Door: Lieselot Leuridan (UGent)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Edurama.be Website ter ontsluiting van onderzoek voor lerarenopleiders en voor studenten in de lerarenopleiding Projectgroep KATHO, departement Lerarenopleiding.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Pastoraal op school.
wiki’s opzetten en implementeren
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Allochtonen in het hoger onderwijs
De toetssteen ‘14-’18.
Studietaak De studietaak staat centraal
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
StatIG in de Vrolijke School
Cultuurparticipatie bij jongeren
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Hoe bereid je lessen voor?
Trope = Tools Taal & Literatuur Retoriek & Verhalen TOOLS Gereedschap Geletterdheid.
“Help mij het zelf te doen”
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
MaVo/(P)AV-netwerkdag De Groote oorlog Tom de Paepe Martine Van Overmeiren
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Workshop Identiteit?.
Flexible Learning in European Retail Presentatie 5 de Meeting in Ceske Budejovice.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
De driehoeksverhouding
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Thema groepsdynamica deel 1
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Mijn visie op onderwijs
Masterclass voor lerarenopleiders
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Transcript van de presentatie:

Door: Lieselot Leuridan (UGent) Film en/als Geletterdheid Didactische meerwaarde van speelfilms voor de lerarenopleiding Door: Lieselot Leuridan (UGent)

Instap

Instap Belangrijke rol van speelfilms in de hedendaagse (jeugd)cultuur Als beeldvormende praktijk Als bron van kennis, inzichten en attitudes Groeiende belangstelling voor film in onderwijs! 3

Instap Maar… weinig onderzoek naar: Didactische meerwaarde van speelfilms voor het onderwijs (in het bijzonder: de lerarenopleiding) Een effectieve filmdidactiek binnen de lerarenopleiding Nood aan ‘voorbeelden van goede praktijk’! 4

Project Film en/als Geletterdheid

Film en/als Geletterdheid Onderzoeksvragen: Wat kunnen we leren uit film? Hoe kunnen we met films aan de slag binnen specifieke leeromgevingen? Welke kennis- en betekenisconstructie komt hierbij tot stand? 6

Film en/als Geletterdheid Praktijkgericht ontwikkelingsonderzoek Looptijd: 2 jaar (2009 – 2011) Focus op 2 vakgebieden: Nederlands (onderzoekers: dr. Ive Verdoodt en Steven Vanhooren) Geschiedenis (onderzoekers: Lieselot Leuridan) Vorming van 2 netwerkteams: Promotor B. De Wever / copromotor R. Soetaert 1 of 2 deeltijdse onderzoeker(s) Docenten of lectoren uit de diverse lerarenopleidingen 7

Film en/als Geletterdheid Vakgebied Nederlands: Focus op de ‘schoolfilm’ Belang van ‘taal’ en ‘geletterdheid’ Vakgebied Geschiedenis: Focus op de ‘historische speelfilm’ Specifieke representatie van het verleden 8

Film en/als Geletterdheid Vervolg van deze lezing… vakgebied Geschiedenis Meer info over vakgebied Nederlands: Onderzoeksrapport op website ENW Bijdrage in publicatie van ENW Plenaire lezing van prof. R. Soetaert Website www.schoolfilm.be 9

Film & Geschiedenis: een moeizaam huwelijk

Film & Geschiedenis: een moeizaam huwelijk Fragment: Monty Python and the Holy Grail (1975) = Symbool voor problematische verhouding Historici / (toekomstige) leerkrachten Geschiedenis Historische film 11

Film & Geschiedenis: een moeizaam huwelijk “The greatest gap between the actual past and fictionalized accounts of it may lie in Hollywood’s marzipan-and-truffles treatment of history. Never, indeed, let historical truth get in the way of a good, two-hour blockbuster that earns $200 million domestic.” (F. Sanello) 12

Film & Geschiedenis: een moeizaam huwelijk “Ik sta altijd zeer sceptisch tegenover dit soort films, en dat is bij deze film [‘Le Retour de Martin Guerre’] niet anders.” (Geschiedenisleraar-in-opleiding) 13

Film & Geschiedenis: een moeizaam huwelijk “In het algemeen kan men deze film [‘Amistad’] als historisch betrouwbaar beschouwen, daar hij grotendeels gebaseerd is op waargebeurde feiten. Maar er zullen ook - net als in bijna elke film - fragmenten in zitten die bedoeld zijn om de kijker op zijn gemoed te werken.” (Geschiedenisleraar-in-opleiding) 14

Film & Geschiedenis: een moeizaam huwelijk “Een zwakte vanuit historisch oogpunt is de onvermijdelijke aanwezigheid van Hollywood [in ‘Gladiator’]. Het hele gebeuren wordt geromantiseerd om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken.” (Geschiedenisleraar-in-opleiding) 15

Film & Geschiedenis: een moeizaam huwelijk “Hoe begaafd je ook bent als verteller, je kan nooit op tegen de kracht van het beeld.” (Geschiedenisleraar-in-opleiding) 16

Film & Geschiedenis: een moeizaam huwelijk “De kracht van dit fragment [uit ‘Gladiator’] is de gigantische schaal van het gevecht. Het voelt alsof je er zelf in zit. De impact op de kijker is groot.” (Geschiedenisleraar-in-opleiding) 17

Film & Geschiedenis: een moeizaam huwelijk “… film has somehow claimed the mantle of authenticity and meaningfulness with relation to the past – not necessarily of accuracy or fidelity to the record, but of meaningfulness, understood in terms of emotional and affective truth.” (R. Burgoyne) 18

Film & Geschiedenis: een moeizaam huwelijk De status, waarde en (on)mogelijkheden van populaire historische films als bron van historische kennis en als didactisch instrument binnen het onderwijs? 19

De historische speelfilm onder de loep

De historische speelfilm onder de loep Eerdere onderzoeksprojecten: Onderzoek van P. Seixas (1993) Presence of the Past’ project o.l.v. R. Rosenzweig en D. Thelen (1998) Onderzoek van S. Wineburg (2001) ‘Australians and the Past’ project (2003) 21

De historische speelfilm onder de loep P. Seixas (1993): = onderzoek m.b.t. de constructie van historische kennis bij studenten. “television and popular culture in general provided sources for much of their thinking about the past” 22

De historische speelfilm onder de loep ‘Presence of the Past’ project (1998): 81% bekeek historische speelfilms of TV-programma’s in het voorbije jaar Respondenten voelden zich sterker verbonden met het verleden wanneer zij historische films bekeken, dan wanneer zij geschiedenisles volgden op school. 23

De historische speelfilm onder de loep S. Wineburg (2001): = onderzoek naar historisch begrip m.b.t. de Vietnamoorlog bij jongeren en hun ouders Beide groepen haakten hun historische inzichten vast aan beelden uit Forrest Gump (1994) Forrest Gump = gemeenschappelijk referentiepunt in onderlinge gesprekken 24

De historische speelfilm onder de loep Film en/als Geletterdheid Wat kunnen we leren uit film? Film als bron van historische kennis, inzichten en ervaringen Didactische (meer)waarde van historische speelfilms Hoe kunnen we met films aan de slag binnen specifieke leeromgevingen? Mogelijke werkwijzen Welke kennis- en betekenisconstructie komt hierbij tot stand? Invloed van filmische representaties van het verleden op ons beeld van de geschiedenis 25

De historische speelfilm onder de loep Film en/als Geletterdheid: ~ inzichten uit verschillende disciplines: Filmpraktijk Filmtheorie Semiotiek Structuralisme Narratologie Cultural Studies Historische kritiek …  Focus: (historische) representatie & beeldvorming 26

De historische speelfilm onder de loep Film en/als geletterdheid: Fase 1: Onderzoek & ontwikkeling I Literatuurstudie Dataverzameling: historische films en filmfragmenten Ontwikkeling lessenreeks over Film & Geschiedenis (zgn. didactische module) 27

De historische speelfilm onder de loep Fase 2: Onderwijs I Implementatie van de didactische module in verschillende lerarenopleidingen Geschiedenis Arteveldehogeschool, HoGent en UGent 132 studenten 5x2 gastcolleges door Lieselot Leuridan + online discussiefora op Zephyr 28

De historische speelfilm onder de loep Fase 3: Onderzoek & ontwikkeling II Discoursanalyse van de online discussiefora Evaluatie en bijsturing didactische module over Film & Geschiedenis 29

De historische speelfilm onder de loep Fase 4: Onderwijs II Implementatie van de bijgestuurde didactische module in de verschillende lerarenopleidingen Geschiedenis Arteveldehogeschool, HoGent en UGent 136 studenten 4x3 gastcolleges + opdrachten College 1: Inleiding  Opdracht 1: Essay: reflectie over filmfragment College 2: Filmanalyse  Opdracht 2: Online discussiefora op Zephyr College 3: Pro’s & contra’s van de historische speelfilm  Opdracht 3: Filmanalyse 30

De historische speelfilm onder de loep Fase 5: Verwerking & output Publicaties Projectvoorstelling: 3 maart 2011 Onderzoeksrapport op website ENW Website: www.film-en-geschiedenis.ugent.be 31

Conclusies

Conclusies Wat kunnen we leren uit film? Film kan weldegelijk historische kennis en inzichten verschaffen MAAR: Film = taal op zich! Eigen sterktes en zwaktes Moet slagen binnen de eigen conventies om te slagen als film Filmische, narratieve én symbolische niveau Belang van ‘historische filmische geletterdheid’! 33

Conclusies Sterktes: Geschiedenis komt tot leven  totaalpakket: econ., pol., cult., … Betrokkenheid en inleving Impact op de (collectieve) herinnering Opwekken van belangstelling Populair / toegankelijk 34

Conclusies Zwaktes: Feitelijke inaccuraatheden Nadruk op sensationele of fotogenieke gebeurtenissen Overwaardering van de individuele factor in de geschiedenis Simplificering & nadruk op het zichtbare Actualisering van de geschiedenis Clichématige voorstelling van figuren, periodes, … Braveheart (1995) 35

Conclusies Beoordeling van historische film: ‘sterk’ / ’zwak’? ~ wat je wilt doen/bereiken ~ claim van de filmmaker Monty Python and the Holy Grail ↔ “based upon a true story” ~ waarachtigheid van de film  “Spirit”  Niet de feitelijke details 36

Conclusies Hoe kunnen we met films aan de slag binnen specifieke leeromgevingen? Lerarenopleiding Geschiedenis Didactische module Film en Geschiedenis (gastcolleges + opdrachten + discussiefora op Zephyr) Secundair onderwijs Werkwijzen ~ lesdoelstellingen (als instap, ter illustratie, historische kritiek, attitudevorming, …) Elektronische/online leeromgevingen Zephyr Online lessenreeks op www.film-en-geschiedenis.ugent.be 37

Conclusies Welke kennis- en betekenisconstructie komt tot stand? Grote invloed van films op de historische beeldvorming Afhankelijk van meerdere factoren: Persoonlijkheid van de kijker Historische achtergrondkennis Culturele bagage Vertrouwdheid met film  ‘Historische filmische geletterdheid’ 38

Conclusies Kortom: Film kan de klassieke geschiedenisles niet vervangen, maar kan er een zinvolle aanvulling op vormen Taak van de docent/leerkracht Film aanbieden als één mogelijke representatie Alternatieve perspectieven op verfilmde verleden Belang van ‘historische filmische geletterdheid’! Leerkracht (in spe) Leerlingen 39

Zin in meer?

Zin in meer? MEER INFORMATIE: - Online lessenreeks: www.film-en-geschiedenis.ugent.be PPT-presentaties met audiocommentaren Illustratieve filmfragmenten Verwerkingsopdrachten Literatuurverwijzingen - Filmbesprekingen 41