Dreigend gevaar voor Brabantse monumenten Valkenswaard 25 januari 2012 Harrie Maas, directeur Monumentenhuis Brabant.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Een nieuwe lente, een nieuw geluid? ?  Wat dromen we …
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Dynamiek creëren met beperkte middelen
De Overijsselse energiebesparingsaanpak 2
De waarde van de ondergrond Dr. Elbert Dijkgraaf Erasmus Competition and Regulation institute SEOR Faculteit der Economische Wetenschappen.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Prins Bernhard Cultuur Fonds Limburg Hoe kunnen we elkaar versterken? Paul Geraets Presentatie d.d
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Commissie Algemene Zaken en Middelen  Cie AZM 4 februari 2013: ◦ Historie ◦ Vorderingen (m.n. 2,6milj) ◦ Rapport Ecorys  Zie ook nota van.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
ProGideon INSPIRE begint vandaag Marjan Bevelander 3 december 2009 Pro Gideon.
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Overige accommodaties 30 januari 2013.
Zorg om Zorg Alliantiedagen 2011 – Verweer en Vernieuwing FNV vakcentrale.
Overheid en kerkgebouw- reorganisatie Wat kan gemeentelijk overheid betekenen bij verandering van kerkgebouwen? Gerard Koster; Appingedam 6 juli 2011.
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Subsidies? Ligt het geld op straat?. Doelstellingen vandaag U nieuwsgierig maken naar subsidies U bewust maken van de vele mogelijkheden van subsidies.
secretaris Plaatselijke Groep
Europees Plattelandsontwikkelingsbeleid Concurrentievermogen steunverleningLeefkwaliteit.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Hoe werkt “bijhouden objectkenmerken” in mijn gemeente? Jeroen Vooijs WOZ-coördinator Gemeente Texel 9 oktober 2012AZ stadion Alkmaar.
5 juni 2007 Marktonderzoek Powder Navigator In opdracht van:
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Risicoparagraaf en externe partijen Analyse van risicoparagrafen van alle 400+ gemeenten op: Grondexploitatie Verbonden partijen en/of gemeenschappelijke.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Landschap beschermen en ontwikkelen
De beste wensen voor Rankings Shanghai ranking (ARWU) Institution52 50 ______________________________________________________ Broad Subject.
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Doel middag Programma Actie A Actie J1 Actie J2 Nieuwe werkwijze Juni 2010 Actie A & J Voorlichting Nieuwe tijdvakken ESF Actie A & J.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Beheervisie Wegen en Beheerplan Verhardingen
Vergunningenbeleid grondwater: Harmonisatie Ruud Drent cv Maarten van Vierssen cv.
“Vinger aan de pols, bij Buren in nood”, voorstel aanpak kredietcrisis Remco Dijkstra Fractie VVD Buren 24 maart 2009.
Steeds krachtiger bestuur in:
Provinciaal monumentenbeleid molens
Bevolkingsdaling gevolgen voor bestuur en financiën 26 mei 2008.
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Beheersstichtingen 28 januari 2013.
Ervaringen uit de praktijk van Schiedam
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
Erik Lubberink Coördinator Beheer / SNL en Digitale Keten Natuur
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn)
Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO – Omgevingsvergunning)
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Toekomst voor boerderijen
Social return Definitie Vormen van social return Rotterdamse keuze
Nationaal Restauratiefonds
Financiële mogelijkheden Ir. B.W. (Ina) Roeterdink.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Monument: lust of last? Maatschappelijk Vastgoed congres 2014.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
Traject omgevingsvergunning monumenten
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
1. Veel monumenten zoeken nieuwe gebruikers ….. Het vinden van de juiste oplossing kost tijd. Ondertussen kan het monument hard achteruit gaan. Dat kunnen.
Subsidiebeleid Barendrecht
Presentatie over conceptontwikkelingsprogramma stedelijke vernieuwing toelichting op eerste stap in aanvraagprocedure voor Investeringsbudget.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Welkom op de najaarsvergadering in de SKALM 13 nov 2018
CULTUREEL ERFGOED IN NEDERLAND
Transcript van de presentatie:

Dreigend gevaar voor Brabantse monumenten Valkenswaard 25 januari 2012 Harrie Maas, directeur Monumentenhuis Brabant

Monumenten van belang voor: -Identiteit -Ruimtelijke kwaliteit -economie

Doelstelling MoMo “Het moderniseren van het mon.beleid om ervoor te zorgen dat de kwaliteit, identiteit en herkenbaarheid van onze leefomgeving gewaarborgd is, en verder wordt uitgebreid”

MoMo 3 pijlers: -Cultuurhistorie meewegen in R.O. -Krachtiger en eenvoudiger regelgeving (o.a. vergunningenstelsel, Brim) -Bevorderen herbestemming

MoMo • Gemeenten krijgen nog meer dan voorheen een cruciale positie binnen de monumentenzorg.

Situatie vóór MoMo • Gemeenten, m.n. de kleine en middelgrote, blijken niet/ onvoldoende in staat en toegerust te zijn om op een goede manier invulling te geven aan hun m  Dit heeft te maken met:

Situatie vóór MoMo • Problemen gem. mon.zorg: - omvang en complexiteit van het werkveld - (veel) te weinig kennis bij heel veel mon.ambtenaren - te weinig fte beschikbaar - mon.zorg neemt in veel gemeenten een “ondergeschikte” positie in

Situatie vóór medio 2011 • Diverse onderzoeken tonen tekort gem.monumentenzorg  Erfgoedinspectie (2008)  Beleidsbrief MoMo (2009)  NRF: onderzoek monumenteigenaren (2009)  NRF: onderzoek gemeenten (2009)  Onderzoek stagiaire Univ. A’dam (2010)  Onderzoek Monumentenhuis (2010)

Situatie vóór medio 2011 Onderzoek Monumentenhuis(2010): • 63,4 % van gemeenten zegt onvold. tijd te hebben voor mon.zorgtaak • 58,5 % heeft tussen 0,1 en 0,5 fte • 48,8 % zegt onvoldoende kennis in huis te hebben (respons Brab. Gemeenten: 60%)

Kan naar uw mening voldoende tijd besteed worden aan de gem. monumentenzorgtaak? □ nee □ ja (onderzoek onder mon. ambt.)

Is in uw gemeente voldoende kennis aanwezig voor de uitvoering van de gemeentelijke monumentenzorgtaak? • □ nee A: op het gebied van beleid in het algemeen B: op het gebied van culturele planologie C: op het gebied van archeologie D: op uitvoeringsniveau, namelijk E: anders • □ ja

• Ervaart u dat de gemeentelijke monumentenzorgtaak de laatste jaren omvangrijker is geworden? □ ja - A: door decentralisatie van rijks- en provinciale taken naar de gemeentelijke overheid - B: ten gevolge van nieuwe werkterreinen die op de gemeente zijn afgekomen - C: vanwege extra aandacht binnen de gemeente voor monumentenzorg - D: door extra vragen / aandacht vanuit de burgers

Onderzoek (NRF; 2009) monumenteigenaren • Dienstverlening gemeente: ▫ 27% slecht ▫ 15% onvoldoende ▫ 26% neutraal

Ontwikkelingen 2007 Wet arch. mon.zorg 2009 Wet beperking adviesplicht 2012 Vergunningvrij bouwen (rijks)monumenten 2012 wijziging Besluit r.o. > verdergaande decentralisering 2010 Agenda van Brabant > provinciaal belang

Brim 2011 vs * Subs. kosten kerken: € > € subsidiepercentage 65% * Subs. kosten overige monum. € > € subsidiepercentage 60%

Brim 2011 vs • 2011: 2300 subsidieaanvragen: toegekend: ca. 500 • 2012: 3000 subsidieaanvragen toegekend: ? • 2012: Gehonoreerde aanvragen 2006 (molens – buitenplaatsen – kastelen) hebben voorrang

Brim 2012 • Geen budget voor grootschalige restauratieprojecten (> € ) • Héél véél wordt niet gehonoreerd  2013: Brim wordt aangepast; Hoe? Conclusie: instandhouding rijksmonumenten onder druk

Herbestemming monumenten • Rijkssubsidieregeling, ingegaan 1 nov  Haalbaarheidsonderzoek  wind- en waterdicht regeling • ook voor gem. monumenten >> Helaas: geld al op

Provinciale subsidieregelingen • Subsidieregeling cultureel Erfgoed, waaronder: - regeling ‘Ruimtelijk erfgoed’ voor gem. monumenten: 5 miljoen euro * instandhouding: € * haalbaarheidsonderzoek: € instandhouding molens  Na 2011 vervallen

Provinciale subsidieregelingen • In totaal: ruim 39 miljoen • Resultaat: - restauratie 89 rijksmonumenten en 135 gemeentelijke mon. - pos. invloed werkgelegenheid en ROP in bouwsector - multipliereffect

Provinciale subsidieregelingen • Beleidsregel Stimulering gemeentelijke archeologie- en erfgoedkaarten 2009 – 2011  Vervallen Nieuw prov. Beleid: -van object- naar gebiedsgericht -van subsidiëren naar (mede)investeren -brede benadering: > o.a. erfgoedtoerisme

Cultuurfonds voor Monumenten Brabant • Sinds 2003 • Revolving fund • Doelgroep: - gemeentelijke monumenten - CHW-objecten  Fonds al uitgeput voor 2012

Provinciale subsidieregelingen  Positief: Agenda van Brabant!! - regeling grootschalige erfgoedcomplexen (61,5 miljoen) - Landschappen van allure (56 milj.) • Periode 2012 – 2018 • In beginsel: revolving fund-principe • Van subsidiëren naar investeren  Maar: wel erg gericht op grote projecten

Ontwikkelingen bij gemeenten • forse bezuinigingen op ambtelijke inzet voor monumenten: ontslag, niet invullen vacatures, minder fte •amper nieuw mon.beleid •bestaand uitvoeringsbeleid niet meer veilig: afschaffen/verminderen subs. gem. monumenten, intrekken opdrachten • gem. mon.cie in veel gemeenten onder de maat (1 persoon).

Conclusies  Monumenten in de knel en dreigend afbraakbeleid  MoMo onder druk Immers: de ingezette decentralisering vraagt juist om een grotere gemeentelijke inzet

Appél  Investeren in monumenten !!!  Dat loont !!!

Onderzoek NRF (2010) : “ Investeren in monumenten loont”  Identiteit  Ruimtelijke kwaliteit  Economie

Monumenten en economie -Terugverdieneffecten overheden > CPB: voor elke euro € 1,50 retour -mon. eigenaren: hogere vastgoedwaarde -hogere vastgoedwaarde levert gemeenten hogere inkomsten op -mon. hebben positieve uitstraling op leefomgeving en dragen bij aan positief vestigingsklimaat > van belang voor locale economie -werkgelegenheid bouwsector -erfgoedteorisme

“ Investeren in monumenten loont” >>> Missiewerk <<<