De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Spoorstaafdefecten: detecteerbaarheid, regelgeving, processen, technieken en ontwikkelingen Martine Teijgeler.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Spoorstaafdefecten: detecteerbaarheid, regelgeving, processen, technieken en ontwikkelingen Martine Teijgeler."— Transcript van de presentatie:

1 Spoorstaafdefecten: detecteerbaarheid, regelgeving, processen, technieken en ontwikkelingen
Martine Teijgeler

2 Korte agenda Voorstellen Doel Organisatie ProRail Verdeling van taken
(Contract) partners Regelgeving, afspraken, contracten. Huidige regelgeving, RLN00399 Diverse inspecties in Nederland Weergave inspectie gegevens in BBMS Ondervonden beperkingen bij huidige meettechnieken. Innovaties / veranderingen in de toekomstige contracten. Beperkingen bij meten van ondiepe, vlakke defecten. Afscherming Kaatsing Demonstratie meten.

3 Voorstellen Martine Teijgeler Systeem Specialist Spoor, US / RCF Architectuur en Techniek – ProRail Standplaats: Inktpot – Utrecht Telnr

4 Organisatie van defecten onderzoek verduidelijken
Doel Organisatie van defecten onderzoek verduidelijken Mogelijkheden en beperkingen van de huidige systemen weergeven Innovaties en vernieuwingen stimuleren

5 Organisatie ProRail Projecten ProRail Directie ProRail Financiën Operatie Asset Management ICT Ondersteuning Verkeersleiding Veiligheid Infra Beschikbaarheid Architectuur en Techniek Informatie Onderhoud en Operatie Regio’s ( 4 regio’s) Ondersteuning

6 Infra Beschikbaarheid Architectuur en Techniek Informatie
Verdeling van taken Projecten ProRail Directie ProRail Financiën Operatie Asset Management ICT Ondersteuning Verkeersleiding Veiligheid Infra Beschikbaarheid Architectuur en Techniek Informatie Onderhoud en Operatie Regio’s ( 4 regio’s) Ondersteuning Normen Regelgeving Aansluiting Europese regelgeving Afwijkingen regelgeving Contractmanagement onderhoud (uitvoering) Contractmanagement meetpartijen Informatieontsluiting

7 Infra Beschikbaarheid Architectuur en Techniek Informatie
(contract) partners Projecten ProRail Directie ProRail Financiën Operatie Asset Management ICT Ondersteuning Verkeersleiding Veiligheid Infra Beschikbaarheid Architectuur en Techniek Informatie Onderhoud en Operatie Regio’s ( 4 regio’s) Ondersteuning Eurailscout (uitvoeren metingen) Erdmann (Onderhoud/beheer ontsluiting informatie) Normen Regelgeving Aansluiting Europese regelgeving Europa (aansluiting via WerkGroepen.) Kennisinstituten (specialistische onderzoeken) Universiteiten (langlopende onderzoeken) PGO/ProcesContract Aannemers Volker Rail, StruktonRail, AssetRail, BAM. Inspectation Contractmanagement onderhoud (uitvoering) Contractmanagement meetpartijen Informatieontsluiting

8 Regelgeving, afspraken en contracten
Projecten ProRail Directie ProRail Financiën Operatie Asset Management ICT Ondersteuning Verkeersleiding Veiligheid Infra Beschikbaarheid Architectuur en Techniek Informatie Onderhoud en Operatie Regio’s ( 4 regio’s) Ondersteuning Uitvoeringscontract Beheercontract RLN00399 (5 delen) Eurailscout (uitvoeren metingen) Erdmann (Onderhoud/beheer ontsluiting informatie) PGO contract OPC contract Normen Regelgeving Aansluiting Europese regelgeving Europese aansluiting via WerkGroepen. Dekra (specialistische ondersteuning) Universiteiten (langlopende onderzoeken) ProcesContractAannemers Volker Rail, StruktonRail, AssetRail, BAM. Contractmanagement onderhoud (uitvoering) Contractmanagement meetpartijen Informatieontsluiting

9 Infra Beschikbaarheid Architectuur en Techniek Informatie
Projecten ProRail Directie ProRail Financiën Operatie Asset Management ICT Ondersteuning Verkeersleiding Veiligheid Infra Beschikbaarheid Architectuur en Techniek Informatie Onderhoud en Operatie Regio’s ( 4 regio’s) Ondersteuning Uitvoeringscontract Beheercontract RLN00399 (5 delen) Eurailscout (uitvoeren metingen) Erdmann (Onderhoud/beheer ontsluiting informatie) PGO contract OPC contract Normen Regelgeving Aansluiting Europese regelgeving Europese aansluiting via WerkGroepen. Dekra (specialistische ondersteuning) Universiteiten (langlopende onderzoeken) ProcesContractAannemers Volker Rail, StruktonRail, AssetRail, BAM. Contractmanagement onderhoud (uitvoering) Contractmanagement meetpartijen Informatieontsluiting

10 Huidige regelgeving, RLN00399
Deel 1: Normen, afspraken hersteltermijnen, beheersmaatregelen. Deel 2: Specificatie verschillende type defecten. Deel 3: Treininspecties. Deel 4: Handinspecties. Deel 5: Processen en procedures.

11 Deel 1: Normen, afspraken hersteltermijnen, beheersmaatregelen.
Deel 2: Specificatie verschillende type defecten. Deel 3: Treininspecties. Deel 4: Handinspecties. Deel 5: Processen en procedures.

12 Diverse inspecties in Nederland
Treininspectie Eurailscout Ultrasoon trein (geluid) Wervelstroom trein (electromagnetische inductie) 0°, 35°, 70°, squattaster. 4 sondes Jaarplan uitvoering Eurailscout Handmeting Hand trolley: 0°, 70° taster. Losse tasters

13 Hand trolley: 0°, 70° taster. Losse tasters B-scan Analyse door analist Eurailscout Opdracht tot uitvoeren handmeting Taster uitslag USH rapport Handmeting

14 Weergave inspectiegegevens in BBMS ( Branche Breed MonitoringSysteem)
Voorgaande gegevenssets ( US en wervelstroom) worden ook ontsloten via BBMS.

15 Beperkingen bij huidige meettechnieken
- Zgn. dode zone: (blauw) - Niet te detecteren zone: (zwart) - Beperkt meetbereik van huidige trolley.

16 Innovaties in de nieuwe meetcontracten ( 2021)
4 tasters 8 tasters

17 Samenvatting Meetsystemen hebben een beperkt meetgebied: Niet de hele kop van de spoorstaaf wordt gemeten.  (Oppervlakte) defecten kunnen dus ‘laat’ gedetecteerd worden. Vanaf 2021: meetgebied van de meetsystemen wordt aanzienlijk vergroot. BBMS bevat veel informatie, op de juiste manier samengesteld en gebruikt kan hier veel (onderhouds) informatie uit gehaald worden.

18 US-inspectie van vlakke en ondiepe defecten.
Afscherming Over de loop meten (kaatsing)

19 US-inspectie van vlakke en ondiepe defecten

20 Afscherming Rechte taster Hoektaster Afscherming van (een deel) van het defect; Beperking van de US-meettechniek; Dit moet door tijdige detectie en herstel van defecten worden voorkomen.

21 Over de loop meten Sa Sa 1 Sa 2 70° taster Taster Sa = werkelijke diepte Sa 1= diepte bij 1x over de loop Sa 2= diepte bij 2x over de loop

22 Over de loop meten

23 Over de loop meten In 2018 een speerpunt van ProRail: Meetprotocollen van USH inspecteurs zijn herzien; Extra instructies in januari en mei. Meetprotocol: Met een meettrolley de meest ernstige plekken detecteren; Verificatie van de diepte met een handtaster. Demonstratie van USH-inspectie en het inspecteren met US-handtasters door Michiel Tempelmans (Dekra Rail)

24 Vragen?


Download ppt "Spoorstaafdefecten: detecteerbaarheid, regelgeving, processen, technieken en ontwikkelingen Martine Teijgeler."

Verwante presentaties


Ads door Google