Menno Karres Lead Auditor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Baggernet: technische aspecten Hollandsche IJssel 20 november 2007 Roel van Swam.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Een startersgids voor innovatie
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Maatschappelijk Aanbesteden
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Kwaliteitssystemen en procedures
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Samen sterk in verandering
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Certificering van assetmanagement
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Contractbeheersing op basis van kwaliteitsborging
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Cursus Interne auditor
Cursus Interne auditor
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

Menno Karres Lead Auditor Systeemgerichte Contract Beheersing oeps! Menno Karres Lead Auditor

Herken je dit?

Sneller Beter Goedkoper Bahama model Sneller Beter Goedkoper

Wie ben ik? Wat doe ik?

Identiteit Visie Doel

Identiteit Visie Doel Regisseur: Sturen met losse handen Resultaten en processen Visie Een goed proces levert een goed product op Doel Een systeem borgt dat processen beheerst worden om klanten tevreden te maken

Aanpak

Besluitvorming obv feiten Waarde 1 Klantgerichtheid Leiderschap Betrokkenheid Cultuur (win-win) Waarde 2 Proces-aanpak Systeembenadering Continue verbetering Besluitvorming obv feiten

Waarde 1 Klantgerichtheid Wie is de klant? Wat wil de klant bereiken? Leiderschap Betrokkenheid Cultuur (win-win) Wie is de klant? Wat wil de klant bereiken? Wat is uiteindelijk doel? Welke eisen stelt de klant? Hoe toetst de klant dat hij tevreden is met het resultaat?

Waarde 1 Wat wil Klantgerichtheid de klant? geholpen worden. Leiderschap Betrokkenheid Cultuur (win-win) Wat wil de klant? Uiteindelijk wil een klant alleen maar geholpen worden.

Besluitvorming obv feiten Waarde 2 Proces-aanpak Systeembenadering Continue verbetering Besluitvorming obv feiten Wat is een proces? Proces-view Horizontaal Verticaal

Input-Output Wat is een proces? Aandachtspunten: In: grondstoffen, kennis Uit: producten, diensten Dit is de primaire stroom van het proces Wat is een proces? Aandachtspunten: Kijk van voor naar achter en Kijk van achter naar voor Meten is weten Onderken de stappen Onderken de risico’s (wachten, zoeken, lopen)

Beleid-Middelen Leiderschap Aandachtspunten: Beleid: doelstellingen, plannen, evaluaties Middelen: tijd, geld, ‘meet- en regeltechniek’ Dit is de besturende stroom van het proces Leiderschap Zorg voor doelen Zorg voor middelen Zorg voor mensen Zorg voor verbinding Wees betrokken, geef aandacht Aandachtspunten: Zonder doel geen verwachting Resultaat = toegevoegde waarde Risico’s moet je managen Onderken de doelen Onderken de risico’s (RAMSSHEEP)

Kwaliteitsborging Deming cirkel Het systematisch verhogen van het kwaliteitsniveau gezien door de ogen van de klanten. (vrij naar de ISO norm) Deming cirkel Plan wat je gaat doen Doe het Check het resultaat Acteer, verbeter

Omgekeerde bewijslast SCB Systeemgerichte Contract Beheersing Toetsen Risico’s Toetsmix Toetsplan Toets (systeem, proces, product) Advies aan directie Omgekeerde bewijslast De leverancier toont aan dat hij de doelstellingen behaalt en aan alle eisen en voorwaarden voldoet

Wat is SCB? Wat heb je eraan? Hoe doe je het? Wat kost het? Contractbeheersing : alle activiteiten die door de opdrachtgever worden uitgevoerd, die er op gericht zijn om zeker te stellen dat de doelstellingen en eisen uit de overeenkomst worden bereikt en dat de risico’s voor de opdrachtgever op een acceptabel niveau blijven. Primaire doel: contractbeheersing is efficiënt (op afstand, met zo min mogelijk inspanning) en effectief (gericht op toprisico’s van opdrachtgever). Een goed systeem = een goed proces = een goed product Kwaliteit = Het managen van verwachtingen tijdens Het leveren van dat, wat de klant nodig heeft Wat is SCB? Wat heb je eraan? Hoe doe je het? Wat kost het? Welke risico’s loop je? Externe Kwaliteitsborging = gebruik maken van het kwaliteitsmanagementsysteem van opdrachtnemer ISO 9001-2008 Eyes on, hands off (MIDEZ) Toetsen = Audits (systeem-, proces-, producttoets) Auditors Interne weerstand tegen verandering Leveranciers ‘zijn er niet aan toe’ Angst

SCB Hoe doe je dat? Deming cirkel SCB Contract Toetsen Plan (inkoop) Doe het (contract) Check (toets) Voer verbeteringen door Contract Eis een KMS Right to audit Gevolgen bevindingen financieel escalatie verslag Toetsen Risicogestuurd PDCA Doel Basis Scope Midez

SCB Wrap Up Bahama model Kwaliteitsborging Bepaal klantwens Regel SCB in Doel – Eis – Toets Vertrouwen Relax Kwaliteitsborging Bepaal de risico’s Plan wat je gaat doen Doe het Check het resultaat Acteer, verbeter customers happy!

Sneller Beter Goedkoper Leiderschap Wat nodig is is lef! (de tegenpartij) Kwaliteitsborging Goed proces = Goed product (iso9001-2008) Sneller Beter Goedkoper

Bahama model Zien is geloven