Hoe kom ik in de pers (Moet dat dan?).

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Het doen van eigen onderzoek
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Uitslag enquête over online pesten
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Asymmentrische informatie
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Woorden en tijd.....
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Advent Week 1.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Geld verdienen met trends
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Woord van Leven April 2014.
Wat maakt het leven zinvol?
NIET OP DOOIEND IJS !!.
Presentation Of Learning
“Op een dag...”.
Wat gaan we leren in groep 5
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Door : Lucas Van Der Haven
Iedereen coach naar Jef Clement.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
God zegent je zodat je zult heersen 1.
Wat doet de Heilige Geest?
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Op de Berg van God “Ik zal je in een kloof laten schuilen en mijn hand beschermend voor je houden tot ik voorbij ben. Als ik mijn hand weg haal,
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
Met handen en voeten geloven 1
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Ik sluit mijn paraplu om jou met een open blik te ontmoeten.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ken je kracht…Deel je kracht…
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
In Uw licht zien wij het Licht
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Hoofdstuk 8: The game is made for a player. Ken de spelers  Einstein: Leer luisteren naar je publiek en weet wat je doet.  Project yourself: Plaats.
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Onze doelen en visie in beeld
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Methodiek: Plancyclus
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Verschillende rollen en stijlen
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
© UNIEK IN DE KLAS.
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Social media voor statenleden/politici
Transcript van de presentatie:

Hoe kom ik in de pers (Moet dat dan?)

Wat gaan we doen Wie Wat Waar Wanneer Waarom Hoe

Wat gaan we doen 1 Wie 2 Waarom 3 Wat 4 Wanneer 5 Waar 6 Hoe

In de pers Wie ben ik Iris Roggema Team wetenschapscommunicatie Centrale dienst communicatie -> media@ru.nl; 3616000 Wie is de contactpersoon sociale wetenschappen: Bets Berntsen -> b.berntsen@communicatie.ru.nl; 3615961

In de pers: motivatie

In de pers: motivatie Waarom Redenen om in de pers aandacht te willen zijn sterk verschillend Persoonlijk Institutioneel Bonus verkrijgbaar!

In de pers: onderwerpen Wat zijn onderwerpen die zich lenen voor media-aandacht? - aansluiten bij actualiteit - nabijheid (geografisch of emotioneel dicht bij huis) - grote getallen/bijzondere getallen/veel geld - kinderen en seks - anders dan we altijd dachten (verrassing) - precies zoals we altijd dachten (geruststelling) - echte verhalen, het zeer persoonlijke

In de pers: onderwerpen Wie Wat zijn onderwerpen die zich NIET lenen voor media-aandacht? - ieder onderwerp waarbij je gesprekspartner glazig gaat kijken - te academisch - te technisch - te gevoelig (voor verkeerde interpretatie bijv.) - (nog) niet gereviewed door peers - verkeerd getimed Waar Wanneer Waarom Hoe

In de pers: kwestie van timing Wie Wat Waar Wanneer - Speel in op actualiteit: nu is nu is vandaag liever gisteren - Werk vooruit: paper, boek, promotie, plan voor evenement vaak al lang klaar. Bereid je voor en kondig het aan. - Als je gevraagd wordt Waarom Hoe

In de pers: genres Waar kun je zoal terecht met je verhalen? - de krant – nieuws en achtergrond bij het nieuws, opinie - radio en tv - tijdschriften algemeen publiek - vaktijdschriften - eigen media: website; blog; social media

Reportage Massimo Introvigne: 'De duivel ligt overal op de loer' Datum bericht: 25 juni 2013 Trouw, Letter & Geest, 22 juni door Stijn Fens, foto's Maartje Geels Zoals een goed socioloog betaamt doet Massimo Introvigne aan veldonderzoek. Zo had hij nog niet zo lang geleden een afspraak in Parijs met leden van een satanische sekte die geloven dat de duivel een buitenaards wezen is. De ontmoeting vond plaats in een brasserie waar het licht schaars was. In een hoekje zaten zeven satanisten op hem te wachten. "Hoeveel leden heeft u?", vroeg hij aan de voorzitter van de club. Een miljard, antwoordde deze zonder blikken of blozen. "En terwijl hij wees naar het gezelschap om de tafel: ‘Dit zijn onze leden op de planeet aarde." De vraag is natuurlijk waarom een keurige katholieke socioloog als Introvigne afspreekt met een zo op het oog onbeduidende satanische sekte in een donkere Parijse brasserie.

Weer slechts beperkt van invloed bij verkiezingsopkomst Datum bericht: 1 augustus 2011 Het weer is weliswaar van invloed op de opkomst bij verkiezingen, maar die invloed is niet zo groot als soms wordt verondersteld:  goed of slecht weer maakt dat er zo'n één tot twee procent meer of minder komt stemmen. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Opinieartikel Postnationaal NRC handelsblad, 23 april. In het stuk ‘ Rechten heb je wel, alleen krijg je ze niet altijd' (Wetenschap 14/15 april 2012) voeren de aangehaalde auteurs een schijndiscussie. Aan de ene kant ziet de Britse socioloog Soysal, in de wereld een postnationalistische tendens ontstaan: volgens haar richten naties en staten zich steeds meer naar grensoverschrijdende normen. Ter illustratie wijst zij erop hoe immigranten in de EU steeds meer dezelfde rechten toegekend hebben gekregen. Maar het is algemeen bekend dat ‘Europa‘ de afgelopen jaren steeds meer regels heeft vastgesteld, waarmee de rechten van immigranten steeds meer zijn gelijkgetrokken. Aan de andere kant staat de Nederlandse socioloog Koopmans. Die tegenwerpt dat er geen empirisch bewijs is voor een proces van postnationalisering. Ter onderbouwing haalt hij een aantal voorbeelden aan (wel of geen inburgeringstoetsen, wel of geen dubbele paspoorten) die moeten aantonen dat er tussen EU-landen nog altijd grote verschillen bestaan. Ook dat is geen nieuws:

In de pers: aan de slag Hoe krijg je het nu echt voor elkaar? Klassiek: schakel (op tijd!) de wetenschapscommunicatoren in. Zij zullen je vooral vragen: wat heb je ontdekt, waarom is dat belangrijk en voor wie Social: weet wie je moet kennen, bouw aan netwerk, wees relevant en hulpvaardig, laat van je horen, zend vanuit die positie

http://www.sfs.uni-tuebingen.de/~hbaayen/ In de pers: in contact Hoe ga je om met journalisten? - vraag van te voren doel van gesprek - geef eventueel voorbereidingsmateriaal - vermijd jargon en wees bereid ook basiskennis toe te lichten - wees bewust dat vereenvoudiging niet schadelijk hoeft te zijn - concrete voorbeelden geven helpt (algemeen <-> persoonlijk) - inzage vragen is prima, maar bemoei je met de feiten, niet met de toon - houd rekening met het hoge werktempo van de pers - vraag uitdrukkelijk om vermelding van Radboud Universiteit Nijmegen - zeg gerust ‘nee’ bij hoog afbreukrisico http://www.sfs.uni-tuebingen.de/~hbaayen/

Afbraakrisico De journalist heeft duidelijk vooroordelen. Vraag extra nadrukkelijk waar het interview voor bedoeld is en hoe het gesprek verwerkt zal worden. Is het voor een ‘quootje’? Zeg dan liever NEE. Als je besluit mee te werken, kunnen formuleringen als deze helpen: Anders dan de algemene gedachte is, laat onderzoek zien… Het mag dan vandaag de dag modieus zijn om… maar onderzoek toont aan… Leg uit wat de waarde is van wetenschappelijk onderzoek Mijn onderzoek bevestigt precies wat iedereen al dacht (hoge ja-dûh-factor) Besteed extra aandacht aan de methode, waarom het belangrijk is om systematisch onderzoek te doen. Benadruk dat het resultaat ook tegenintuïtief had kunnen zijn – zorg dat je een voorbeeld bij de hand hebt. Leg eventueel de context uit waarin het onderzoek is gestart. Of besluit om geen media-aandacht te zoeken.

Deskundig in een actuele kwestie Als je deskundig bent op een bepaald terrein dat ineens in de belangstelling staat, en je wilt daar graag in de media je zegje over doen, meld je dan bij de wetenschapsvoorlichters. Zij kunnen bemiddelen en bovendien helpen met eventuele opiniebijdragen Zorg er voor dat je persoonlijke webpagina goed op orde is (kennisbank en/of eigen website). Dan kunnen journalisten makkelijk checken of je inderdaad een relevante woordvoerder op een bepaald dossier bent.

Team wetenschapscommunicatie www.ru.nl/onderzoek www.ru.nl/onderzoek/onderzoeksthemas/maatschappij/ www.ru.nl/nieuws www.ru.nl/agenda media@ru.nl 024 3616000