De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk"— Transcript van de presentatie:

1

2 Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
Overzicht rekenmodellen Type bedrijf Vervoerkenmerken Rekenmodel Verlader met regie transport Eigen wagenpark en/of geheel of gedeeltelijk vast uitbesteed vervoer 1 Verlader eigenwagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer. Geen eigenwagen park en geen vast uitbesteed vervoer 4 Vervoerder deelladingen Eigen binnenvaartschepen/of vaste charters 3 Binnenvaart Containers Bulk Verlader zonder regie transport n.v.t 5 Regio milieubelasting Vervoerder met regie transportplanning Eigen wagenpark en/of charters 2 Vervoerder inclusief charters Vervoerder zonder regie transportplanning Eigen wagenpark en/of charters Terminal Binnenvaart Eigen vloot en of charters Met het rekenmodel Binnenvaart Bulk kunnen de emissies en het brandstofverbruik worden berekend.

3 Emissie- energieverbruiksprofiel.
Het deel Algemeen heeft een keuzeknop voor tijdvak en soort container. Onder Transportgegevens vallen Bestemming/herkomst en onder Varen Laden en Lossen. Het model bestaat uit 4 delen; Algemeen, Transportgegevens, Varen, en Voor- en natransport. Daarnaast is er een tabel met Kengetallen en een tabel met Schepen. Het deel algemeen heeft een keuzeknop voor tijdvak en soort container. Bij Transportgegevens wordt gevraagd een keuze te maken voor Bestemming/herkomst (Lossen/Laden) en of een enkele reis of rondreis berekend moet worden. Onderdeel van Varen is Laden en lossen. Hier worden de laad- en losuren en totaal aantal uren binnenvaart berekend. Voor de capaciteiten worden de default waarden uit de rechterkolom gebruikt. Bij Voor- en natransport worden het energieverbruik en de emissies van het wegtraject berekend. Met de keuzeknop kan worden bepaald of voor- en natransport van toepassing is. Het rekenmodel levert als resultaat het Emissie- energieverbruiksprofiel. Het deel Kengetallen bevat de default waarden voor het brandstofverbruik voor- en natransport, laden/lossen en varen plus de emissiefactoren. Voor het laden en lossen kan het equipment aangepast worden.

4 Stap 1 Algemeen Het model geeft in de stappen aan wat nog ingevuld moet worden. Start rekenmodel Start met invullen bedrijfsnaam en bedrijfsonderdeel. Wanneer er duidelijk te onderscheiden transportstromen zijn kan het handig zijn het model afzonderlijk toe te passen. Voer de datum in. Tijdvak Kies met de keuzeknop een tijdvak waarover u gegevens wilt invoeren. Het model extrapoleert de uitkomst naar jaarcijfers. De keuze tijdvak is verplicht. Transporteenheid Hier kan met de keuzeknop tonnen of m³ worden geselecteerd.

5 Stap 2 Transportgegevens
Hier worden de totale tonnen of m³ per tijdvak ingevuld. Het model rekent het aantal m³ om naar tonnen. Bestemming/herkomst Hier moeten laad- en losplaats ingevuld worden. Vervolgens moet gekozen worden of het model met een enkele reis of een rondreis moet rekenen.

6 Stap 3 Varen Varen begint met de keuze van binnenvaartschip uit de Scheepstabel. In de tabel zijn 6 schepen opgenomen met standaard waarden voor laadvermogen en brandstofverbruik. In de tabel is ruimte voor een extra schip met eigen waarden voor laadvermogen en brandstofverbruik. Op basis van kengetallen (default waarden) berekent het model de vaartijd, laad- en lostijd en totale tijd uit. Deze waarden kunnen in de groene cellen worden overschreven. Kranen en shovels vormen het standaard equipment voor laden en lossen. In de groene cellen kan het equipment aangepast worden. Dat geldt ook voor het brandstofverbruik in de tabel Kengetallen.

7 Stap 4 Voor- en natransport weg
Om de emissies en het energieverbruik voor het totale transport vast te kunnen stellen dienen ook het voor- en natransport te worden meegenomen. Met de keuzeknop kan worden bepaald of er sprake is van voor- en of natransport. De gemiddelde afstand moet worden ingevuld, alsmede het aantal tonnen per rondstrip (default staat deze waarde op25). De gemiddelde snelheid kan worden aangepast op basis van de verkeerssituatie van en naar de aanlandplaats.

8 Emissie- en energieverbruiksprofiel
Voor het berekenen van het brandstofverbruik en de emissies moet een keuze gemaakt worden voor type voertuig en schip. Wanneer de vervoerstromen op de juiste wijze zijn ingevoerd geeft het model een totaaloverzicht van het brandstof- en energieverbruik en de emissies van CO2, Nx en fijnstof (PM10). Daarbij wordt zowel het wegtransport (indien van toepassing) als het binnenvaarttraject weergegeven. Bij gebruik van Dual Fuel in de binnenvaart worden zowel de liters olie als LNG berekend. Er kan een percentage voor het regionale deel van het transport worden ingeschat en ingevoerd. Het model berekent dan tevens de emissies in de regio.

9


Download ppt "Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk"

Verwante presentaties


Ads door Google