Onderwijsbeleidsplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Industriële Chemie VWO 6
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Van visie naar actie.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Situering K-point binnen de KHK. Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.
De weg naar de competente docent
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
P. 1 Jeugdraad 23 oktober 2012 Stedenfonds III. p. 2 Doelstellingen Advisering en reflectie door alle VGC- adviesraden over de beleidsovereenkomst Stedenfonds.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
moderniseren van het curriculum.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Dossier Empowerment.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Projectgroep: Technical and Vocational Training (TVET)
STRATEGISCH – EN INVESTERINGSPLAN ALMA LOKO-AV | 29 NOVEMBER 2014.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Wat betekenen ze concreet voor de studenten?
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
het katholiek basisonderwijs
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT

Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De collectieve ambitie
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Een lerende en adaptieve organisatie
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Onderwijsbeleidsplan 2013-2017

Visie op onderwijs Opleidingsaanbod: Maatschappelijk Wetenschappelijk Relevant Regionaal verankerd doch met internationale uitstraling! Essentieel: koppeling tussen onderwijs en wetenschappelijk onderzoek

student-centraal onderwijsconcept: Visie op onderwijs student-centraal onderwijsconcept: - student: evolutie van begeleid zelfstandig leren  autonoom leren met aandacht voor de verwerkingstijd - docent: aansturing neemt gaande weg af, met aandacht voor feedbacksysteem en toetsing Opbouw curricula: rekeninghoudend met bovenstaande principes Resultaat: er heerst een leercultuur waarin wisselwerking tussen studenten en docenten centraal staat

Balans tussen academische en generieke beroepscompetenties Visie op onderwijs Balans tussen academische en generieke beroepscompetenties Kenmerken inherent aan onderwijsvisie: - werken in kleine, wisselende groepen - inschakeling van nieuwe media en aangepaste werkvormen  als voorbereiding op beroepsloopbaan Vlotte inzetbaarheid in de arbeidsmarkt van multifunctionele professionals

Visie op onderwijs Kern van academisch onderwijs = onderzoek - met oog voor maatschappelijke noden Uitdaging: - antwoorden kunnen bieden op hedendaagse en toekomstige regionale en internationale evoluties door lifelonglearning

Inclusieve aanpak opdat: Visie op onderwijs Inclusieve aanpak opdat: alle studenten maximaal kunnen ontplooien alle talenten kansen krijgen door verbreding of verdieping in curricula deficiënties tijdens het onderwijsproces worden weggewerkt d.m.v. studieloopbaanbegeleiding Internationale netwerken stimuleren

Visie op onderwijs Besluit: Uhasselt = actief onderwijs waarbij zelfmanagement centraal staat, uitdagingen worden ingebouwd in het onderwijs met bijzondere aandacht voor het evaluatiesysteem waarbij kwaliteit gewaarborgd blijft. Afgestudeerden aan de Uhasselt zijn volwaardige professionals die wereldwijd kunnen ingezet worden.

Strategische doelstellingen periode 2013-2017 Om de onderwijsvisie te realiseren beoogt de UHasselt voor de periode 2013-2017 de volgende zes strategische doelen te realiseren:   SD1: Het bijsturen van het opleidingsaanbod zodat dit optimaal interageert met de onderzoeksexpertise van de UHasselt en anticipeert op de maatschappelijke noden, en dit met het oog op ondersteuning van de innovatie en van de duurzame maatschappelijke ontwikkelingen. SD2: Het innoverend onderwijsconcept van de UHasselt verder ontwikkelen en implementeren. SD3: Instroom/doorstroom van studenten verbeteren via een inclusieve aanpak. SD4: Streven naar een integraal kwaliteitszorgsysteem op alle niveaus van de instelling waarbij de onderwijsorganisatie afgestemd wordt op het onderwijsconcept. SD5: Lifelong learning stimuleren. SD6: Netwerking & internationalisering van het onderwijs uitbouwen

Strategische doelstelling: concretisatie

Strategische doelstelling: concretisatie

Strategische doelstelling: concretisatie

Strategische doelstelling: concretisatie

Strategische doelstelling: concretisatie

Strategische doelstelling: concretisatie

Acties 2014   2014 SD 1 Het bijsturen van het opleidingsaanbod zodat dit optimaal interageert met de onderzoeksexpertise van de UHasselt en anticipeert op de maatschappelijke noden, en dit met het oog op ondersteuning van de innovatie en van de duurzame maatschappelijke ontwikkelingen. OD 1.1 Het opleidingsaanbod van de UHasselt met zijn afstudeerrichtingen nauw laten aansluiten bij de onderzoeksspeerpunten en de onderlinge interactie tussen deze speerpuntdomeinen waardoor de UHasselt als kennisinstelling een belangrijk knooppunt is in het innovatieweb. continu zoekwerk OD 1.2 Duurzaam inspelen op actuele maatschappelijke noden door afstemming van opleidingen. SD 2 Het innoverend onderwijsconcept van de UHasselt verder ontwikkelen en implementeren. OD 2.1 Competentiegericht onderwijs versterken en het implementeren van employability skills in de opleidingen. verdere implementatie OD 2.2 Uitbouwen van het onderzoek van onderwijs. beginfase (begroot) OD 2.3 Creëren van een stimulerende leeromgeving waarin een verscheidenheid aan werkvormen ontwikkeld wordt. verbetering OD 2.4 Implementeren van blended learning door het verder ontwikkelen van digitale instrumenten. OD 2.5 Uitwerken van een systeem voor evaluatie en kwaliteitscontrole van de evaluatie. OD 2.6 Verspreiden van informatie over de onderwijsvisie via gerichte communicatiekanalen. SD3 Instroom/doorstroom van studenten verbeteren via een inclusieve aanpak. OD 3.1 Instroom van studenten verbeteren rekening houdend met de achtergrondkenmerken van studenten. actieplan OD 3.2 Doorstroom van studenten verbeteren rekening houdend met de achtergrondkenmerken van studenten. OD 3.3 Studenten stimuleren om talenten optimaal te ontplooien. SD 4 Streven naar een integraal kwaliteitszorgsysteem op alle niveaus van de instelling waarbij de onderwijsorganisatie afgestemd wordt op het onderwijsconcept OD 4.1 Succesvolle integratie van de hogeschoolopleidingen in de UHasselt. OD 4.2 Realiseren van een efficiënte organisatie van de centrale onderwijsdiensten door het optimaliseren van processen en systemen. OD 4.3 Optimaliseren van de samenstelling en de werking van de overlegorganen voor een efficiënt en effectief overleg over onderwijsaangelegenheden. OD 4.4 Succesvolle implementatie van het kwaliteitszorgsysteem op instellingsniveau. OD 4.5 Verdere implementatie van het kwaliteitszorgsysteem op opleidingsniveau. OD 4.6 Realiseren van een effici‘nte organisatie van het academiejaar door het afstemmen van de academische kalenders van de verschillende opleidingen. SD5 Lifelong learning stimuleren OD 5.1 Stimuleren van initiatieven voor het versterken van de alumniwerking. OD 5.2 Uitbouwen van opleidingsaanbod in het kader van postacademische / permanente vorming. OD 5.3 De krachten van onderwijs en onderzoek bundelen om te komen tot een performant aanbod van doctoral schools en postdoc opleidingen waarvan de kwaliteit wordt bewaakt en geoptimaliseerd. OD 5.4 Ontwikkelen van professionalisering van docenten.