Het zorgsysteem en de 1-zorgroute

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 22 april 2013
Advertisements

Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Oriëntatie 1-Zorgroute
Multi Disciplinair Overleg op school
Welkom.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Onze zorgstructuur & haar niveaus
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
De kern van het arrangeren
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Handelingsgericht werken
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Basisschool ‘t Heuvelke
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ontwikkelingsperspectief
23 september 2014.
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgstructuur Mariaschool
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Filmpje over handelingsgericht werken
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
en het leerlingvolgsysteem
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Welkom.
Het zorgcontinuüm.
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute

Zorg Zorg houdt in het welzijn en het functioneren van een kind op onze school m.b.t. de totale ontwikkeling van het kind (gedrags- en leerproblematieken).

Uitvoering van de zorg De algemene dagelijkse zorg wordt door de leerkrachten in de groep uitgevoerd. Speciale zorg wordt met hulp van de Interne Begeleider (IB-er) opgesteld. Deze ondersteunt de leerkracht met o.a. observaties, intern onderzoek, het opstellen van een hulpplan, voert groeps- en leerlingbesprekingen, oudergesprekken etc.

Vastleggen van de zorg Het administratie en leerlingvolgsysteem ParnasSys vormt het digitaal dossier van elke leerling. Het geeft een ontwikkelingsbeeld op leer- en sociaal emotioneel gebied op leerling-, groeps-, of schoolniveau.

Personalia

Overzicht van alle leerlingen

Leerlingdossier

Overzichten

De 1-zorgroute Door de zorg vorm te geven volgens de principes van de 1-zorgroute wordt het onderwijs beter afgestemd op de onderwijsbehoeften van leerlingen via handelingsgericht en planmatig werken. Het geeft extra impulsen om de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingzorg te verbeteren.

Handelingsgericht werken 1) Evalueren groepsplan en verzamelen leerlingengegevens in groepsoverzicht 6) Uitvoeren van het groepsplan 2) Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften realiseren waarnemen 5) Opstellen van het groepsplan plannen begrijpen 3) Benoemen van specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen 4) Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften

Stap 1 - Invullen groepsoverzicht/ evalueren vorig groepsplan Verzamelen gegevens leerlingen groepsoverzicht Toetsen Leerlingvolgsysteem SEO Observaties Analyses van werk Gesprekken met kinderen (ouders) Handelingsgerichte informatie voor benoemen van onderwijsbehoeften Evalueren vorig groepsplan

Stap 2 - Signaleren leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Welke leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften? Op Edith Stein hanteren we 5 niveaus van zorg: Niveau 1: de dagelijkse zorg (bijv. plaats in de groep) Niveau 2: de extra zorg op basis van observatie, signalering (bijv. extra instructie of aanpassing hoeveelheid verwerkingsstof) Niveau 3: de meer speciale zorg (n.a.v. intern onderzoek worden er individuele begeleidingsafspraken vastgesteld) Niveau 4: de externe hulpverlening (met toestemming van ouders wordt er door externen nader onderzoek verricht om te komen tot afstemming. Niveau 5: uitstroom naar passend onderwijs (Het kind kan niet verantwoord begeleid worden binnen het reguliere basisonderwijs op Edith Stein en zal onderwijs gaan volgen op het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) of op een school voor Speciaal Onderwijs (SO).

Stap 3 - Benoemen van onderwijsbehoeften Wat zijn de onderwijsbehoeften van de leerlingen? Bijzondere aandacht voor leerlingen uit stap 2 Omschrijving onderwijsbehoefte Welke doelen zijn voor deze leerling haalbaar in de komende periode? Wat heeft leerling (extra) nodig om deze doelen te bereiken?

Stap 4 - Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften Op basis van patronen in groepsoverzicht kiest de leerkracht voor activiteiten met de hele groep, subgroepen en/of individuele leerlingen. Op Edith Stein gaan we uit van 3 subgroepen: Ster; instructie afhankelijk Maan; instructie gevoelig Zon; instructie onafhankelijk

Groepsbespreking Inhoud groepsbespreking: evalueren vorig groepsplan bespreken groepsoverzicht (stap 1 tot en met 4) voorzet nieuw groepsplan Aanwezig: IB en leerkracht(en) Belangrijk schakelmoment naar leerlingenbespreking (met begeleidingsvraag)

Leerlingbespreking Soms hebben leerlingen (niveau 3 en/of vier) een specifieke onderwijsbehoefte of heeft de leerkracht een nog onduidelijke begeleidingsvraag, waardoor clustering (ster, maan, zon) nog niet mogelijk is. Binnen een leerlingbespreking gaan de leerkracht(en) en IB-er op zoek naar antwoorden, oplossingen en/of noodzakelijke vervolgstappen. Binnen deze zwaarte van zorg zijn of worden ouders op de hoogte gesteld en is er mogelijk externe hulpverlening noodzakelijk.

Stap 5 - Opstellen groepsplan Op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen en gekozen clustering wordt kernachtig het aanbod voor een periode gepland: doelen/gewenste situatie inhoud (wat) aanpak (hoe) organisatie evaluatie

Stap 6 - Uitvoeren groepsplan Inroosteren van activiteiten uit groepsplan (dag- of weekplanning) Tussentijds verzamelen gegevens over leerlingen en observeren resultaat van het aanbod Tussentijds aanbod bijstellen

Passend Onderwijs (PO) Het kabinet heeft besloten om PO in te voeren. Om maatwerk te leveren en af te stemmen op de onderwijsbehoefte van een kind is een passend onderwijsaanbod nodig. Elk kind heeft recht op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar mogelijkheden en talenten. De school dient aan te geven welk aanbod, zorg en ondersteuning de school haar leerlingen kan (onderwijszorgcontinuüm).

Voor scholen/schoolbesturen zal er een zorgplicht komen Voor scholen/schoolbesturen zal er een zorgplicht komen. Deze zorgplicht impliceert dat zodra scholen niet tegemoet kunnen komen aan de zorgbehoefte van een kind dat dan de school verantwoordelijk is om in overleg met de ouders en schoolbesturen binnen de regio wel PO te realiseren. Dit kan zijn in de vorm van een andere reguliere basisschool, het SBO of het SO.