Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Waar gaat dit over? Bekijk je tekst of afbeelding.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Taal en rekenen in het mbo
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Veldwerk in de bovenbouw Havo en VWO
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Arbeidstevredenheid en prestaties
Het oude Egypte Frankie Schram 1 Het oude Egypte Werken met een website-onderdeel Fr. Schram 29/011/2003.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
PO Aërosolen en vuile lucht
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Zakelijk lezen Nederlands.
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Oefeningen sociale agogiek
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Dimensies Onderwerp Politiek Economie Fysisch Sociaal-cultureel
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
WERELD GLOBALISERING VWO CE-domein
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Geografisch denken, een mysterie?
Gedrag in organisaties, 10e editie
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
1 december 2004 Marjolein van Wijngaarden Planning en produkten Werkzaamheden PT1.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Examenjaar havo atheneum
Leesvoorkeurenonderzoek
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Voor praktijkonderwijs
Domeinen en stokpaardjes
Spelen met een bak getallen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
Wjk.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Aardrijkskunde in de bovenbouw
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Introductie Geografische werkwijzen
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen Kwaliteitsborging schoolexamens 23 april 2012 Han Noordink Frederik Oorschot

Geografisch onderzoek Subdomein A2: Geografisch onderzoek 2. De kandidaat kan een geografisch onderzoek opzetten, uitvoeren, presenteren en evalueren: op basis van een geografische onderzoeksvraag en een gestructureerd plan van aanpak; met gebruikmaking van de geografische werkwijzen en primaire data; zo mogelijk aansluitend op onderdelen van het examenprogramma, met name de domeinen B, C en E. Bron: examenprogramma aardrijkskunde havo en vwo (2012)

Onderzoek eigen regio Subdomein E2: Regionale en lokale vraagstukken 10. De kandidaat kan lokale en regionale ruimtelijke vraagstukken beschrijven en analyseren en zich daarover een beargumenteerde mening vormen. Hij betrekt daarbij het subdomein ‘Geografisch Onderzoek’ (A2) Bron: handreiking schoolexamen havo/vwo (2007)

Geografische werkwijzen Geografische werkwijzen worden gebruikt om geografische vragen te stellen en te beantwoorden. Daarbij gaat het steeds om twee denkvaardigheden: het maken van onderscheid en het opsporen van samenhangen.

1. Verschijnselen en gebieden vergelijken in ruimte en tijd 1a Vergelijken in de ruimte vergelijken verschijnsel X verschijnsel X gebied A gebied B Voorbeeld: bevolkingsgroei Gebied: verschillend Verschijnsel: hetzelfde Tijdstip: hetzelfde Werkwijze: beschrijf de verschillen en/of de overeenkomsten

1. Verschijnselen en gebieden vergelijken in ruimte en tijd 1b Vergelijken in de tijd terug ontwikkeling verschijnsel X verschijnsel X gebied A toen gebied A nu Voorbeeld: groei van het bnp Gebied: hetzelfde Verschijnsel: hetzelfde Tijdstip: verschillend Werkwijze: beschrijf de verschillen en/of de overeenkomsten

1. Verschijnselen en gebieden vergelijken in ruimte en tijd 1c Vergelijken in de tijd vooruit ontwikkeling verschijnsel X verschijnsel X verwacht gewenst gebied A nu gebied A later Voorbeeld: bebouwing in een stad Gebied: hetzelfde Verschijnsel: hetzelfde Tijdstip: verschillend Werkwijze: beschrijf de verschillen en/of de overeenkomsten

2. Relaties leggen binnen een gebied en tussen gebieden invloed verschijnsel X verschijnsel Y Voorbeeld: hoogte van de grondprijs leidt tot ander soort bedrijvigheid in het CBD gebied A Gebied: hetzelfde Verschijnsel: verschillend Tijdstip: hetzelfde Werkwijze: beschrijf hoe verschijnsel X leidt tot verschijnsel Y en verklaar waarom

2. Relaties leggen binnen een gebied en tussen gebieden invloed verschijnsel X verschijnsel Y Voorbeeld: El Nino leidt tot droogte in Australië gebied A gebied B Gebied: verschillend Verschijnsel: verschillend Tijdstip: hetzelfde Werkwijze: verklaar hoe verschijnsel X leidt tot verschijnsel Y

3. Verschijnselen en gebieden vanuit verschillende dimensies beschrijven en analyseren natuur economie verschijnsel X Oliewinning in de delta van Nigeria cultuur politiek gebied A Gebied: hetzelfde Verschijnsel: hetzelfde Tijdstip: hetzelfde Werkwijze: bepaal relevante dimensies, beschrijf hun in- vloed en verklaar deze

4. Verschijnselen en gebieden in hun geografische context plaatsen 4a. Indelen en toedelen van gebieden criterium indelen toedelen gebied A Criterium = haven, stad gebied A gebied B G: ≠ V.: = T.: = Werkwijze: kies criterium en deel het gebied in deelgebieden; ga na van welk groter geheel het deel uitmaakt

4. Verschijnselen en gebieden in hun geografische context plaatsen 4b. In- en toedelen van verschijnselen toedelen Categorie K criterium verschijnsel X verschijnsel Y X ¹ X ² X ³ Y ¹ Y ² Y ³ Criterium = leeftijd Leeftijdscohort indelen G: nvt V.: ≠ T.: = Werkwijze: kies ordeningsprincipe en deel verschijnsel in in deelverschijnselen; ga na van welk groter geheel het deel uitmaakt

5. Verschijnselen en gebieden op verschillende ruimtelijke schalen beschrijven en analyseren Gebied: omvang varieert Verschijnsel: hetzelfde Tijdstip: hetzelfde Werkwijze: varieer de schaal voor meer of minder details

6. Verschijnselen en gebieden beschrijven en analyseren door relaties te leggen tussen het bijzondere en het algemene 6a. Specifieke situatie in een gebied algemeen verschijnsel X bijzonder Verschijnsel is ligging vulkanen Algemene regel: vulkanen komen voor aan de randen van plaatgrenzen Bijzondere situatie: Hawaii ligt midden op een plaat gebied A G: = V.: = T.: = Werkwijze: verklaar voorkomen van verschijnsel op die plek m.b.v. een algemene regel en leg uit welke bijzondere invloeden meespelen

6. Verschijnselen en gebieden beschrijven en analyseren door relaties te leggen tussen het bijzondere en het algemene 6b. Bijzondere situatie op algemene regel algemeen verschijnsel X bijzonder Verschijnsel is ligging vulkanen Algemene regel: vulkanen komen voor aan de randen van plaatgrenzen Bijzondere situatie: Hawaii ligt midden op een plaat gebied A G: = V.: = T.: = Werkwijze: verklaar voorkomen van verschijnsel op die plek m.b.v. een algemene regel en leg uit dat het hier anders is dan de algemene regel