Ontwikkelingen rond regionale modellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met schoolfeedbackrapporten
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Workshop Mensen in beweging
Actualisatie Nederlands Regionaal Model (NRM)
Gegevens/Informatie/Kennis
Ben Immers - TrafficQuest
Reistijdbetrouwbaarheid
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
BrabantBrede ModelAanpak (BBMA)
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Kennisagenda Transport & Logistiek
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Kiezen tussen belangen ervaringen van een veranderend ingenieursbureau in een veranderende wereld Jacco Buisman Ede, 11 maart 2008.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Kennisnetwerk CVA Nederland Samenwerking Ketencoördinatoren en Knowledge Brokers George Beusmans. Ha &BL.
Domotica beleid en inzet VWS
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
Samen werken aan een gezonde regio!
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
23 april 2013 Brabant in-car III Bram Hendrix. Wat ging vooraf Subsidieprogramma als vervolg op BIC1 en BIC2 Brabant in-car I – –testen nieuwe.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Opzet presentatie Doelstelling en uitgangspunten Wat is bereikbaarheid? De aanpak Stand van zaken Tot slot.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
1 Stand van zaken. Werkgeversaanpak 2 Vanuit 1 loket: Ontzorgen en kwalitatieve dienstverlening aanbieden op diverse gebieden vanuit het concern. Dienstverlening.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Groot onderhoud gemeentefonds
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Personeel vinden voor knelpuntjobs Hoe creëer je werk voor kortgeschoolden als oplossing voor je bedrijfsproblemen? Iko Kakes Manager Social Project Nuon.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Mark van den Bos 9 maart 2016 Een witte kerst? Het detailniveau van verkeers- modellen.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Voettekst | 1 september Nieuwe Contractvormen en Profesioneel Opdrachtgeverschap Gaby Schouten CM HHSK/WSHD Menno Steenman CM HHNK Kennis delen.
14 experimenten in krimp- en anticipeerregio’s Evaluatie Anne-Jo Visser Programmamanager.
1 VENOM2015: scenario’s en trendprognoses in de Metropoolregio Amsterdam Presentatie voor het PLATOS colloquium 2016 (P2.4) Door Jeroen Belt en Suzanne.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
Tom Thomas en Karst Geurs Universiteit Twente Tom Thomas en Karst Geurs Universiteit Twente Het Mobiele Mobiliteitspanel.
Toezicht houden op SamenOud NVTZ Noord Nederland, 03 juni 2016.
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden

Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
MvdM EVP-meeting, 12 oktober 2017
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Toelichting onderzoek productiewater NAM
Technisch Ontwerp inhoud
Een lerende en adaptieve organisatie
Monitor Brede Welvaart Pluk het geluk, 28 maart 2019 Tiel
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingen rond regionale modellen Innovaties van beleid, bouw en gebruik Wim van der Hoeven PLATOS, 5 maart 2014

Innovaties van beleid, bouw en gebruik Eisen en wensen Uitgangspunten en keuzes Afstemming met andere modellen Resultaten en beoordelingen Toepassingen en processen Perspectieven en kansen

Vernieuwing: eisen en wensen Planjaren: 2020 en 2030, soms tussenliggende jaren => fasering Scenario’s: GE of RC, vaak regionaal specifiek => risico’s kennen Betrouwbare reistijden => belang reiziger, niet alleen beheerder Onderscheid in doelgroepen => actualiteit (krimp), trendbreuk Meer of juist minder multimodaliteit => verschuiving focus Meer dagdelen en weekdagen => relevantie van variabiliteit Meer detail in het wegennet => toepasbaarheid voor optimalisaties (Voorbereid voor of feitelijk) dynamisch => DVM en detailontwerp Diversiteit in aanpakken, inconsistenties in resultaten

Vernieuwing: uitgangspunten en keuzes SEG’s: buiten regio NRM, erbinnen eigen inzichten Uitbreiding categorieën: ouderen, werknemers Scenario’s: GE te hoog, RC te laag, afwisselend per categorie Ook tussenscenario’s, te mixen met eigen inzichten Voldoende netwerkdetail ook voor dynamische modellen Niet alleen gemiddelde, maar ook andere maatgevende situatie Kruispuntscapaciteiten steeds relevanter Netwerkcapaciteit in verre toekomst aspect van planning  Combi van statisch en dynamisch voor studiegebied

Havenverkeersmodel uit RVMK Rotterdam

Regionaal Verkeersmodel Twente Enschede micro Nederland hybride statisch

Vernieuwing: afstemming tussen modellen Gedeelde uitgangspunten: SEG’s, netwerken Gedeelde technieken: gebruik software en functies Gedeelde resultaten: doorgaand verkeer, externe stromen Waarom wel: Efficiënt, minder inspanning, beperken verschillen Meer consistentie, gemakkelijker uit te leggen Waarom niet: Eén beeld van de (verre) toekomst is bijna zeker fout Meerdere prognoses geven scherper zicht op risico’s Leren uit het verleden (back casting) moet verplicht worden

Bandbreedtes economie, verkeer, milieu WLO-scenario’s Actualiteit WLO scenario’s (CPB, 12 mei 2012) Grote marges (onzekerheden en techniek) in alle prognoses  Serieuze discussie in RvS over 40,5 µg/m3?

Totaalresultaat: verbluffend betrouwbaar 40,5 µg/m3? milieu verkeer economie

Vernieuwing: resultaten en beoordelingen Van traditioneel naar integraal toetsen van transportsystemen Toets op hoofdlijnen mobiliteit: modal split, motieven, afstandsverdelingen Toets op hoofdstromen: verkeersintensiteiten, passagiers Toets op routevorming: alternatieven, verdeling, gevoeligheden Toets op detailstromen: afslagbewegingen op kruispunten, in- en uitstappers op stations Toets op verkeersafwikkeling: filelocaties, fileduur, wachtrijlengte, blocking back, reistijden en spreidingen  Behoeften gaan voorbij grenzen statische modellen?!

Vernieuwing: toepassingen en processen Meerdere planjaren, fasering ontwikkeling infrastructuur Nabije toekomst voor realisatie- en onderhoudsfaseringen Integrale evaluatie van combinaties van projecten Monitoring verkeersafwikkeling tijdens bouw en onderhoud Schakelen tussen lange en korte termijn Schakelen tussen hoofdlijnen en detail Van locatiespecifiek naar netwerkbreed analyseren Meer weten en kunnen leidt tot meer vragen en diepere analyse  Van focus op enkele waarde naar brede risicoanalyses

Voorbeeld wegenbouwprojecten Utrecht

Vernieuwing: perspectieven en kansen Steeds meer gegevens: floating car, big data Te volgen van dag tot dag, nauwkeurig in tijd en plaats Invloed van historische kennis op verplaatsingsgedrag Invloed van actuele kennis op verplaatsingsgedrag Invloed van verkeersmanagement op verplaatsingsgedrag Bredere kpi’s: niet alleen gemiddelde voertuigverliesuren maar ook impact en waarde van onbetrouwbaarheid van reistijden Ook lange termijn planning richten op Robuustheid: flexibiliteit bij incidenten Voorspelbaarheid: beperking spreiding reistijden

Vertaling naar HB-patronen Structuur Havenverkeersmodel

Kennis over verplaatsingsgedrag groeiend OViN: relatief kleine steekproef, maar wel zuiver BlueTooth: bewegingen tussen detectoren, projectafhankelijk GSM: bewegingen tussen masten, vaste opstelling Navigatie: volledige ritten, selectie GPS: volledige ritten, selectie Invloed onderzoeken op: Ritgeneratie Distributie en modal split Reistijdstippen en reistijden Routes

Conclusies en stellingen Diversiteit in aanpakken, inconsistenties in resultaten! Combi van statisch en dynamisch voor studiegebied! Leren uit het verleden (back casting) moet verplicht worden!? Serieuze discussie in RvS over 40,5 µg/m3? Van focus op enkele waarde naar brede risicoanalyse! Behoeften gaan voorbij grenzen statische modellen?! Met nieuwe databronnen zijn echte innovaties mogelijk, maar “de wens om te innoveren wordt overschaduwd door de angst om consistentie te verliezen.” (Erik de Romph) Echter: noodzaak tot bouwen is door lang polderen altijd onbetwist.

Dank voor de aandacht! Vragen Opmerkingen Kritiek Suggesties Etc.