De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rekenmodel 1: Verlader met eigen wagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rekenmodel 1: Verlader met eigen wagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer"— Transcript van de presentatie:

1

2 Rekenmodel 1: Verlader met eigen wagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer
Overzicht rekenmodellen Type bedrijf Vervoerkenmerken Rekenmodel Verlader met regie transport Eigen wagenpark en/of geheel of gedeeltelijk vast uitbesteed vervoer 1 Verlader eigenwagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer. Geen eigenwagen park en geen vast uitbesteed vervoer 4 Vervoerder deelladingen Eigen binnenvaartschepen/of vaste charters 3 Binnenvaart Containers Bulk Verlader zonder regie transport n.v.t 5 Regio milieubelasting Vervoerder met regie transportplanning Eigen wagenpark en/of charters 2 Vervoerder inclusief charters Vervoerder zonder regie transportplanning Eigen wagenpark en/of charters Terminal Binnenvaartoperator Eigen vloot en of charters Het rekenmodel verlader is van toepassing op de totale transportprestatie inclusief vast uitbesteed vervoer.

3 Het model bestaat uit 3 delen; Algemeen, Transportgegevens en Wagenpark. Transportgegevens is onderverdeeld in: Bestemming/herkomst, Modal split en Regio. Definities en toelichting staan bij validatie (aanklikken)

4 Het model biedt de mogelijkheid om de modal split en/of de milieueffecten voor de regio te berekenen (facultatief).

5 Het model berekent : ● Voertuigbewegingen ● Emissie- en energieverbruiksprofiel

6 Stap 1 Algemeen Start Start met invullen bedrijfsnaam en bedrijfsonderdeel. Wanneer er duidelijk te onderscheiden transportstromen zijn kan het handig zijn het model afzonderlijk toe te passen. bijvoorbeeld: aanvoer, afvoer, bulkgoederen en verpakte goederen. Voer de datum in. Tijdvak Kies een tijdvak waarover u gegevens wilt invoeren. Het model extrapoleert de uitkomst naar jaarcijfers. De keuze tijdvak is verplicht. Transporteenheid Kies een transporteenheid. Wanneer er geen verpakkingen in de lijst staan die bij uw transport passen kunt u kiezen voor m3 of ton. De keuze transporteenheid is verplicht. Modal split U kunt kiezen of u de modal split wel of niet wilt berekenen. Kiest u voor ja dan moet u de gevraagde gegevens bij het kopje modal split in vullen. Regio U kunt kiezen of u de milieubelasting in de regio wel of niet wilt berekenen. Als u voor ja kiest moet u de velden bij het kopje regio invullen.

7 Stap 2 Transportgegevens
In stap 1 zijn tijdvak en transporteenheid gekozen en besloten geen modal split te berekenen en milieubelasting voor de regio te berekenen. Stap 2 gaat verder met bestemming/herkomst. Vul eerst de aantallen in voor Binnenland en Internationaal. (Regio is niet van toepassing). Vul nul in wanneer er geen aantallen voor de bestemming zijn. Model past dan de volgende stappen aan. Omdat Modal split en Regio niet geselecteerd zijn gaat stap 3 direct verder met het Wagenpark

8 Stap 3 Wagenpark Stap 3 gaat verder met de wagenparkgegevens. Het model biedt ruimte aan 5 voertuigtype en 5 Euronormen (Euro 3; Euro 4, Euro5, EEV, Euro 6) voor luchtkwaliteit. Het model vraagt om aantal voertuigen per type voertuig en Euronorm in te vullen en het brandstofverbruik. Voor het brandstofverbruik is een default waarde opgenomen. Daarna volgen aantal ritten en kilometers per type voertuig per Euronorm per tijdvak en het % ritten per bestemming. Het percentage Internationaal wordt berekend. Wanneer het totaal percentage < of > 100% is geeft het model een waarschuwing. Wanneer er wel tonnen internationaal zijn berekend maar het percentage ritten op 0 uitkomt signaleert het model dat. Het resultaat is het Emissie- en energieverbruiksprofiel. Het model berekent geen beladingsgraad maar wel het aantal tonnen en eenheden per rit. Het model geeft een signaal wanneer de uitkomst vragen oproept. Wanneer gekozen is om de modal split te berekenen zitten de tonnen van voor- en natransport bij de modaliteit binnenvaart, spoor, shortsea en deepsea. De beladingcheck kan dan lager zijn dan de werkelijke belading. Dit heeft geen consequenties voor het berekende profiel.

9 Stap 3.1 Modal split Stap 3.2 Regio
Wanneer gekozen is om de Modal split te berekenen geeft het model aanwijzingen voor het invullen van de gegevens en waarschuwt wanneer de tonnen niet overeenkomen met die van de bestemmingen. Ook geeft het model aan wanneer er geen tonnen wegvervoer zijn ingevuld. In dat geval kan geen emissie- en energieverbruiksprofiel over de weg berekend worden. Ritten en kilometers voor- en natransport intermodaal vervoer moeten worden meegenomen bij Wagenpark. Stap 3.2 Regio Wanneer gekozen is om de milieubelasting voor de Regio te berekenen geeft het model aanwijzingen voor het invullen van de gegevens. De reikwijdte van de regio ( bv 200 kilometer voor de regio Rijnmond) is bedoeld als controlemiddel. De maximale ritafstand binnen de Regio en de ritafstand van Binnenlands en Internationaal transport kan niet langer zijn dan de reikwijdte. Het model geeft waarschuwing wanneer dit wel het geval is. Wanneer de berekende kilometers binnen de Regio groter zijn dan het totaal aantal kilometers volgens Wagenpark geeft het model ook een waarschuwing.

10


Download ppt "Rekenmodel 1: Verlader met eigen wagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer"

Verwante presentaties


Ads door Google