De vertaling van model naar praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
ETRS89 en LAT bij RWS Noordzee In oktober 2009 gaat de Meet- en Informatiedienst Noordzee voor haar eigen productie, verwerking en opslag van geografische.
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Ernstig Incident Ernstig Incident tijdens het vervangen van een HD afsluitercombinatie aan de dr. Kortmanweg in Venray.
Monitoring van rafeling
7.4:energie voor een duurzame toekomst
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
Inkomenseffecten van woningbouw workshop evaluatieonderzoek 28 maart 2013 Dr. R. Willemse Teamleider beleidsonderzoek Rekenkamer Rotterdam.
VGM - Les 8: Specifieke risicovelden 1
Synchromodaal transport
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Monitoring van zeehonden
Infectieuze afvalstoffen
Risico’s en gevaren van techniek
Reactie op voorstellen voor de gassamenstelling in de toekomst 13 oktober 2011 Stijn Schlatmann.
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Vervoer gevaarlijke stoffen
Ecologie VWO 5.
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
Risicoanalyse in de Praktijk
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
De steekproefopzet bepalen
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Vormen van studie (ontwerp)
Vormen van studie (ontwerp)
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
De nieuwe voorschrijvers
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Bodemregelgeving en risico’s Victor Dries. Opbouw –Preventie –Preventie faalt –Het verleden –Saneringsplicht –Informatie-opbouw –Risico-evaluatie –Ernstige.
Samenvatting H3 Gaswisseling
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
3T Nask2 4 nieuwe stoffen maken
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Risicocommunicatie: een spel van invloed en beïnvloeden
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Geluk is een sirene die niet onderweg is naar jou Ingmar Heytze, 2011.
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
Probleem- en risico analyse handhaving
Herziening handreiking buisleidingincidenten
Basisstof 3: Kringlopen Basisstof 4: Piramides Basisstof 5: Populaties
Project Rampenoefening. Samenhang Intentie om Incidentscenario, Rampenoefening en Bestuurlijke Conferentie te laten samenhangen Opgeleverde scenario.
Toezicht CE-markering Bouwproducten R. Baaten Sr. Inspecteur Den Haag, 11 december 2014.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
YOUR REPUTATION IS MINE. NL FR EN. Vaak stellen we vast dat zowel bij broncontainers als bij bronkoffers (=oververpakking) de labels beschadigd, onleesbaar.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan.
De ultieme flexicurity tool? Deeltijd-WW Dimitris Pavlopoulos (VU) Katja Chkalova (CBS en UvA)
SDX BV SDX is uw logistiek dienstverlener voor 'bijzonder' en 'gewoon' vervoer. Onder bijzonder vervoer verstaan wij het vervoer van geconditioneerde goederen,
OZHZ Gemeenschappelijke regeling gemeenten en provincie
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
Rekenmodel 1: Verlader met eigen wagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
Werken met ladders en trappen
Spoorstaafdefecten: detecteerbaarheid, regelgeving, processen, technieken en ontwikkelingen Martine Teijgeler.
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Rekenmodel 5: Verlader Regio
Nadere Effect Analyse Methode voor effectbepaling Imagine the result.
Werken met ladders en trappen
Terminal (containers)
Transcript van de presentatie:

De vertaling van model naar praktijk Risicoprofielen Zeecontainers 14 oktober 2003 Jeroen Bezema onderzoeker

Waar binnen de IVW?

Waar binnen de IVW? (II)

Taken van de afdeling Lucht, Water & Spoor Controle op de naleving van de wet- en regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen Over de binnenwateren Over zee Per spoor Door de lucht

Wet- en regelgeving vervoer over zee van gevaargoed WVGS(Wet vervoer gevaarlijke stoffen) VBG(Reglement Vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen) RVGZ (Reglement Vervoer Gevaarlijke stoffen met Zeeschepen) IMDG-code (International Maritime Dangerous Goods code) SW 1965(Schepenwet 1965) OSV code (offshore supply vessel code)

Soorten inspecties van het vervoer van gevaarlijke stoffen over zee Broncontroles Controles aan boord van containerschepen Controles van laadeenheden: Huiftrailers Tankcontainers Stukgoedcontainers

Stukgoedcontainers met gevaarlijke stoffen: kengetallen Per jaar verladen in Nederlandse zeehavens: ong. 200000 Iets meer dan de helft hiervan is inkomend > 90% op 4 grote terminals in Rotterdam Aantal IVW-controles per jaar: ong. 800 Controledichtheid dus ong. 4‰

Stukgoedcontainers met gevaarlijke stoffen: kengetallen In eerste halfjaar 2003: 424 controles Overtredingen bij 141 containers (33%) Veel overtredingen: foute stuwage lekkage Veel inspectieaandacht, echter nog vrij willekeurig.

Waarom naar een selectieve inspectiemethodiek? Capaciteit inspectiedienst beperkt Aantal containers omvangrijk Aantal overtredingen omvangrijk Noodzaak: ‘vinger op de zere plek leggen’ Richten op de ernstige overtredingen Daarom risicogerichte inspectie

Wat is het risico dat we willen beïnvloeden? Discussie: Wat kúnnen we beïnvloeden, tot hoever kunnen we gaan? Wens: vermindering aantal doden en gewonden als gevolg van het vrijkomen van gevaarlijke stoffen tijdens, of als gevolg van, het transport. Probleem: causaliteit

Veiligheidsrisico’s zeecontainers Vrijkomen gevaarlijke stoffen Reactie met andere gevaarlijke stoffen

Wat kan de IVW doen om veiligheidsrisico’s te beperken? Tijdens de inspecties worden de containers geopend Bij het aantreffen van ernstige overtredingen wordt de container geblokkeerd (bestuursdwang Awb) Vervoer mag pas weer verder als alle overtredingen zijn verholpen Geen vrijbrief voor risicovrij vervolgtransport!

Ongewenste gebeurtenis Een container met een of meer ernstige overtredingen, beladen met gevaarlijke stoffen, die met een ‘gevaarlijke’ modaliteit zijn weg vervolgt, wordt niet door de IVW gedetecteerd dus niet gecontroleerd, dus de overtredingen worden niet ongedaan gemaakt. - De detectie moet dus worden geoptimaliseerd

Benodigde informatie voor een selectiesysteem Historische informatie m.b.t. de populatie m.b.t. aantallen en typen overtredingen Signaleringsinformatie teneinde een doelgroepcontainer te kunnen detecteren

Hoe komt de ranking tot stand?

Vragen bij het bepalen van de aandachtsgebieden Welke kenmerken van de populatie zijn vastgelegd? In zowel de Historische informatie als de Signaleringsinformatie Welke kenmerken hebben invloed op het risico? Welke kenmerken zijn onafhankelijk? Set van waarden aandachtsgebieden = vervoersstroom

Aandachtsgebieden vooralsnog beperkt tot: Percentage relevante overtredingen Gevaarszetting stof Gevaarzetting vervolgmodaliteit Niet enkel het overtredingspercentage is dus bepalend voor de ranking! Hoe meer aandachtsgebieden des te meer vervoersstromen

Bepalend voor de inspectie-inzet per vervoersstroom: De hoogte van de ranking De omvang van de stroom

Van ranking naar planning Dubbele steekproeftrekking nodig Voor het bepalen van de aantallen te inspecteren containers Bij selecte en Aselecte controles

Waarom ook aselecte controles? De resultaten hiervan zijn nodig als input voor de selectiemethodiek resultaten van de selecte inspecties mag je hiervoor niet gebruiken Om de effecten van de selectiemethodiek te kunnen meten Politiek en maatschappelijk draagvlak

Vragen bij steekproeftrekking Hoe moet de ranking worden vertaald in de steekproefgrootte? Hoeveel populatiekenmerken (aandachtsgebieden) moeten worden gebruikt bij de steekproeftrekking? Deze kenmerken moeten te detecteren zijn.

Schematische voorstelling gestratificeerde steekproeftrekking

Methodologisch zuiver werken staat onder druk van:

Tot slot Evenwicht zien te vinden Onderzoek relatie overtredingen - veiligheid Gegevens vaak beschikbaar op niveau van bedrijf of voertuig maar niet op niveau van zending Resultaten/effectmeting goed interpreteren en communiceren