Leren in vijf dimensies Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Bestaande kennis verbreden en verdiepen Dimensie 3 Bestaande kennis verbreden en verdiepen Kennis is niet statisch en blijft nooit hetzelfde, geclassificeerd in 8 denkvaardigheden. Voorbeeld hoofdstuk klaar > geen proefwerk maar een activerende leertaak > 8 denkvaardigheden. Kennis verbreden/verdiepen. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Dimensie 3 Vergelijken Classificeren Abstraheren Inductief redeneren Deductief redeneren Stellingen onderbouwen Fouten analyseren Denken over normen en waarden Rob, Eric, Mano en John. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Rob Huijpen Vergelijken Classificeren Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Vergelijken: De definitie van vergelijken is het vinden van verschillen en overeenkomsten. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Vergelijken Obo beugel Metalen beugel Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Opdracht vergelijken materiaal Verschil/overeenkomst bevestiging maat mogelijkheden doel Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Classificeren De definitie van Classificeren betekent het groeperen van dingen in categorieën op basis van specifieke kenmerken Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Opdracht classificeren Dimensie 1 2 3 4 5 Stelling onderouwen stappenplan Positieve houding verdiepen Kritisch denken Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Eric Bark Abstraheren Induceren (inductief redeneren) Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Abstraheren Abstraheren betekent een onderliggend thema of patroon in informatie ontdekken en onder woorden brengen Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Stappenplan 2 soorten stappenplan Bovenbouw Belangrijkste informatie Beschrijven in algemene termen Andere situatie bepalen Onderbouw Belangrijk Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Voorbeeld Het abstracte patroon ontdekken uit het oorspronkelijke drieluik Star Wars. Een jonge man ontdekt dat hij bijzondere talenten heeft. Hij is voorbestemd een groot man te worden. Hij stelt zijn karakter op de proef door geestelijke en lichamelijke obstakels. Wijze adviseurs staan hem bij in de strijd tussen goed en kwaad. Hij gaat bijna dood. Hij overwint zijn beperkingen. Hij triomfeert. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Inductief redeneren Inductief redeneren, of induceren, is het trekken van algemene conclusies uit specifieke waarnemingen op basis van observatie en analyse Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Inductief redeneren Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Opdracht inductief redeneren Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Mano Tavakolrahimi Deduceren (deductief redeneren) Stellingen onderbouwen Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Deductief Redeneren De definitie: Deductief redeneren is het toepassen van algemene principes of regels op specifieke situaties en daarover vervolgens een uitspraak doen of een conclusie trekken. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Deductief redeneren Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Stelling onderbouwen De definitie: Deze denkvaardigheidnhoudt in dat je bewijs en/of ondersteuning opbouwt voor een bewering. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Stelling onderbouwen Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
John Wallaard Fouten analyseren Denken over normen en waarden Fouten opsporen in eigen/andermans denkproces. > argument tegen eigen standpunt/argumentatie. Verbreden van kennis en inzicht. Hoofdstuk > welke fouten in proefwerk. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Wat deugt er niet aan die info? Fouten analyseren Wat klopt er niet? Ja Nee Wat deugt er niet aan die info? Niets aan de hand Stop Analyse Informatie Belangrijk, wil het mij beinvloeden? En dan, welke fouten kan ik analyseren? Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Zoek meer informatie Fouten analyseren Mis-informatie? Foute logica? Zwakke onderbouwing? Aanvallen? Mis-informatie? Zoek meer informatie In eerste instantie lijkt het een simpel schema, maar het doel is om de leerling zijn kennis te laten verbreden, en wat doet hij onderaan het schema?? Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Normen en waarden Bron: rovg.nl/2-10-2012 Norm= regel, omgangsvorm, maatschappelijke gebruiken die je normaal vind. Waarde zit erachter, het waarom. Omgaan = kritisch je eigen standpunt onder woorden brengen. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Je hand uitsteken op de fiets De norm Wat vind ik hiervan? Waarden hierachter Tegengestelde norm Conclusies/inzicht Je hand uitsteken op de fiets Goed idee Want Voetgangers doen het niet Ik heb hiervan geleerd dat Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Samenvatting Mensen kunnen niet niet denken. Kennis kun je verbreden en verdiepen door deze te gaan analyseren en vergelijken. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Bedankt voor uw aandacht. Vragen? Fouten opsporen in eigen/andermans denkproces. > argument tegen eigen standpunt/argumentatie. Verbreden van kennis en inzicht. Hoofdstuk > welke fouten in proefwerk. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard