“Zorg voor onze jeugd” Januari 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
LOB ????.
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Kansen door samenwerking
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Lesgeven en begeleiden
MBO passend onderwijs
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Ouderbetrokkenheid op het MBO
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Verbinden van zorg en onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SAmenwerken aan VEiligheid
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
(op basis-, kader- en mavo-niveau)
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Beleidsinformatie Jeugd
Volgende stap in de loopbaan van …
Het trajectplan Stappenplan naar werk BvB 2014.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Transcript van de presentatie:

“Zorg voor onze jeugd” Januari 2013 De weg naar: normalisering, ontzorging en ontkokering “Zorg voor onze jeugd” Januari 2013

Opbouw DilemmaManager De DilemmaMethode Integrale en samenhangende aanpak ‘Zorg voor onze jeugd’ De beleidskaders en implementatie Wat levert het ons op? Meer informatie

Over DilemmaManager Core business: Het faciliteren van onderwijs en overheid met inzichtsinstrumenten om regie te kunnen voeren over complexe Jeugd en Gezin vraagstukken. Onderwijs en overheid na implementatieperiode volledig zelfstandig de regie te laten voeren en te laten werken met de methode en instrumenten. DilemmaManager is uitgeverij en ontwikkelt haar methode en instrumentarium volledig in eigen beheer.

Uitgangspunten DilemmaMethode De DilemmaMethode bestaat uit 4 stappen, die integraal of afzonderlijk kunnen worden ingezet afhankelijk van de context of de vraag. De opbouw van de methode is voor elk individu gelijk. Echter afhankelijk van het individu, context en de vraag worden er andere vragenlijsten aan elkaar gekoppeld. Voor de ‘Zorg voor onze jeugd’ hebben wij een integraal instrumentarium beschikbaar voor: - Jeugd ( 12 t/m 27 jaar) - Gezin (ouders / opvoeders) - Professionals (trajectbegeleiders, ambtenaren, consulenten) - Overheid / Onderwijs (management / sturingsinfo)

Dilemmamethode in 4 stappen Stap 0: Screen het dossier, bepaal de vraagstelling Stap 1: Breng de intrinsieke motivatie in kaart Stap 2: Breng de situationele motivatie in kaart Stap 3: Breng de rolbeleving in kaart Stap 4: Maak de energiebalans op (belastbaarheid)

Stap 1: Intrinsieke motivatie Wie is het individu* eigenlijk? Wat is zijn persoonlijkheid? Wat drijft dit individu en wat liever niet? Is het individu een denker, doener, verzorger of beslisser? En wat betekent dit voor zijn of haar handelen? Wat als het even tegenzit; wat is dan het eerste wat het individu nalaat om te doen? Wat zijn talenten, competenties, risico’s en leerdoelen? *Op de plek van individu kunt u lezen: jongere, leerling, ouder, docent, begeleider etc ...

Stap 2: Situationele motivatie Wat wil het individu* ervaren in zijn vrije tijd, school, studie, stage of werk? Waar liggen interesses en wat moet je vooral niet van het individu vragen? Hoe ervaart het individu zijn of haar huidige (sociale) omgeving en wat schort er aan? * Op de plek van individu kunt u lezen: jongere, leerling, ouder, docent, begeleider etc…

Stap 3: Rolbeleving Welke rollen streeft het individu na? En waarom? Wat wil het individu daar mee bereiken en wat gebeurt er als dit niet lukt? Welke rollen wil het individu vooral niet en wat ligt hieraan ten grondslag? Waar dient het individu in begeleid te worden en onder welke voorwaarden? *Op de plek van individu kunt u lezen: jongere, leerling, ouder, docent, begeleider etc…

Stap 4: Energiebalans Heeft het individu* voldoende energie? Mogen wij van het individu verwachten dat hij/zij stappen gaat zetten? Of moet er eerst iets anders gebeuren? Heeft het individu een positief zelfbeeld? Hoe ervaart het individu zijn of haar opvoeding? Heeft het individu een zorgbeleving? En waar maakt het individu zich zorgen over? * Op de plek van individu kunt u lezen: jongere, leerling, ouder, docent, begeleider etc…

Koppeling mogelijk met: Capaciteitenonderzoeken om werk- en of denkniveau vast te stellen of om inzicht te krijgen in hoe het in het hoofd werkt met betrekking tot leren en ontwikkelen; Volgsystemen of andere informatiesystemen; Matching probleemgezinnen of jongeren met begeleidersprofielen. Wie past het best bij welk vraagstuk? Fysieke belastbaarheidsonderzoeken

Indicatie / diagnose Intake en dossieranalyse Assessment (belevingsonderzoek) Inventarisatie (8) leefgebieden Interpretatie (conclusie en advies) Individuele aanpak (begeleidingsmethodiek)

Als onderdeel van integrale aanpak Een eerste inventarisatie of nulmeting van de individuele situatie; Laagdrempelig reflecteren op de beleving en de realiteit hier van; Het toepassen van categorisering en eventueel doorverwijzen in de keten; Inzicht in de begeleidings- en interventiebehoefte Stimuleren en bevorderen van zelfinzicht, zelfregie en zelfredzaamheid

Preventieve inzetbaarheid Preventief binnen onderwijs en/of voorkant CJG - Begeleiding passend onderwijs/ praktijkonderwijs (Pro-Wijzer) - Studiekeuze VO/MBO/HBO/WO (RichtingWijzer/ StudieWijzer) - Voorkomen VSV (Educatiemeter/ StudieWijzer) - School en Schuld (IndicatieWijzer) - Voorkomen gezinsproblematiek (Educatiemeter/ OpvoedWijzer) - Ouderbetrokkenheid en opvoedondersteuning (Opvoedwijzer)

Curatieve inzetbaarheid Curatief Wet op de Jeugdzorg / Leerplicht/ RMC/WWB etc.. - Bij voortijdig schoolverlaten (Educatiemeter) - Bij straatjongeren (Streetwiser) - Bij schuldhulpverlening (IndicatieWijzer) - Bij gezinsproblematiek (OpvoedWijzer/ Educatiemeter) - Bij begeleiding ‘terug naar school of werk’ (RichtingWijzer)

Beleidskader Kan als regie-instrumentarium dienen in het kader van ‘integrale samenhangende aanpak jeugd en gezin’. Ondersteunt in het kader van ‘normalisering’ Voorkomt dat er direct stempeltjes gedrukt worden en dat gedrag als ‘niet normaal’ wordt gezien. Ondersteunt in het kader van ‘ontzorging’ Laat regie bij jeugd en zijn/haar gezin en helpt hen op eigen kracht zelf de regie te voeren over de situatie. Ondersteunt bij vormgeven ‘ontkokering’ 1 gezin met 1 plan Gezins- en jongerenondersteuners praten over hetzelfde. 1 methode van werken in het belang van het gezin.

Implementatie Instrumentarium past binnen beleidskaders: - Samenhang Jeugdzorg en begeleiding; - Samenhang Jeugdzorg en (passend) onderwijs; - Samenhang Jeugdzorg en volwassenketen; - Samenhang Jeugdzorg en veiligheidshuis (schulden, wonen)

Implementatiebegeleiding Rol DilemmaManager: Implementatie-advies en begeleiding in het ‘hoe’; Opleiding in methode DilemmaManagement; Toegang tot alle keteninstrumenten; Ondersteuning bij faciliteren van professionals in de keten; Biedt sturings- en managementinformatie op basis van: - aantallen (harde gegevens) - soorten problematieken in de regio - Zorgbehoefte - Begeleidingsbehoefte - Begeleidersbehoefte (HR-beleid)

Wat levert het op? Eenduidige werkwijze om regie te kunnen voeren ‘Jeugdzorgfunctie’ per 2015/2016; Zowel preventief als curatieve signalerings- en inzichtsinstrumenten om objectief de juiste keuzes te maken m.b.t. bieden van zorg of stimuleren van zelfregie; Efficientieslag, professionaliseringslag en de mogelijkheid om effectiever te begeleiden en bijbehorende zorg in te kopen; Mogelijkheid om richting te geven aan thema’s als: normalisering, ontzorging en ontkokering; Sturingsinformatie om de ingeslagen weg te onderbouwen;

Meer informatie? Wilt u meer weten over onze methode van werken en wat ons instrumentarium voor u kan betekenen om vorm en inhoud te kunnen gaan geven aan de ‘Wet op de Jeugdzorg’? DilemmaManager B.V. t.a.v. Mevr. Ylona Ruiter Dijkzichtweg 9 8028 PC Zwolle T: 038 – 45 33 925 E: ylona@dilemmamanager.nl