De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Masterclass voor lerarenopleiders

Verwante presentaties


Presentatie over: "Masterclass voor lerarenopleiders"— Transcript van de presentatie:

1 Masterclass voor lerarenopleiders
Begeleiden en beoordelen in de lerarenopleiding bij studenten hoger afstandsonderwijs (HAO) PRAKTIJKPROBLEEM: Binnen de specifieke context van HAO ervaren we als praktijkbegeleider nog meer dan in dagonderwijs rolonduidelijkheid tussen de lerarenopleider als begeleider en de lerarenopleider als beoordelaar. We kunnen bovendien moeilijk inschatten wat deze studenten effectief doen met verkregen feedback tijdens stageactiviteiten. Op welke manier kunnen we - naast de beoordelende rol - de begeleidende rol als lerarenopleider bij onze HAO-studenten op een meer effectieve manier vervullen in het kader van praktijkbegeleiding? 1. Aan welke begeleiding hebben HAO-studenten in de lerarenopleiding nood i.f.v. het sterker sturen van het leerproces van de leraar in opleiding? Wat doen studenten met feedback die ze krijgen? 2. Op welke manier kan leren m.b.v. video ondersteuning bieden bij het uitvoeren van de begeleidende rol als lerarenopleider bij HAO-studenten? 1. Literatuurstudie 2. Testcase: video-opnames tijdens stage (2 BAKO HAO / BALO HAO) 3. Focusgroep bij HAO-studenten rond onderzoeksvragen 4. Verwerking resultaten focusgesprek + testcase 5. Bijsturen testcase en ontwikkeling pilootproject 6. Uitvoeren pilootproject ( ) tijdens leergroepen 7. Evalueren pilootproject a.d.h.v. focusgesprek met deelnemers 8. Bijsturen pilootproject 9. Uitrollen project? EERSTE RESULTATEN OPZET PILOOTPROJECT (AJ ): -Student laat zich filmen tijdens een zelf gekozen onderwerp omtrent eigen werkpunt of talent en bezorgt dit aan de praktijkbegeleider (max. 3’). -De activiteit hangt samen met verwachtingen van de opleidingsfase waarin de student zich bevindt. Inhoud primeert boven kwaliteit. -Fragmenten worden samen met aandachtspunten of kwaliteiten uit feedbackverslagen besproken tijdens leergroepen. Feedback komt tijdens deze leergroepen in de eerste plaats van medestudenten. EERSTE RESULTATEN TESTCASE + FOCUSGROEP (AJ ): - Studenten maken actief gebruik van feedbackverslagen bij voorbereiding van de stage. - Meer diepgaande reflectie m.b.v. video. - Eerst aarzelend t.o.v. video-opnames en bespreking in leergroepen maar meerwaarde blijkt overtuigende factor. - Studenten zijn vragende partij om video-opnames ook te gebruiken bij eindevaluatie (niet als aparte beoordeling ter vervanging van een stagebezoek maar om een bredere kijk op de student te krijgen). Contact: of T +32 (0) ; Kwalestraat 154, 9320 Aalst


Download ppt "Masterclass voor lerarenopleiders"

Verwante presentaties


Ads door Google