Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
WMO Praat mee!.
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Opbrengstgericht werken
Presentatie Vereniging VOS/ABB
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Samenwerken in burgerschap
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Project ter bevordering van sociale cohesie en veiligheid
Personeelsvergadering
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Jongeren Preventie Team
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Een theoretische verkenning
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Subsidiebeleid Barendrecht
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Bijlagen factsheet In voor Zorg
Duurzame inzetbaarheid van de professional
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs

Begrippen Sociale veiligheid: manier waarop je met elkaar omgaat: psychische en lichamelijke veiligheid van mensen Sociale cohesie: verschillende manieren waarop mensen met hun sociale omgeving verbonden oftewel geïntegreerd zijn, zowel dichtbij als veraf

Sociale cohesie Sociale participatie: competenties om met andere mensen te kunnen samenleven Cultureel normatieve integratie: basale gemeenschappelijke waarden Sociaal-economische integratie: een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen

Onderzoek ‘Maatwerk in dialoog’ door inspectie n.a.v. Bedir Onderzoek mei-juni 2005 Ronde tafelbijeenkomst december 2005 Miniconferentie 31 januari 2006 Regionale werkgroep bestaande uit verantwoordelijke schoolleiders met als doel te komen tot een regionaal onderwijsplan gericht op verbetering van de situatie rond het thema veiligheid en cohesie: werkgroep SoCoV (inmiddels stuurgroep MeeMaken) Subsidie fase 1 en startconferentie 18 april

Conclusies ‘Maatwerk in dialoog’ De onderzochte scholen in de regio Uden-Veghel hebben maatregelen getroffen en activiteiten ondernomen om de condities voor sociale cohesie te verbeteren. Het gaat dan onder meer om aandacht in het onderwijs voor de ontwikkeling van sociale competenties, het oefenen van democratische waarden en het bevorderen van sociale participatie. De scholen doen dit meestal niet planmatig en ook nog niet in onderlinge samenhang. Eventuele effecten van de maatregelen en activiteiten zijn niet bekend. De scholen bevorderen zo in beperkte mate de condities waaronder sociale veiligheid en sociale cohesie tot stand kunnen komen. Curatief veiligheidsbeleid is weinig ontwikkeld. Bovendien is de open opstelling van scholen naar de maatschappij gering.

Maatwerk in dialoog: adviezen Explicitering van de maatschappelijke opdracht Monitoring van (beleids)maatregelen op effecten Verbeteren van de schoolorganisatie en op één lijn brengen van betrokkenen Sterkte en zwakte analyse van de schoolsituatie Focus op effectieve programma’s die een bijdrage kunnen leveren aan schoolontwikkeling Versterken van de relatie met de buitenwereld

Toezichtskader actief burgerschap en sociale integratie Achtergrond: afgenomen betrokkenheid tussen burgers onderling en tussen burgers en overheid Wet: niet HOE scholen burgerschap en integratie bevorderen, maar waarborg DAT scholen hun onderwijs mede richten op actief burgerschap en sociale integratie Scholen moeten zich in het schoolplan en de schoolgids verantwoorden over de wijze van invulling

Toezicht burgerschap en integratie wet 9 december 2005 Het onderwijs: gaat er mede vanuit dat leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving is mede gericht op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie is er mede op gericht dat leerlingen kennis hebben van en kennis maken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten

Basiswaarden van de democratische rechtsstaat (bron: inspectie) Vrijheid van meningsuiting Gelijkwaardigheid (gelijke waarde) Begrip voor anderen (begrijpen van anderen) Verdraagzaamheid (tolerantie) Autonomie (eigen leven kunnen leiden) Afwijzen van onverdraagzaamheid (intoleratie) Afwijzen van discriminatie

Kerndoelen 36. De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger 37. De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen 38. De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen tussen mensen

Kerndoelen (vervolg) 34. De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen 35. De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument 39. De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

Toezicht op burgerschap (inspectie) Visie en planmatigheid Verantwoording Resultaten Risico’s en strijdigheid met basiswaarden Sociale competenties Openheid naar de samenleving en diversiteit daarin Basiswaarden en democratische rechtsstaat School als ‘oefenplaats’

Uitgangspunten project MeeMaken Gedeelde en gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle betrokkenen in de regio Contextuele benadering: ander gedrag ontstaat doordat de omgeving zodanig wordt ingericht dat ander gedrag wordt uitgelokt Team als drager van veranderingen ‘Democratisch principe’: ook voor leerlingen Werken vanuit aanwezige kwaliteiten en met een door de scholen zelf te ontwikkelen plan

Doelstellingen op schoolniveau Explicitering van de pedagogische en maatschappelijke opdracht met consensus team Analyse schoolsituatie, planmatige acties ontwikkelen, verankeren in het beleid Veranderingen sturen op basis van effect, methodieken en uitwisseling van ervaringen Samenwerking: andere scholen en ketenpartners

Stappenplan project MeeMaken Fase 1 (subsidie provincie) Startconferentie Informeren schoolleiders Voorlichting en dialoog met teams. Waar gaat het over? Wat doen we al? Wat willen we? Intentieverklaring (januari 2008) Fase 2 Projectcoördinatie Intervisie schoolleiders Zelfdiagnose in 40 scholen (instrumentarium wordt aangereikt) Schoolspecifiek actieplan Uitvoering actieplan Afronding met manifestatie/conferentie en overdracht Looptijd 4 jaar

Afspraken vervolg Afspraken maken?!