KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos (20045103) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar 2009-2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Zorgwerking in onze school
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Dienst Time Out Projecten
Behandeling en begeleiding
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
feedback als leidend principe
Eindwerk zesde jaar.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Deel 2 van de presentatie
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Netwerk coördinatoren VZ
binnen Passend Onderwijs
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
De weg van de leerling met specifieke
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Geïntegreerde schoolverbetering
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Leer kracht Workshop over competenties van
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
BOM-model PV 25/03/2014.
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar

SITUERING

Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar SITUERING

Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar GON-evaluatie gebeurt door:  ouders  CLB  gastscholen  begeleiders (zelfevaluatie) GON-evaluatie gebeurt NIET door kinderen zelf… SITUERING

Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar IDI-MODEL

Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar behoeften => team / integrale jeugdzorg prioriteiten => degelijk, wendbaar, bruikbaar, specifieke eisen instructieprobleem =>  Kunnen kinderen (10-12 jaar) met een auditieve handicap betrokken worden in de evaluatie van de eigen GON-begeleiding?  Betekent dit een meerwaarde voor de werking van het GON-team zelf?  Kunnen deze kinderen op een passende manier hiertoe uitgenodigd worden?  Kan dit gerealiseerd worden, rekening houdend met de specifieke moeilijkheden qua context (kind, locatie, infrastructuur, …)?  Kunnen de resultaten van de bevraging gestructureerd worden weergegeven en bieden ze een handige basis in functie van de bespreking/interpretatie? STAP 1: Stel het instructieprobleem vast

Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar Betrokkenen:  GON-coördinator  GON-team  kinderen (derde graad lager onderwijs) (en ouders)  directies Jonghelinkshof en participerende scholen  CLB-teams en pedagogische begeleidingsdiensten Randvoorwaarden:  Geïntegreerd ONderwijs  kindkenmerken  kenmerken handicap  beperkte tijd (!) Bronnen:  bestaande vragenlijsten  Leraren leren van leerlingen  diverse artikels vragenlijsten begeleiders & kinderen + bespreking op teamvergadering (!) STAP 2: Analyseer de omgeving of de context

Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar individueel / periodes… / hulp GON-begeleiding, oud-leerling, … STAP 3: Organiseer de ontwerpactiviteiten

Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar Voorlopige algemene doelstelling: “Op een adequate manier dove en slechthorende kinderen van de derde graad in een reguliere lagere school die genieten van GON-begeleiding in staat stellen hun GON-begeleiding op een gepaste manier te evalueren waarbij de resultaten kunnen dienen als extra basis voor reflectie in functie van verbetering/bijsturing van de begeleiding.” Tussendoelen:  Nagaan wat de uitgangspunten zijn van de GON-begeleiding.  Op basis van de contextanalyse rekening houden met eisen, beperkingen, wensen, mogelijkheden, …  Een vragenlijst samenstellen die peilt naar de verschillende uitgangspunten.  Een handige manier zoeken om de evaluatie praktisch uit te kunnen voeren.  Nagaan hoe resultaten duidelijk weergegeven kunnen worden en een handige basis bieden voor reflectie.  Plannen wanneer een testevaluatie kan plaatsvinden met de GON-begeleiders.  Plannen (na eventuele extra aanpassingen) wanneer de kinderen de evaluatie uitvoeren.  Plannen wanneer resultaten van de evaluatie besproken worden.  (Het instrument reviseren.) STAP 4: Stel de leerdoelen vast

Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar vragen domeinen resultaat De GON-begeleider: • praat met mij over voor- en nadelen van hoorapparaten. delen mijn STAP 5: Specificeer de methoden

Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar  online (code) + papier (gesloten omslag)  brief kind (incl. stappenplan)  begeleidende brief ouders  via GON-begeleider  VISUELE ONDERSTEUNING (ev. VGT)! STAP 5: Specificeer de methoden

Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar in uitvoering… online instrument STAP 6: Construeer prototypes

Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar testen door begeleiding:  beter beeld van instrument  mogelijkheid tot beperkte revisie vóór gebruik door kinderen  meer kans op betere werking en bruikbare resultaten (!) STAP 7: Test prototypes

Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar