Workshop Handelingsgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Welkom in groep 8.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Pijlers handelingsgerichte diagnostiek
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
HGW en gesprekken met leerlingen
Welkom in groep.
werken met zorg werk maken van zorg
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Begeleiding van kinderen met zorg
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
"Als sprekers diepte missen, hebben ze nooit te kort aan lengte"
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Zorgplicht in passend onderwijs
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Week van de intern begeleider
Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.
Handelingsgericht werken
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bijeenkomst September 2015
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Netwerk IB WSNS Tilburg
Handelingsgericht werken
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Doubleren.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Doubleren.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Workshop Handelingsgericht werken IB-studiedag WSNS Eindhoven e.o. Workshop Handelingsgericht werken IB-studiedag samenwerkingsverband WSNS Eindhoven e.o. Donderdag 4 oktober 2007 14.00 – 15.00 en 15.15 – 16.15 Bertine de Vroedt, Fontys-OSO Westelbeers, 4 oktober 2007, Bertine de Vroedt

IB-studiedag WSNS Eindhoven e.o. Programma 1. Theorie over uitgangspunten en fasen 2. Oefening aan de hand van (eigen) casus 3. Plenaire terugkoppeling 4. Afronding Westelbeers, 4 oktober 2007, Bertine de Vroedt

Uitgangspunten van HGW 1. Onderwijsbehoeften kind centraal 2. Transactioneel referentiekader 3. Positieve benutten 4. Constructief samenwerken 5. Doelgericht werken 6. Systematisch en transparant werken

1. Onderwijsbehoeften Wat heeft deze leerling nodig om doel te behalen, pedagogisch en didactisch? instructie nodig die … opdrachten nodig die … leeractiviteiten die … feedback nodig die … een leerkracht nodig die.. groepsgenoten die … Wat is beste: extra hulp in groep, subgroep, IHP?

Voorbeeld Kind kent sommen tot tien niet uit hoofd en is moeilijk te motiveren Kind heeft elke dag 10 min. oefening nodig met groepsgenoten, zelf de vooruitgang bijhouden en ziet welke sommen het beheerst  meer plezier en zelfvertrouwen bij rekenen (De Lange, 2006).

Waarom onderwijsbehoeften? Doelgericht: i.p.v. nadruk op probleem, nadruk op wat leerling nodig heeft om doel te bereiken Leraar doet ertoe!Hij/zij kan aanpak afstemmen op behoeften leerling Benutten van kennis/ervaring van leerling, leraar, ouders, ib Uitbreiden van wat wel werkt

Hoe kom je eraan? Praten met andere professionals Vragen aan ouders en kind: wat werkt thuis; wat helpt; tips voor school? Zoeken in literatuur naar effectieve aanpak: dit type kind heeft aanpak nodig die … Observeren en uitvragen: wanneer gaat het goed; wanneer lukt het wel; wat doet de leerkracht dan? Experimenteren: als leerkracht … doet, dan ….

2. Transactioneel referentiekader Het gaat om dit kind bij deze leerkracht/groep/ school en van deze ouders: Interacties leerkracht/leerling en leerling/medeleerlingen: Problemen begrijpen? Problemen oplossen? Wat heeft dit kind pedagogisch-didactisch nodig en wat is gewenste aanbod? Wat kan leraar hiervan bieden? Hoe kan IB goed aansluiten bij aanpak in groep? Afstemming met aanpak ouders?

3. Aandacht voor het positieve Zoek naar sterke kanten van kind, ouders, leraar Wanneer gaat het wel goed? Positieve kenmerken: verhoogt gevoel van competentie leerling, leraar, ouders motivatie neemt toe benutten in aanpak  haalbarder & effectiever

4. Samenwerking Praten met leraar, kind en ouders Transparantie en metacommunicatie Leraar = onderwijsprofessional Ouders = ervaringsdeskundigen Belangen kind staan centraal Leraar, ouders en kind mede-onderzoeker en betrokken bij voorstellen van de IB

Communiceren met ouders 1. Ouders zijn welkom op school 2. Zorgstructuur als kader voor communicatie 3. Kind gedraagt zich op school anders dan thuis 4. Benoem zorgen en positieve aspecten 5. Wees duidelijk over je bedoelingen als IB 6. Maak afspraken met ouders (zie ook andere workshop)

Samen met kind plan maken Nu kan ik al …. Straks kan ik … Ik ga …. Leraar helpt door …. Ouders / vriendje helpen door … IB helpt door …

IB-studiedag WSNS Eindhoven e.o. 5. Doelgericht Wat is vraag leraar, ouders en kind? Wensen en verwachtingen? Als we weten dat .., dan kunnen we … Weten om te adviseren en vakkundig en bruikbaar plan op te stellen Waar willen we naar toe: wat is ontwikkelingsperspectief? Westelbeers, 4 oktober 2007, Bertine de Vroedt

6. Systematiek Stap voor stap & eigen checklists  voorkomen van ‘fouten’ in besluitvorming (Pameijer & Van Beukering, 2004) Wat weten we al uit dossier, schoolwerk, gesprekken, observaties? Benutten! Wat moeten we nog meer weten, waarom? ‘Evidence based’ kennis (Onderwijsraad, 2006)

5 fasen van de HGW - cyclus 1. Intake 2. Strategie 3.Onderzoek 4.Indicering n.b.: fasen kunnen overgeslagen worden! 5. Advies

Opdracht Keuze uit: 1. werken met eigen casus (en daarbij opstellen van onderwijsbehoeften) 2. werken met voorbeeldcasus (nagaan welke informatie nog nodig is voor opstellen van onderwijsbehoeften)

Afronding Wat heeft deze workshop jou gebracht? Wat betekent dat voor jouw werk? Dank voor jullie aandacht!

Noëlle Pameijer & Tanja van Beukering (2006). Handelingsgericht werken: een handleiding voor de interne begeleider. Samen met leraar, ouders en kind aan de slag. ISBN: 90 - 334 – 6246 – X. Leuven: Acco