KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
SITUERING
Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar SITUERING
Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar GON-evaluatie gebeurt door: ouders CLB gastscholen begeleiders (zelfevaluatie) GON-evaluatie gebeurt NIET door kinderen zelf… SITUERING
Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar IDI-MODEL
Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar behoeften => team / integrale jeugdzorg prioriteiten => degelijk, wendbaar, bruikbaar, specifieke eisen instructieprobleem => Kunnen kinderen (10-12 jaar) met een auditieve handicap betrokken worden in de evaluatie van de eigen GON-begeleiding? Betekent dit een meerwaarde voor de werking van het GON-team zelf? Kunnen deze kinderen op een passende manier hiertoe uitgenodigd worden? Kan dit gerealiseerd worden, rekening houdend met de specifieke moeilijkheden qua context (kind, locatie, infrastructuur, …)? Kunnen de resultaten van de bevraging gestructureerd worden weergegeven en bieden ze een handige basis in functie van de bespreking/interpretatie? STAP 1: Stel het instructieprobleem vast
Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar Betrokkenen: GON-coördinator GON-team kinderen (derde graad lager onderwijs) (en ouders) directies Jonghelinkshof en participerende scholen CLB-teams en pedagogische begeleidingsdiensten Randvoorwaarden: Geïntegreerd ONderwijs kindkenmerken kenmerken handicap beperkte tijd (!) Bronnen: bestaande vragenlijsten Leraren leren van leerlingen diverse artikels vragenlijsten begeleiders & kinderen + bespreking op teamvergadering (!) STAP 2: Analyseer de omgeving of de context
Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar individueel / periodes… / hulp GON-begeleiding, oud-leerling, … STAP 3: Organiseer de ontwerpactiviteiten
Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar Voorlopige algemene doelstelling: “Op een adequate manier dove en slechthorende kinderen van de derde graad in een reguliere lagere school die genieten van GON-begeleiding in staat stellen hun GON-begeleiding op een gepaste manier te evalueren waarbij de resultaten kunnen dienen als extra basis voor reflectie in functie van verbetering/bijsturing van de begeleiding.” Tussendoelen: Nagaan wat de uitgangspunten zijn van de GON-begeleiding. Op basis van de contextanalyse rekening houden met eisen, beperkingen, wensen, mogelijkheden, … Een vragenlijst samenstellen die peilt naar de verschillende uitgangspunten. Een handige manier zoeken om de evaluatie praktisch uit te kunnen voeren. Nagaan hoe resultaten duidelijk weergegeven kunnen worden en een handige basis bieden voor reflectie. Plannen wanneer een testevaluatie kan plaatsvinden met de GON-begeleiders. Plannen (na eventuele extra aanpassingen) wanneer de kinderen de evaluatie uitvoeren. Plannen wanneer resultaten van de evaluatie besproken worden. (Het instrument reviseren.) STAP 4: Stel de leerdoelen vast
Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar vragen domeinen resultaat De GON-begeleider: • praat met mij over voor- en nadelen van hoorapparaten. delen mijn STAP 5: Specificeer de methoden
Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar online (code) + papier (gesloten omslag) brief kind (incl. stappenplan) begeleidende brief ouders via GON-begeleider VISUELE ONDERSTEUNING (ev. VGT)! STAP 5: Specificeer de methoden
Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar in uitvoering… online instrument STAP 6: Construeer prototypes
Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar testen door begeleiding: beter beeld van instrument mogelijkheid tot beperkte revisie vóór gebruik door kinderen meer kans op betere werking en bruikbare resultaten (!) STAP 7: Test prototypes
Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar