De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat betekenen ze concreet voor de studenten?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat betekenen ze concreet voor de studenten?"— Transcript van de presentatie:

1 Wat betekenen ze concreet voor de studenten?
PXL-Beleidslijnen Wat betekenen ze concreet voor de studenten?

2 Wat mag je verwachten? 1. Inleiding: missie en visie, X-factor 2. Samen opleiden tot excellente professionals

3 1. Inleiding: missie en visie Een blik op de toekomst
Een snel evoluerende arbeidsmarkt door : Permanent wijzigende economische verhoudingen; Nieuwe technologieën; Verregaande automatisering; Nieuwe beroepen Nood aan en vraag naar excellente professionals

4 1. Inleiding: missie en visie
Hogeschool PXL professionaliseert mensen en organisaties en draagt bij tot welvaart en welzijn. Visie Hogeschool PXL wil door een sterke verwevenheid van het onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten haar studenten, medewerkers en organisaties in co-creatie laten groeien tot excellente professionals.

5

6 PXL X-FACTOR

7 2. Samen opleiden tot excellente professionals

8 Studentgecentreerd onderwijs
Multidisciplinair Verwevenheid onderzoek, dienstverlening & onderwijs Co-creatie Projectmatig samenwerken Authentiek Innovatie Studentgecentreerd onderwijs Optimale ontwikkelingskansen Persoonlijke leerwegen ICT als motor Junior-collega Lifelong learning skills

9 Engagement 1 Studenten laten groeien tot excellente professionals

10 Engagement 1 Strategische en operationele doelen
SD 1: Het PXL-onderwijs is authentiek, cocreatief en gericht op innovatie OD 1.1. Elke student ontwikkelt skills om innoverend om te gaan met de uitdagingen van morgen. OD 1.2. Elke student wordt gestimuleerd om ondernemend en onderzoekend te handelen. OD 1.3. Elke student werkt projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving. OD 1.4. Elke opleiding beschikt over een leeromgeving die authentiek onderwijs faciliteert. SD 2. Het PXL-onderwijs biedt de student optimale ontwikkelingskansen OD 2.1. Elke opleiding organiseert haar onderwijs zo dat persoonlijke leerwegen mogelijk zijn. OD 2.2. Binnen elke opleiding is ICT de motor van anytime, anywhere learning. OD 2.3. Elke opleiding zet in op een gericht in-, door- en uitstroombeleid. OD 2.4. In elke opleiding is de studentenbegeleiding integraal en volgens het student supportmodel. SD 3: Het PXL-onderwijs is verankerd in een netwerk en heeft een internationale focus OD 3.1. Elke opleiding internationaliseert haar curriculum en verhoogt het mobiliteitsaanbod. OD 3.2. Elke opleiding participeert doelgericht aan een (internationaal) netwerk of partnerschap. OD 3.3. Elke opleiding deelt haar expertise met de wereld in minstens één project.

11 SD 1 HET PXL-ONDERWIJS IS AUTHENTIEK, CO-CREATIEF EN GERICHT OP INNOVATIE

12 OD 1.1: Elke student ontwikkelt skills om innoverend om te gaan met de uitdagingen van morgen
Het onderwijsconcept garandeert via de X-factor de ontwikkeling van lifelong learning skills. Probleemoplossend handelen Zelfstandig informatie vinden en verwerken Creatieve ideeën bedenken Samenwerken en netwerken

13 OD 1.2: Elke student wordt gestimuleerd om ondernemend en onderzoekend te handelen
Dé ondernemende competentie an sich bestaat niet! Ondernemend handelen: Creatieve ideeën uitwerken Initiatief nemen en verantwoordelijkheid dragen Doorzettingsvermogen Netwerken Risico’s durven nemen ….

14 OD 1.2: Elke student wordt gestimuleerd om ondernemend en onderzoekend te handelen
Dé onderzoekscompetentie an sich bestaat niet! Onderzoekend handelen: Problemen detecteren Uitdagende onderzoeksvraag afbakenen Zelfstandig literatuur verzamelen Vakspecifieke oplossingsstrategie uitwerken en uitvoeren Data interpreteren en conclusies trekken Handelen/ontwikkelen vanuit resultaten Rapporteren, communiceren ….

15 OD 1.2: Elke student wordt gestimuleerd om ondernemend en onderzoekend te handelen
Ondernemend en onderzoekend handelen is een proces waarin je je geleidelijk verdiept. Geleidelijke opbouw in meerdere OLOD’s Werkvorm  actieve productieve werkvormen als projecten, authentieke opdrachten,… Apart OLOD kan nuttig zijn om bepaalde kennisaspecten toe te lichten of bepaalde vaardigheden te trainen. Belang van rolmodellen!

16 Student als Lector als junior-collega coach
OD 1.3: Elke student werkt –als junior collega- projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving Teach as you preach Student als junior-collega Lector als coach

17 OD 1.3: Elke student werkt –als junior collega- projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving Toename van authentieke elementen doorheen de opleiding: TS 1: gastsprekers simulatieopdrachten attitudeschaal TS 2: elementen TS 1 + skills lab authentieke opdrachten TS 3: elementen TS 1 & 2 + externe beoordelaars bachelorproef opdrachten met externe partners stagebedrijven werkplekleren lectoren in stagebegeleiding Authentieke elementen

18 Voorstel Pxl model authentiek onderwijs

19 Product- en proces-evaluatie
OD 1.3: Elke student werkt –als junior collega- projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving Ontwerpfase Voorberei-dingsfase Uitwerkings-fase Presenta-tiefase Product- en proces-evaluatie

20 OD 1.3: Elke student werkt –als junior collega- projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving Multidisciplinair binnen de afstudeerrichting Multidisciplinair over afstudeerrichtingen heen Multidisciplinair over opleidingen en departementen heen

21 Bovenstaande komt ook terug in Engagement 3:
Verwevenheid onderzoek – onderwijs, want: elke student voert grotere opdrachten aan vanuit een onderzoekende houding; elke opleiding realiseert eigen onderzoeksthema’s in het curriculum (projecten, bachelorproeven, …); een maximaal aantal lectoren is effectief betrokken bij kwaliteitsvol onderzoek en dienstverlening binnen het speerpuntenbeleid verbonden aan de onderzoekscentra. Lectoren hebben de vinger aan de pols / teach as you preach

22 OD 1.4: Elke opleiding beschikt over een leeromgeving die authentiek onderwijs faciliteert (infrastructuur en de onderwijsorganisatie) Infrastructuur Lokalen flexibel inrichten Authentieke elementen in leslokalen Leren op de werkplek Onderwijsorganisatie Afstemming tussen opleidingen Uniformisering jaarindeling Lesvrije momenten voor groepsoverleg Ruimte creëren voor digitalisering

23 SAMENVATTING SD 1

24 SD 2 HET PXL-ONDERWIJS BIEDT DE STUDENT OPTIMALE ONTWIKKELINGS-KANSEN

25 OD 2.1 Elke opleiding organiseert haar onderwijs zo dat persoonlijke leerwegen mogelijk zijn
Persoonlijke kenmerken van de student bepalen dat de weg naar het bereiken van de leerresultaten verschillend verloopt van student tot student.

26 Voorzie in een ‘rijk’ onderwijsaanbod
OD 2.1 Elke opleiding organiseert haar onderwijs zo dat persoonlijke leerwegen mogelijk zijn Voorzie in een ‘rijk’ onderwijsaanbod Studiemateriaal Werkvormen Begeleiding Evaluatie Variatie in… Persoonlijke leerweg

27 OD 2.2 Binnen elke opleiding is ICT de motor van anytime, anywhere learning
Blended learning is de standaard Combinatie van en afwisseling tussen contactonderwijs en afstandsonderwijs in een opleidingsonderdeel Strategieën voor de realisatie van blended learning Alle leermaterialen zijn digitaal Het leermateriaal voor afstandsonderwijs is duidelijk gestructureerd De informatieverwerving gebeurt vaak op afstand; de verdieping en discussie in contactonderwijs Tijdige en elektronisch gedocumenteerde feedback is essentieel Er worden mogelijkheden voorzien voor zelfevaluatie tijdens het afstandsonderwijs

28 OD 2.3 Elke opleiding zet in op een gericht in- door- en uitstroombeleid
INSTROOM: Leerlingen van 6 SO kunnen al OLOD’s van TS1 opnemen Oriënteringstraject:

29 Heroriënterings-beleid
OD 2.3 Elke opleiding zet in op een gericht in- door- en uitstroombeleid INSTROOM: Heroriënterings-beleid Studiekeuze Vrijstelling Instap-momenten

30 OD 2.3 Elke opleiding zet in op een gericht in- door- en uitstroombeleid
DOORSTROOM: Een strenger studievoortgangsbeleid Studiebegeleiding (individueel en in groep) Trajecten op maat

31 OD 2.3 Elke opleiding zet in op een gericht in- door- en uitstroombeleid
Opleidingsspecifieke initiatieven Centrale initiatieven Jobevent Sollicitatietrainingen Q for talent (ism VDAB)

32 OD 2.4 In elke opleiding is de studentenbegeleiding integraal en georganiseerd volgens het student supportmodel

33 SAMENVATTING SD 2

34 SD 3 Het PXL-onderwijs is verankerd in een netwerk en heeft internationale focus

35 OD 3.1 Elke opleiding internationaliseert haar curriculum en verhoogt het mobiliteitsaanbod
verplicht verplicht abroad @home optioneel PXL verplichte internationale studiepunten Internationale studiepunten voor telling mobiele studenten abroad @home Extra-curriculaire activiteiten IIC optioneel Curriculum

36 Internationale leeractiviteiten @home
VBN verplicht les in international classrooms international classroom virtuele mobiliteitsprojecten E-tools blended learning blended mobility buitenlandse gastlectoren abroad @home projecten met intercultureel publiek, in interculturele gpn internationale case studies internationale wetenschappelijke literatuur, internationale tijdschriften, … optioneel Curriculum

37 Internationale leeractiviteiten: mobiliteitsaanbod
meer mobiliteit: 20% tegen 2020 verplicht uitwisselingsweken geïntegreerde studiereizen korte en lange mobiliteit bv. stage en studie mobility window intensieve programma’s abroad @home studeren in het buitenland stage optioneel Curriculum & Mobiliteitsaanbod

38 Studieaanbod voor internationale studenten
minstens 30SP doordacht & strategisch international classroom i.s.m. internationale partners bidiplomering, joint degree Mobiliteitsaanbod

39 Netwerk van internationale partners
OD 3.2: Elke opleiding participeert doelgericht aan een internationaal netwerk of partnerschap Netwerk van internationale partners Bedrijven en organisaties Hoger-onderwijs-instellingen Beroeps-verenigingen Benchmarking Projecten Domein-specifiek netwerk Prioritaire partners Internationale studie Internationale stage Curriculumsamenwerking

40 OD 3.3: Elke opleiding deelt haar expertise met de wereld in minstens 1 project
Interna-tionaliserings-projecten Ontwikkelings-samenwerking (Eu)regio-nale samen-werking Curriculum-ontwikkeling Discipline-overschrijdende samenwerking Onderzoek

41 … SAMENVATTING SD 3 2. INTERNATIONALE FOCUS PXL curriculum/opleiding
1. INTERNATIONALE VERANKERING netwerk & prioritaire partners 2. INTERNATIONALE FOCUS PXL curriculum/opleiding benchmarken projecten curriculum

42 Vragen ?


Download ppt "Wat betekenen ze concreet voor de studenten?"

Verwante presentaties


Ads door Google