aanbesteden
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Nieuwe Wmo – Platform VO
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Presentatie Aanpak van geweld in Afhankelijkheidsrelatie in het Sociale domein Bijeenkomst 30 oktober Kenniscafe Movisie Marike de Boer 0.
Even voorstellen: Nathalie van de Garde,
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
Herstructurering Sociaal Domein
Samen verder!.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Bijpraten over de Wmo
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Aanleiding tot verandering
De veranderingen in de zorg…..
Z ORG VERANDERT CDA Alg. Ledenvergadering 9 febr. 15 CDA Alg. ledenvergadering 9 febr. 15.
3 Decentralisaties De opgave, Bergense visie en aanpak
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Sociale teams Dordrecht
Project oriëntatie op het beroep
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
MEE maakt meedoen mogelijk
Presentatie Heerlen STAND-BY! voor …….. 14 maart 2017
Tellen en vertellen Anders monitoren en verantwoorden
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Wijkverpleging als scharnierpunt: perspectief van de gemeente
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Beleidsontwikkelingen rondom AWBZ- Wmo & Vernieuwend Welzijn 28 mei, Diaconaal Platform Utrecht Gerard de Geus en Isabel Lutz (gemeente Utrecht)

Aanleiding Van verzorgingsstaat naar participatie samenleving Groeiende zorgvraag Vermindering budget

Drie Decentralisaties AWBZ - Wmo Zorg voor Jeugd Participatiewet

Hoe bereidt de gemeente zich voor op decentralisatie AWBZ naar Wmo? Vernieuwend Welzijn (al in 2008 ingezet) Experimenten Buurtteams – Sociaal Kader nota Meedoen naar Vermogen (zomer 2013) Uitvoeringsnota Meedoen naar Vermogen (eind 2013) met oog op invoering 2015

Ambitie Kadernota Utrecht, sociaal vitale stad waar ook de meest kwetsbare inwoner zijn of haar toekomst in eigen handen kan nemen, kan meedoen en zich kan ontwikkelen. Beweging van: zorgen voor naar aanspreken op eigen kracht en meedoen naar vermogen Context: Decentralisatie 4

Principes Utrechtse model Eigen verantwoordelijkheid en wederkerigheid zijn vanzelfsprekend Niet problematiseren, focus op mogelijkheden Hoogwaardige generalistische professionals aan de voorkant Ruimte voor professionele afweging en beslissingen Eenvoud, voor de klant, de professional Er is sprake van diepgaande verandering: transformatie

De context Sociaal netwerk Cliënt Sociaal netwerk Informele ondersteuning Formele basis- en aanvullende zorg

Utrechts model NB. Beginnen met noemen van sterke maatschappij. Ook inwoners die het tijdelijk niet redden. Ondersteuning georganiseerd langs drie lijnen: Ondersteunen zelforganiserend vermogen Basiszorg Aanvullende zorg Wat onderscheid drie sporen van elkaar? Verbinding en samenhang is essentieel. 7

Spoor 1: Het zelforganiserend vermogen van de samenleving Invulling rol gemeente: Goede algemene voorzieningen (arbeidsmarkt, sport- en cultuurvoorzieningen, openbare ruimte) waar iedere inwoner gebruik van maakt of kan maken; Faciliteren van zelforganiserend vermogen van de maatschappij door o.a. inzet sociaal makelaars; Collectieve buurtvoorzieningen, gericht op ontmoeting en ontwikkeling sociaal netwerk; Ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers. Rol gemeente: faciliteren, stimuleren, loslaten Grotere rol voor mensen die minder zelfredzaam zijn Paradox: je krijgt hulp, maar boodschap is: doe t zelf. Voor de gemeente: hoe doen we dat? Ook voor instellingen/professional Overlaten: niet gelijk betalen, terwijl mensen dat wel verwachten. Mensen om hulp vragen: eerst zelf of een vrijwilliger. Grote verandering! 8

Vernieuwend Welzijn Huidige subsidierelaties met welzijnsorganisaties stopgezet en per 1 augustus 2013 verdeeld in: Sociaal makelaarschap ⇨ gebiedsgericht ⇨ 5 nieuwe uitvoerders voor 6 verzorgingsgebieden Informatie en Cliëntondersteuning ⇨stedelijk ⇨ U Centraal Voor- en vroegschoolse educatie ⇨ stedelijk ⇨ huidige WWO's en schoolbesturen Jeugdhulpverlening ⇨ stedelijk ⇨ Stade (Mrs. X) Sport in de Wijk ⇨ stedelijk ⇨ Harten voor Sport

Sociaal makelaarschap Maatschappelijk effect Leefbare en levendige wijken waar bewoners meer zelfredzaam zijn, sociaal isolement en overlast beperkt zijn en kinderen goed kunnen opgroeien Bijdrage door veel partijen waaronder: Sport Onderwijs Veiligheid Opvoeden Gezondheid Welzijn Bijdrage Sociaal Makelaarschap door: Versterken van netwerken Vergroten van netwerken Zichtbaar maken van netwerken en hiaten Organiseren van sociaal beheer 10

Sociaal Makelaarschap Doel: versterken zelforganiserend vermogen van de samenleving (een sterke civil society) Sociaal makelaars zetten in op: Analyseren en zichtbaar maken bewonersnetwerken in wijken Verbeteren van de kwaliteit van netwerken Meer benutten van sociaal kapitaal ⇨ Faciliteert bewonersinitiatieven (niet zelf organiseren) ⇨ Ondersteunt bewoners competenties te ontwikkelen om initiatieven tot stand te brengen ⇨ Collectief (in plaats van individueel) ⇨ Maatwerk per wijk

Sociaal Makelaarschap: wie en waar Vooruit ⇨ Zuid en Oost (samenwerking oud Portes met Soda Producties, ISKB, Mira Media en Stichting Move) Doenja ⇨Zuidwest en Binnenstad (in samenwerking met Welzijnsvernieuwer, SodaProducties, Labyrinth, Cultuurhuis Kanaleneiland en stichting Gids) Me’kaar ⇨Noordwest en West (samenwerking oud Portes met SodaProducties, ISKB, Mira Media, Wishing Well West, Stichting Move, Stichting Presentie, Stichting Buurtpastoraat) Wijk&Co ⇨Overvecht en Noordoost (consortium Careyn, Al Amal, Zandbergen) Doenja ⇨ Leidsche Rijn (in samenwerking met Welzijnsvernieuwer, SodaProducties, Labyrinth, Cultuur 19, stichting Gids en Via Vinex) Welzaam ⇨Vleuten-De Meern (samenwerking oud Portes met SodaProducties, ISKB en Mira Media)

Wat merken bewoners van de veranderingen Nieuwe organisatie  nieuwe aanbieders, nieuwe gezichten (door herverdeling budget en taken) Sommige vertrouwde gezichten verdwijnen (sociaal makelaars/beheerders, ouderenadviseurs, raadslieden etc.) Ruimte huren kan (ook) direct bij Verhuurloket Meer vrijwilligersorganisaties actief op wijkniveau Groter beroep op zelforganiserend vermogen van bewoners Een loket voor alle vragen over Vernieuwend Welzijn! 030 2860160 buurthuis@utrecht.nl

Spoor 2: Sociale Basiszorg Eén ingang voor sociale basiszorg: Buurtteam: generalistisch, nabij, proactief en gericht op zelfredzaamheid en met oog voor informele zorg en collectief aanbod. Reikwijdte: Breed: van informatie en hulp bij enkelvoudige vraag tot generalistische woonbegeleiding en multi problematiek. Eerstelijnsgezondheidszorg: tandem met buurtteam sociaal Rol gemeente: regie op het veranderingsproces => opdrachtgeverschap i.o.m. zorgverzekeraar Na een jaar experimenteren willen we daarop doorpakken en de raad voorstellen buurtteams “sociaal’ uit te breiden en op termijn in de hele stad - Doel is om mensen op zo'n manier te ondersteunen dat ze zo min mogelijk afhankelijk zijn of worden van professionals. 14 14

Buurtteam= Nieuw voor Oud Welk deel van het huidige aanbod gaat op in het buurtteam? Voorstel: Algemeen Maatschappelijk Werk Sociaal Raadslieden Ouderenadviseurs Casemanagement en begeleiding in kader van aanpak Woonoverlast Casemanagement en begeleiding in kader van Voorkomen Huisuitzetting Budgetbegeleiding Informatie en ondersteuning MEE (met name voor mensen met verstandelijke beperking) Circa 85% van de ambulante woonbegeleiding LVB, Psychiatrie Begeleiding in kader Woonhygiënische problematiek Activeringswerk van Werk & Inkomen

Spoor 3: Aanvullende zorg Zoveel mogelijk hulp wordt door het buurtteam gegeven, Soms beter of eenvoudiger om ‘aanvullende zorg’ in te schakelen: langdurige, intensieve, specialistische begeleiding specialistische enkelvoudige, complexe vragen specialistische kennis invliegen niet buurtgebonden, bv. daklozen Laag volume en hoog complex of specifiek 16

Vragen Vragen naar aanleiding van de presentatie? Welke rollen en mogelijkheden zijn er voor de kerken i.v.m. deze ontwikkelingen ? Kan de gemeente het DPU faciliteren om invulling te geven aan deze (nieuwe) rollen ? Op welke wijze kan/wil het DPU betrokken zijn bij de verdere uitwerking ?