Leren in vijf dimensies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Visual Knowledge Building
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Webkwesties webquest.
9 febr Zoetermeer. 1Korinthe 3 1 En ik, broeders, kon niet tot u spreken als tot geestelijke mensen, maar slechts als tot vleselijke, nog onmondigen.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
ANW - inductie & deductie
Kwalitatief onderzoek
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Een kleurrijk avontuur.
Kennis verbreden en verdiepen
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
“Wat staat in de dikke van Dalen”
Kennis verbreden en verdiepen
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Thema: Betrek je doop in je dagelijks leven met God 1) De doop bevrijdt je van de angst voor de ondergang vanwege je zonden Want Christus is vóór mij.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Algemene Sociologie PA – B1
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Leerstijlen KOLB SJM.
WAT IS HET BBP (1/3)? Les 1 1. WAT IS HET BBP? bbp als maatstaf van econ. groei bbp-groei op lange termijn bbp-groei op korte termijn (conjunctuur) 2.
Opvoeden.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Kritisch denken ‘vertaald’
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Aardrijkskunde in de bovenbouw
Observeren Les 3.
Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Mika, noortje, wouter, ruben en emma
De juiste route naar het juiste doel
Waarom kritisch denken?
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Toetsing Vakdidactiek 2.
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Observeren Les 2.
Observeren Les 2.
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

Leren in vijf dimensies Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Bestaande kennis verbreden en verdiepen Dimensie 3 Bestaande kennis verbreden en verdiepen Kennis is niet statisch en blijft nooit hetzelfde, geclassificeerd in 8 denkvaardigheden. Voorbeeld hoofdstuk klaar > geen proefwerk maar een activerende leertaak > 8 denkvaardigheden. Kennis verbreden/verdiepen. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Dimensie 3 Vergelijken Classificeren Abstraheren Inductief redeneren Deductief redeneren Stellingen onderbouwen Fouten analyseren Denken over normen en waarden Rob, Eric, Mano en John. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Rob Huijpen Vergelijken Classificeren Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Vergelijken: De definitie van vergelijken is het vinden van verschillen en overeenkomsten. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Vergelijken Obo beugel Metalen beugel Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Opdracht vergelijken materiaal Verschil/overeenkomst bevestiging maat mogelijkheden doel Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Classificeren De definitie van Classificeren betekent het groeperen van dingen in categorieën op basis van specifieke kenmerken Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Opdracht classificeren Dimensie 1 2 3 4 5 Stelling onderouwen stappenplan Positieve houding verdiepen Kritisch denken Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Eric Bark Abstraheren Induceren (inductief redeneren) Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Abstraheren Abstraheren betekent een onderliggend thema of patroon in informatie ontdekken en onder woorden brengen Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Stappenplan 2 soorten stappenplan Bovenbouw Belangrijkste informatie Beschrijven in algemene termen Andere situatie bepalen Onderbouw Belangrijk Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Voorbeeld Het abstracte patroon ontdekken uit het oorspronkelijke drieluik Star Wars. Een jonge man ontdekt dat hij bijzondere talenten heeft. Hij is voorbestemd een groot man te worden. Hij stelt zijn karakter op de proef door geestelijke en lichamelijke obstakels. Wijze adviseurs staan hem bij in de strijd tussen goed en kwaad. Hij gaat bijna dood. Hij overwint zijn beperkingen. Hij triomfeert. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Inductief redeneren Inductief redeneren, of induceren, is het trekken van algemene conclusies uit specifieke waarnemingen op basis van observatie en analyse Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Inductief redeneren Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Opdracht inductief redeneren Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Mano Tavakolrahimi Deduceren (deductief redeneren) Stellingen onderbouwen Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Deductief Redeneren De definitie: Deductief redeneren is het toepassen van algemene principes of regels op specifieke situaties en daarover vervolgens een uitspraak doen of een conclusie trekken. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Deductief redeneren Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Stelling onderbouwen De definitie: Deze denkvaardigheidnhoudt in dat je bewijs en/of ondersteuning opbouwt voor een bewering. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Stelling onderbouwen Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

John Wallaard Fouten analyseren Denken over normen en waarden Fouten opsporen in eigen/andermans denkproces. > argument tegen eigen standpunt/argumentatie. Verbreden van kennis en inzicht. Hoofdstuk > welke fouten in proefwerk. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Wat deugt er niet aan die info? Fouten analyseren Wat klopt er niet? Ja Nee Wat deugt er niet aan die info? Niets aan de hand Stop Analyse Informatie Belangrijk, wil het mij beinvloeden? En dan, welke fouten kan ik analyseren? Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Zoek meer informatie Fouten analyseren Mis-informatie? Foute logica? Zwakke onderbouwing? Aanvallen? Mis-informatie? Zoek meer informatie In eerste instantie lijkt het een simpel schema, maar het doel is om de leerling zijn kennis te laten verbreden, en wat doet hij onderaan het schema?? Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Normen en waarden Bron: rovg.nl/2-10-2012 Norm= regel, omgangsvorm, maatschappelijke gebruiken die je normaal vind. Waarde zit erachter, het waarom. Omgaan = kritisch je eigen standpunt onder woorden brengen. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Je hand uitsteken op de fiets De norm Wat vind ik hiervan? Waarden hierachter Tegengestelde norm Conclusies/inzicht Je hand uitsteken op de fiets Goed idee Want Voetgangers doen het niet Ik heb hiervan geleerd dat Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Samenvatting Mensen kunnen niet niet denken. Kennis kun je verbreden en verdiepen door deze te gaan analyseren en vergelijken. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

Bedankt voor uw aandacht. Vragen? Fouten opsporen in eigen/andermans denkproces. > argument tegen eigen standpunt/argumentatie. Verbreden van kennis en inzicht. Hoofdstuk > welke fouten in proefwerk. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard