Aanbestedingsprocedures in de bouwsector

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aanbesteden in het verleden, nu en in de toekomst!
Advertisements

Waarom, wanneer en hoe aanbesteden?
ESF & Aanbesteding(s)recht
Zaken doen met een gemeente Juridisch kader Unizo infoavond 26 september2013 Sint-Niklaas Frederick Ongena.
Symposium ‘Europa dichterbij’ Groningen, 2 december 2013
De zeven klassieke gunningsprocedures in het raam van de nieuwe reglementering overheidsopdrachten (leveringen en diensten) (versie 1 mei 2013) Urbain.
Analyse HOOFDSTUK 6 Public procurement Hoofdstuk 6.
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
WIN advies, inkoop en organisatie Aanbestedingswet- en regelgeving
Aanbesteding of Subsidie
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Aanbestedingswet 2013 en inkoopbeleid RU
Inkopen en aanbesteden
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Opfrisser Aanbestedingsrecht Werkgroep Leveranciersselectie Polo. G. van der Putt 9 december 2008.
Inkoop en aanbesteden in de Wmo
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.

Inkoopprocedures UT Diensten en Leveringen
Belangrijkste gevolgen van het Bao voor de inkooppraktijk
C o m m e r c I ë l e & J u ri d I sc h e a a n b e s t e d I n g s s p e c I a l I s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r v.
Welkom bij de STABU.
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Aanbesteding verwerking huishoudelijk restafval en gft
Actualiteit Nederlandse jurisprudentie Selectie en gunning
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
© Significant Algemene Ledenvergadering PON “Praktijkervaringen: gelijk hebben en gelijk krijgen” D.T. (Dik) Geelen MSc MBA Managing consultant Significant.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Overzicht bedragen wetgeving overheidsopdrachten
Pensioenverzekeren over de grens
Inkoop en aanbesteden in de Wmo
Actualiteiten Aanbestedingsrecht
1 Toegang en indicatiestelling 6 februari Inhoud presentatie Beleidsvisie gemeente Vught Samenhang met Lokaal loket WegWijs Medische Indicatiestelling.
Onderhands op z’n Steenwijkerlands Tiel, 1 juli 2014 Erik van der Kamp (inkoopcoördinator)
1 Elektronisch aanbesteden anno 2013 Eis of wens? 7 november Daan Versteeg
Inkoop bij de gemeente Veenendaal
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 20/
17 juni 2014 en 2 juli 2014 D.J.P. (Douwe) van de Goorberg BBA Concern inkoper CPD Informatiebijeenkomst TenderNed UOV De Kring.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
Dynamisch Contracteren en beheren
Informatie –vergadering 15/01/2015
Inkoopcollectief Energie voor het Onderwijs
Kateryna Glushak.  activiteiten  contracten  overheidsopdrachten = overeenkomst  aanbestedende overheid - opdrachtnemers  prestatie tegen betaling.
Aanbestedingsbeleid gemeente Apeldoorn presentatie 22 maart 2016 voor (lokale) ondernemers Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Eerste Hulp Bij Aanbesteden Wat zijn de spelregels Hans van Wijck.
© 2013 Universitair Ziekenhuis Gent Informatiesessie Leveren, installeren en in dienst stellen van een behandelingsplanningssysteem ten behoeve van de.
Programma: uurInloop - Koffie en thee uur Welkom, wethouder Jaap Melse uur Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Matty Gabriëlse uur.
Marktdag aanbesteden Workshop 6 Uitnodigingsbeleid Gemeente Lochem, Marleen Oltvoort Gemeente Zutphen, Ceciel Lurvink Apeldoorn Brummen Deventer.
Aanbesteden door de lokale overheid (gemeente). presentatie 30 mei 2016 regionale marktdag Stedendriehoek Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
Rechtmatig en doelmatig inhuren op basis van de herziene Aanbestedingswet Het Dynamisch aankoopsysteem CLAIRE LEUSSINK-NIES – 22 NOVEMBER 2016.
Gewijzigde Aanbestedingswet
Aanbesteding jeugdteams
Integriteit bij aanbesteden
Europese aanbesteding management- voorziening
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Inkoop Jeugdhulp Aanbestedingskader 9 december 2017.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Workshop 6 Uitnodigingsbeleid
Financiële rechtmatigheid
Veerponten Noord-Limburg
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Samen maken we De Connectie
Transcript van de presentatie:

Aanbestedingsprocedures in de bouwsector Rolf Grouve Currency Connect

Inhoud Aanbesteding Wanneer moet er aanbesteed worden? Aanbestedingsprocedures Vormen van aanbestedingsprocedures Openbare aanbesteding Niet-openbare aanbesteding Onderhandelingsprocedure na voorafgaande bekendmaking Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking Concurrentiegerichte dialoog Welke termijnen gelden bij welke procedures? Regelgeving Europese regelgeving Nationale regelgeving Relevante bronnen Afsluiting

Aanbesteding Aanbesteding is de procedure waarbij een opdrachtgever = de aanbestedende dienst (zie art. 1 lid 9 van richtlijn 18/2004/EG) bekend maakt dat hij een opdracht wil laten uitvoeren en bedrijven vraagt om door middel van een offerte op die opdracht in te schrijven. In dit kader kan worden onderscheiden: Europees aanbesteden; nationaal/regionaal openbaar aanbesteden; onderhands aanbesteden. Doel aanbesteding: "een doelmatig en efficiënt gebruik van (overheids)middelen om zodoende het beste product voor de scherpste prijs te verkrijgen en ook het creëren van een vrije Europese markt"

Wanneer aanbesteden? Voor Europees aanbesteden geldt: Overheidsinstanties, publiekrechtelijke organisaties en op de nutssector, waaronder energie- en openbaar vervoerbedrijven zijn verplicht boven bepaalde drempelwaarden Europees aan te besteden. Hierbij geldt dat de aanbesteding gepubliceerd moet worden in het Publicatieblad van de Europese Unie. De volgende Europese drempelwaarden zijn van 01-01-2006 tot en met 31-12-2007 geldig: Werken Leveringen Diensten Speciale sectoren € 5.278.000 € 422.000 Centrale overheid € 137.000 Decentrale € 211.000

Wanneer aanbesteden? Voor Nationaal aanbesteden geldt: Wanneer werken, leveringen en diensten niet onder de zojuist genoemde Europese drempelwaarden vallen, moet er nationaal worden aanbesteed. Voor onderhands aanbesteden geldt: Wanneer het een kleine, tussen de € 10 000,= en € 90 000,=, opdracht betreft. Hieromtrent bestaat geen specifieke regelgeving voor aanbesteding. Wel gelden hier ook algemene regels uit een EG-Verdrag. (Die EU-beginselen houden in: gelijke behandeling van aanbieders, non-discriminatie en transparantie in de besluitvorming)

Wanneer aanbesteden? Type organisatie? Bedrag in EUR (excl. BTW) van de geraamde waarde, boven: - provincie gemeente waterschap publiekrechtelijke instelling ja ja Europees aanbesteden € 5.278.000 (werken) € 211.000 (leveringen) € 211.000 (diensten) nee nee ja Samenwerkings-verband tussen bovenstaande organisatietypen? Hanteert de organisatie een eigen subsidiebeleid? De organisatie kan een eigen aanbestedingsbeleid volgen ja nee nee Geen van bovenstaande, maar opdracht wordt voor meer dan 50% door de overheid gesubsidieerd? Bedrag in EUR (excl. BTW) van de geraamde waarde boven: Bedrag in EUR (excl. BTW) van de geraamde waarde, tussen: ja nee Openbaar aanbesteden ja €250.000 en €5.278.000 (werken) €100.000 en €211.000 (leveringen) €100.000 en €211.000 (diensten) € 5.278.000 (werken) € 211.000 (leveringen) € 211.000 (diensten) nee nee ja Bedrag in EUR (excl. BTW) van de geraamde waarde, tussen: ja Onderhands meervoudig aanbesteden (minimaal 3 offertes) - € 30.000 en € 250.000 (werken) - € 20.000 en € 100.000 (leveringen) - € 20.000 en € 100.000 (diensten) Geen verplichting tot openbaar aanbesteden volgens Richtlijn 2004/18/EG Europees aanbesteden nee Bedrag in EUR (excl. BTW) van de geraamde waarde, tussen: ja Onderhands enkelvoudig aanbesteden € 30.000 (werken) € 20.000 (leveringen) €20.000 (diensten)

Aanbestedingsprocedures “Een aanbestedingsprocedure is een bepaalde werkwijze die voldoet aan de bestaande wettelijke regelgeving rondom het plaatsen van een opdracht door overheid (in de breedste zin van het woord) en de inschrijving van een onderneming hierop.” Een procedure tot aanbesteden bestaat uit verschillende fasen: Voorfase Aankondigingsfase Hierin moet worden vermeld: uitsluitingsgronden, selectie- en gunningscriteria. Selectiefase Gunningsfase

Europese openbare aanbestedingsprocedures Algemene voorbereiding van de aanbestedingsprocedure I. Voorfase: - Verkenning van de markt Onderzoek m.b.t. de aan te besteden opdracht - Hoe verloopt de bestuurlijke besluitvorming - Risico analyse Inhoudelijke voorbereiding van de aanbestedingsprocedure Beschrijving van de opdracht Vaststellen van de selectiecriteria - Uitsluitingsgronden - Geschiktheidsgronden Vaststellen van de gunningscriteria - Laagste prijs - Economische meest voordelige aanbieding Praktische voorbereiding van de aanbestedingsprocedure Opstellen van de advertentietekst (voorwerp van de opdracht, selectie- en gunningcriteria, gegevens voor opvragen documentatie, NAW-gegevens, sluitingsdatum, etc.) Opstellen van de selectieleidraad Organiseren van een pre-bid-meeting Inrichten dataroom Opzetten interne organisatie voor ontvangst aanvragen/aanbiedingen

Europese openbare aanbestedingsprocedures II. Aankondiging: III. Selectie: Vooraankondiging van de opdracht Z.s.m. na aanvang begrotingsjaar. Officiële start aanbestedingsprocedure Zie richtlijnen voor vorm en bereik van bekendmaking. Bij nalaten van bekendmaking, komen de evt. consequenties (weigering, intrekking, lagere vaststelling) voor risico van de aanvrager/begunstigde. Bekendmaking van de aanbesteding via Publicatieblad van de EG Opstellen van aanbestedingdocumenten (inhoud en procedure) Min. 52 dagen, evt. te verkorten tot 22 dagen Organiseren van een inlichtingenbijeenkomst Vragen over de opdracht en antwoorden van de aanbestedende dienst (Nota van Inlichtingen) Tot 6 dagen voor datum van indienen, binnen 6 dagen na ontvangst van verzoek Indienen van de aanvragen tot deelneming Beoordeling van de aanvragen tot deelneming op basis van de selectiecriteria Criteria: uitsluitingsgronden en geschiktheidscriteria

Europese openbare aanbestedingsprocedures IV. Gunning: Uitnodiging tot het doen van een aanbieding richting inschrijvers Indienen van aanbiedingen door inschrijvers Beoordelen van aanbiedingen op basis van de gunningscriteria Gunningsbesluit; besluitvorming t.a.v. gunning van de opdracht Sluiten van overeenkomst tussen aanbestedende dienst (opdrachtgever) en inschrijver (opdrachtnemer)

Vormen van aanbestedingsprocedures Er zijn vijf verschillende soorten aanbestedingsprocedures: Openbare procedure Niet-openbare procedure/procedure met voorselectie Onderhandelingsprocedure na voorafgaande bekendmaking Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking Concurrentiegerichte dialoog Aankondiging iedere belangstellende ondernemer kan stukken opvragen en inschrijven één fase

Vormen van aanbestedingsprocedures Niet-openbare procedure/procedure met voorselectie Fase 1: Aankondiging iedere belangstellende kan zich aanmelden de meest geschikte gegadigden worden geselecteerd alleen geselecteerde gegadigden mogen inschrijven beoordeling inschrijvingen gunningsbeslissing Onderhandelingsprocedure na voorafgaande bekendmaking voorafgaande bekendmaking opdracht overleg en/of onderhandelen is mogelijk tussen uitschrijver en inschrijver

Vormen van aanbestedingsprocedures Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking geen voorafgaande bekendmaking opdracht overleg en/of onderhandelen is mogelijk tussen uitschrijver en inschrijver Concurrentiegerichte dialoog doel: vraag/behoefte nader specificeren bijzonder complexe overheidsopdrachten aanbestedende dienst is (nog) niet in staat voorwaarden of behoeften te specificeren OP (openbare procedure) en NOP (niet-openbare procedure) niet geschikt

Geldende termijnen Voor het reageren op een aanbesteding gelden bepaalde termijnen. Per aanbestedingsprocedure kunnen deze termijnen verschillend zijn. De hieronder genoemde termijnen betreffen Europese aanbestedingen. Openbare procedure: minimum 52 dagen; minimum 36 dagen bij vooraankondiging minimum 22 dagen, als vooraankondiging dezelfde info bevat als de aanbesteding. Niet openbare procedure: bij selectie is het minimum 37 dagen; bij offerte is de termijn 40 dagen (en 36 bij een vooraankondiging).

Geldende termijnen De geldende termijnen voor nationale aanbestedingen zijn als volgt: Openbare procedure: Hier geld geen termijn vastgesteld in dagen, maar een redelijke termijn. Niet openbare procedure: bij selectie is het minimum 37 dagen; Bij offerte is de termijn 40 dagen (en 36 bij een vooraankondiging). De termijnen worden verder verkort wanneer de aanbestedende dienst gebruik maakt van elektronische hulpmiddelen.

Europese en Nationale wetgeving Europese wetgeving: Richtlijn 2004/17/EG (nutssectoren) Richtlijn 2004/18/EG (werken, leveringen en diensten) Verordening 1182/71/EEG (aanvulling op hierboven genoemde richtlijnen) bepalingen rondom termijnen Verordening 2083/2005/EG (aanvulling op hierboven genoemde richtlijnen) bepalingen rondom drempelbedragen voor Europees aanbesteden

Europese en Nationale wetgeving BAO Besluit aanbestedingsregels overheidsopdrachten BASS Besluit aanbestedingsregels speciale sectoren Aanbestedingsreglement Werken 2005 (ARW 2005) Vrijwillig juridisch kader waaraan voldaan kan worden bij de aanbesteding van werken door de ministeries van VROM, V&W, Defensie en LVV Nieuwe aanbestedingswet 2007 De Tweede Kamer heeft deze wet goedgekeurd, alleen de Eerste Kamer moet nog goedkeuring geven en dus is deze wet nog niet van kracht.

Relevante bronnen Boeken: Pijnacker Hordijk, E.H. (2004) Aanbestedingsrecht, handboek van het Europese en het Nederlandse aanbestedingsrecht. Den Haag: SDU Uitgevers Brackmann, S. (2004) Praktijkboek aanbesteden. Den Haag: SDU Uitgevers Internet: www.eur-lex-.eu  Europese wetgeving www.europadecentraal.nl www.aanbestedingenonline.nl www.ez.nl

Hartelijk dank voor jullie aandacht. Afsluiting Hartelijk dank voor jullie aandacht. Zijn er nog vragen? Rolf Grouve