GREX-wet & externe veiligheid John Bakker Gemeente Breda Afdeling Mobiliteit, Groen en Water 1 december 2009
GREX-wet & externe veiligheid Presentatie De hoofdlijnen van de nWro/GREX Mogelijke veiligheidsmaatregelen in relatie tot de GREX-wet Introductie van de Spoorzone Breda Externe veiligheid in de Spoorzone Breda
GREX-wet & externe veiligheid Waarom nWro/GREX - Verouderde WRO (1965) - Gelegenheidsplanologie ontwikkelingsplanologie - Regie bij de gemeente/Bestemmingsplan (weer) centraal - Minder en kortere procedures - Kostenverhaal en locatie-eisen bij ontwikkelingen op particuliere eigendommen
GREX-wet & externe veiligheid Instrumenten in de nWro/GREX Structuurvisie Anterieure overeenkomst Bestemmingsplan Exploitatieplan
GREX-wet & externe veiligheid Structuurvisie - Strategisch beleidsinstrument - Toekomstige ontwikkelingen op hoofdlijnen - Verplicht voor gehele grondgebied - Vormvrij - Geen bezwaar of beroep - Kader voor rekenen aan kostenverhaal - Basis voor fondsvorming
GREX-wet & externe veiligheid Bestemmingsplan - Verplicht voor het gehele grondgebied - Rechtszekerheid voor de burger - Actueel (10 jaar)/sancties geen leges - Digitaal raadpleegbaar - Voorontwerp ontwerp vaststelling beroep bij RvS
GREX-wet & externe veiligheid Bestemmingsplan Anterieure overeenkomst = privaat recht Posterieure overeenkomst = publiek recht Tijdsbalk Exploitatieplan
GREX-wet & externe veiligheid Anterieure overeenkomst - Afspraken over de kosten van de grondexploitatie van de locatie conform de kostensoortenlijst - Kosten voor bovenwijkse (meerwijkse) voorzieningen - Financiële bijdrage aan ruimtelijke ontwikkelingen - Bepalingen over: zekerheidstelling betaling Tijdvak en fasering locatie-eisen woningbouwcategorieën in verband met het doorlopen van planologische en andere procedures andere inhoudelijke bepalingen en algemene bepalingen
GREX-wet & externe veiligheid Kostensoortenlijst Onder het kostenverhaal vallen de kosten van maatregelen, plannen, besluiten en rechtshandelingen met betrekking tot gronden, opstallen, activiteiten en rechten in het exploitatiegebied, waaronder mede begrepen het beperken van milieuhygiënische contouren en externe veiligheidscontouren. Onder deze post vallen met name de kosten van het wegnemen van belemmeringen voor het exploitatiegebied ten gevolge van functies die in of buiten het exploitatiegebied gehandhaafd worden.
GREX-wet & externe veiligheid Exploitatieplan (“stok achter de deur”) - Nieuw rechtsfiguur verplicht indien er niet met alle eigenaren overeenstemming is voor vaststelling van het bestemmingsplan - Exploitatieopzet, wettelijke basis voor kostenverhaal via bouwvergunning
GREX-wet & externe veiligheid Vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor
GREX-wet & externe veiligheid Leidraad mogelijke aanpak veiligheidsvraagstukken 13
GREX-wet en externe veiligheid Mogelijke veiligheidsmaatregelen (niet “vallend” onder de GREX-wet) Groene golf Bloktreinen Lage snelheid (< 40 km/uur) door stedelijke centra Generieke/landelijke afspraken en/of maatregelen aan de spoorbaan (bijvoorbeeld groene golf en bloktreinen) Maatregelen aan het materieel (bijvoorbeeld coating ketelwagons) Fysieke scheiding vervoer gevaarlijke stoffen en personenvervoer
GREX-wet en externe veiligheid Mogelijke veiligheidsmaatregelen (niet “vallend” onder de GREX-wet) Rotterdam Europoort Vlissingen Antwerpen Vlaamse Ruit Ruhrgebied R B T E H V BoZ D Betuwelijn IJzeren Rijn Zuidtak Betuweroute Brabantroute RoBel Uit de ingekleurde luchtfoto van Breda en de volgende plaatjes met ontwikkelingslocaties van de 5 grote steden in Brabant, blijkt dat de steden veel potentiële inbreidingslocaties willen gaan ontwikkelen. Dit is ook nodig, want stagnatie van vernieuwing van de stadscentra leidt tot onleefbare steden. Nieuwe infra
GREX-wet en externe veiligheid Mogelijke veiligheidsmaatregelen (niet “vallend” onder de GREX-wet) 'LPG-treinen weg, overal rood licht' Woensdag 14 november 2007 Bron: BN/De Stem De Brabantse bestuurders die vandaag met de ministers Eurlings en Cramer overleggen over de giftreinen door de provincie, hebben een pakket voorstellen samengesteld om het aantal giftreinen door Brabant aan banden te leggen. De meest in het oog springende: LPG-treinen zo snel mogelijk naar de Betuwelijn en overal rood licht. Andere onderdelen uit het pakket zijn: Korte termijn: - Langzamer rijden met goederentreinen, vooral in stedelijk gebied. De hele Brabantroute voorzien van een systeem dat rijden door rood licht voorkomt. - Geen combinatievervoer van brandbare stoffen. Middellange termijn: - Meer goederenvervoer over water in plaats van het spoor. - Invoering van de zogeheten Basisnetten. Dit systeem biedt mogelijkheden om beperkingen op te leggen aan het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoorwegnet. Lange termijn: - De aanleg van een aparte goederenlijn door West-Brabant, zodat goederen vanuit Rotterdam ook via het spoor in België, vaak aangeduid als de IJzeren Rijn, naar hun plaats van bestemming vervoerd kunnen worden. Uit de ingekleurde luchtfoto van Breda en de volgende plaatjes met ontwikkelingslocaties van de 5 grote steden in Brabant, blijkt dat de steden veel potentiële inbreidingslocaties willen gaan ontwikkelen. Dit is ook nodig, want stagnatie van vernieuwing van de stadscentra leidt tot onleefbare steden. voorbeeld(ig) duurzame cluster Breda
GREX-wet en externe veiligheid Copyright www.railgoed.nl GREX-wet en externe veiligheid Mogelijke veiligheidsmaatregelen (misschien “vallend” onder de GREX-wet) Beveiliging overwegen Wissels Plaatselijke afspraken en/of maatregelen aan de spoorbaan (bijvoorbeeld ATBvv, hotbox detectie en drainage in het spoor/beperking van een plasbrand) Ontsporingsgeleiding Extra middelen voor rampbestrijding Verschil in grondopbrengst i.v.m. functieindeling
GREX-wet en externe veiligheid Mogelijke veiligheidsmaatregelen (“vallend” onder de GREX-wet) “Geluid”scherm met splinterwerend glas Gebouw gebonden oplossingen Extra aandacht voor hulpverlening (bijvoorbeeld opstelplaatsen en bluswatervoorziening) Afstand houden van transportas met vervoer gevaarlijke stoffen Aanleg calamiteitenroute langs transportas Bluswatervoorziening
GREX-wet & externe veiligheid Spoorzone Breda Omvang 160 ha Transformatie 100 ha Start 2005 Afronding 2025 Kantoren/bedrijven 315.000 m2 Wonen 5.000 Voorzieningen 150.000 m2 Havenkwartier Liniepark Belcrum Stationskwartier Zoete inval Markoevers Drie Hoefijzers Spoorbuurt
GREX-wet & externe veiligheid Stationskwartier Breda 20
GREX-wet en externe veiligheid Stationskwartier Breda i.r.t. externe veiligheid In de voorschriften Nadere eisen te stellen door B&W t.a.v. bouwkundige aspecten, de plaats, afmeting en inrichting van vluchtroutes, de situering van bouwwerken en de inrichting van terreinen t.b.v. de verantwoording GroepsRisico Wijzigingsbevoegdheid voor B&W ter voorkoming van hogere GR-waarde dan vastgesteld In de toelichting Uitkomsten van de risicoanalyse(s) Verantwoording GroepsRisico Op de plankaart
GREX-wet en externe veiligheid Stationskwartier Breda i.r.t. Externe veiligheid Uit de ingekleurde luchtfoto van Breda en de volgende plaatjes met ontwikkelingslocaties van de 5 grote steden in Brabant, blijkt dat de steden veel potentiële inbreidingslocaties willen gaan ontwikkelen. Dit is ook nodig, want stagnatie van vernieuwing van de stadscentra leidt tot onleefbare steden. voorbeeld(ig) duurzame cluster Breda
GREX-wet & externe veiligheid 3 Hoefijzers Zuid 23
GREX-wet en externe veiligheid 3 Hoefijzers i.r.t. externe veiligheid Bij het eerste bouwplan
GREX-wet en externe veiligheid Zorg dat je vroeg in het (ruimtelijke ontwikkelings)proces aan tafel zit, zodat je met de GREX invloed uit kan oefenen Geen bekende voorbeelden (zeker niet met jurisprudentie), maar wel een Handreiking Grondexploitatiewet geschreven door VROM, VNG en VVG