Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiedag Milderende maatregelen in een MER Een goede doorwerking van de milderende maatregelen verzekeren in de vergunning en het RUP 16 december 2013.
Advertisements

Welkom bij Bouwrecht week 5.
2) Toelichting ABM Waarom gebruiken ? Wat is het ? Wanneer komt het ?
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Project-m.e.r. screening & relatie met stadsontwikkelingsprojecten
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
10/05/2005Milieudienst - An Meert1 Opstellen van een ontheffingsaanvraag- infrastructuurwerken Verwachtingen, mogelijke knelpunten vanuit de praktijk.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Visie industrie op MER-plicht en ontheffing
RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AMINAL **** Afdeling Milieuvergunningen SYMPOSIUM 5 DECEMBER 2001 SITUERING VLAREM door ing. François WAMBACQ Afdelingshoofd.
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Forum deskundigen 31 januari 2006 Toelichting bij actualisatie richtlijnenboek bodem, water, fauna en flora Aanleiding en aanpak.
Rechtshandelingen van de Unie
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
C2C en Gebiedsontwikkeling
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Voorontwerp bestemmingsplan ‘Hof van Cranendonck’
Nieuwe meetvoorwaarden voor stookinstallaties, stationaire motoren en gasturbines 11 juni 2004 Peter Meulepas
‘Duurzame energie’-projecten
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten Ontheffen of niet ontheffen? Europese Richtlijn Europese Richtlijn MER/VR-decreet (B.S.
FOD Volksgezondheid, Veiligheid vd Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-General Leefmilieu 1 Selectie Potentiële Habitatrichtlijngebieden in BNZ  De.
Het FANC is ISO 9001:2000 gecertifieerd – l’AFCN est certifiée ISO 9001:2000 Formulieren Martine Liebens Expert Invoer & Vervoer Registratieformulier Aanvraagformulieren.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
1 Besluit Energieplanning Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling Natuurlijke Rijkdommen en Energie Wim Lameire Belangrijke.
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Ontheffing Vragen: 1. Wat ? 2. Waarom ? 3. Waarvoor ? 4. Wanneer ? 5. Hoe ? 6. Inhoud & Geldingsduur ?
Toepassingsgebied project- milieueffectrapportage.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Samenstelling en inhoud van een ontheffingsaanvraag.
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
De ontheffingsnota: een praktijkvoorbeeld Ir. Barbara Vael afdeling Water 24 mei 2005.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
Wetgeving Trillingen C.J. Dietvorst Arbeidsinspectie Vakgroep Arbeidshygiëne.
Juridische aspecten van invaren in nieuwe pensioencontract
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Megastallen en Milieu Megastallen en IPPC 1.
Natura 2000: 20 jaar Stand van Zaken
Schematisch geresumeerd
LIN-Infodag - 24 mei Verwachtingen van een ontheffingsaanvraag AROHM Inge Leenders Afdeling Stedenbouwkundige Vergunningen.
Flora- en faunawet Conny Krutzen Presentatie bij RPS |19 juni 2014.
Industriële energieaudits
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
De Hoge Raad voor het Handhavingsbeleid. 1. Opdrachten Hoge Raad -Bindend advies HV CBS / SI -Niet-bindend advies rechter HV vóór Bindend.
een nieuwe LEADER periode
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Milieu en Natuur.
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Bestemmingsplannen Proces Jan Pieters. Wat is een bestemmingsplan? Een plan waarin de bouw- en gebruiksmogelijkheden van gronden en bouwwerken vastliggen.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
27 november 2014 Ontheffing Tijdelijke natuur Een toelichting op de ontheffingspraktijk.
We beginnen meteen! Schrijf vast op welke vraag/vragen u beantwoord wilt zien in deze sessie! (Geeltjes op de muur plakken) We beginnen meteen! Schrijf.
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Visie industrie op MER-plicht en ontheffing
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
Bestemmingsplan Buitengebied
Afvalstof of grondstof? Introductie
Energiebesparing bij bedrijven
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Transcript van de presentatie:

Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten

Juridische aspecten

Ontheffen of niet ontheffen?  Europese Richtlijn  MER/VR-decreet (B.S. 13/02/2003)  Uitvoeringsbesluit (B.S 17/02/2005)

Europese Richtlijn 1985/ 1997

Europese Richtlijn  Milieueffectenbeoordeling:  Verplichting overheid/ initiatiefnemers  Om rekening te houden met: o Bescherming gezondheid o Beter milieu  kwaliteit van bestaan o Instandhouding diversiteit van soorten o Reproductievermogen ecosysteem ONTHEFFING

Ontheffing definitie en implicatie:  “Vrijstelling krijgen van verplichting zich aan een in principe algemeen-geldend (ge)/(ver)bod te houden”  M.e.r. = rapportage-”gebod”  Vrijstelling ≠ Ontheffing politieke keuzetechnisch-inhoudelijke keuze v/d administratie

Europese Richtlijn  Bijlage I  Projecten van bepaalde categorieën:  qua aard en omvang: waarschijnlijk aanzienlijke effecten  Bijlage II  Projecten van bepaalde categorieën:  qua aard en omvang: niet in alle gevallen aanzienlijke effecten

Europese Richtlijn  Bijlage I Beoordeling verplicht MER  Bijlage II Beoordeling geval per geval d.m.v. drempelwaarden en/of criteria

MER/VR-decreet B.S. 13/02/2003

MER/VR-decreet  Toepassingsgebied  Milieubeoordelingsplicht

Toepassingsgebied  Projecten:  Stedenbouwkundige vergunning  Milieu-vergunning  Hervergunning  Verandering

Milieubeoordelingsplicht  Al dan niet project-MER opstellen Criteria:  Kenmerken v/h project  Kwetsbaarheid milieu  Kenmerken potentiële effecten Bijlage II

Milieubeoordelingsplicht  Al dan niet plan-MER opstellen: Eventueel voor vergunning:  wijziging gewestplan nodig via RUP  ook milieubeoordelingsplicht bij ontwerp-RUP als onderbouwing / verantwoording voor voostel nieuwe bestemming(en) in RUP

Uitvoeringsbesluit B.S.: 17/02/2005 Van kracht: 27/02/2005

Uitvoeringsbesluit  MER- plicht  categorieën van projecten bijlage I & II  Bijlage I: overname EU-richtlijn  Bijlage II: categorieën met invulling van drempels

Bijlage II  Selectiecriteria  Aard en omvang van het project  Drempelwaarde ~ aanzienlijkheid van mogelijke milieu-effecten  Ligging in / of t.o.v. bijzonder beschermde gebieden

Procedurele aspecten

 Proces van een ontheffingsaanvraag  Beoordeling van dossiers geval per geval ‘ Ontheffen of niet ontheffen ’

Proces van een ontheffingsaanvraag  Kan enkel gaan over inhoud/samenstelling van het in te dienen dossier  Kan nooit gaan over een formele uitspraak over al dan niet ingaan op het verzoek Informeel overleg met de cel Mer Formeel indienen van een gemotiveerd verzoek Beslissing over het al dan niet verlenen van de ontheffing

Administratie ontvangt een gemotiveerd verzoekschrift tot ontheffing Mogelijke grensoverschrijdende effecten ? Ja Neen Dag 0 Administratie legt de beslissing bij haar ter inzage en betekent haar beslissing aan de initiatiefnemer en de EU-Commissie In voorkomend geval ook aan Comité voor de Preventie en Bescherming op het werk en de Milieucoördinator. in voorkomend geval ook de ESPOO-verdragspartij Dag 60 Dag 70 Administratie bezorgt info aan verdragspartij (art § 5) Commentaar verdragspartij toezenden aan de administratie Max. 30 dagen Administratie neemt beslissing Wenst de administratie adviezen ? Administratie bezorgt info aan adiesverlener Commentaar adviesverlener toezenden aan de administratie Ja Neen

Ja Neen Beslissing: ontheffing ? Vergunningsproces Beslissing toevoegen bij aanvraag Opstellen MER Heroverweging ? Neen Ja Artikel Ja Heroverweging ? Neen Administratie legt de beslissing bij haar ter inzage en betekent haar beslissing aan de initiatiefnemer en de EU-Commissie In voorkomend geval ook aan Comité voor de Preventie en Bescherming op het werk en de Milieucoördinator. in voorkomend geval ook de ESPOO-verdragspartij Dag 0 Dag 20

Verzoek tot heroverweging (Artikel 4.6.4) Beslissing van de administratie over MER-plicht Administratie ontvangt van IN verzoek tot heroverweging Verzoek ontvankelijk volgens art §1 en §2? Neen ja Betekening initiatiefnemer van het onvolledig verzoek Leidend ambtenaar van de administratie wijst 3 of 5 leden aan voor de adviescommissie Dag -20 Dag 0 Dag 20 Adviescommissie wijst een voorzitter aan Adviescommissie betekent het advies aan de administratie Dag 40 Dag 50 Adviescommissie formuleert een advies

Verzoek tot heroverweging (Artikel 4.6.4) VERVOLG Adviescommissie betekent het advies aan de administratie Dag 50 Is advies unaniem ? ja neen Advies is bindend Advies is niet bindend Administratie neemt een beslissing rekening houdend met het advies Administratie betekent de beslissing aan de initiatiefnemer de aangewezen betrokkenen Dag 80 Dag 70 Administratie neemt een onverwijlde beslissing op basis van het advies

Ontheffen of niet ontheffen?  Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Toetsing aan bijlage II-lijst Specificaties in de lijst: vergemakkelijken van MER-beoordelingsonderzoek

Ontheffen of niet ontheffen?  Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Artikel 2.1 v/d Europese Richtlijn blijft van toepassing !

Europese RL: Artikel 2.1 Europese RL: Artikel 2.1  “…. Voor projecten die aanzienlijke effecten kunnen hebben gezien hun aard, omvang of ligging ”  “ alle maatregelen moeten getroffen worde om het door de richtlijn voorgeschreven resultaat te bereiken = dwingende verplichting van art. 189 v/h EG-verdrag ”  Arresten Europees Hof van Justitie

Ontheffen of niet ontheffen?  Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Te beoordelen of :  project zelfstandig gerealiseerd wordt  aan bestaande installaties toegevoegd wordt  cumulatie met ander projecten  > drempel?

Ontheffen of niet ontheffen?  Beoordeling van dossiers: “geval per geval”  Plan-MER opgemaakt Kader voor latere projecten ? o Detailleringsgraad plan – project o Gewijzigde regelgeving o Gewijzigde projectkenmerken o Cumulatie van projecten

Ontheffen of niet ontheffen?  Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Onderzoek meerwaarde nieuwe MER: nieuwe aanzienlijke milieu-effecten -- > eventueel alleen specifiek onderzoek Vb.: Luchtkwaliteit – geluid Archeologie Passende beoordeling

Ontheffen of niet ontheffen?  Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Op basis van vroegere project-MER Herhaling – voortzetting – alternatief ? Vb.: leiding dieper leggen

Verzoek tot ontheffing  Verantwoording en relevante gegevens ter staving  Lijst v/d relevante criteria  Milieubeoordeling van project = leidmotief i/h kader van: o Milieuverantwoordelijkheid o Proactief beleid en voorzorgsbeginsel

Verzoek tot ontheffing = Opportuniteitsonderzoek  Al dan niet MER  Milieubeoordeling als verantwoording bij de vergunningsaanvraaag

Invulling vergunningsaanvraag Vlarem I = Mini – milieueffectbeoordeling 1° … 11° ‘ de op basis van de best beschikbare technieken voorzien maatregelen en / of installaties om: a) zo weinig mogelijk afval te voorzaken; b) minder gevaarlijke stoffen te gebruiken; c) de in het proces uitgestoten en gebruikte stoffen alsook afval, waar mogelijk, terug te winnen en te recycleren; d) het verbruik van grondstoffen, met inbegrip van water, te beperken en de energie efficiëntie zo groot mogelijk te maken;

Invulling vergunningsaanvraag Vlarem I e) het algemene effect van de emissies en de risico’s op het milieu te voorkomen of tot een minimum te beperken en dit zowel voor geluid, trillingen, stralingen, of tot een minimum te beperken en dit zowel voor geluid, trillingen, stralingen, lucht-, bodem- en waterverontreiniging als voor het gevaar voor de mens buiten de inrichting en het leefmilieu; f) Ongevallen te voorkomen en de gevolgen daarvan voor het milieu te beperken; g) te voldoen aan de algemene en sectorale milieuvoorwaarden die van toepassing zijn op de inrichting; zijn op de inrichting; h) te voldoen aan art. 14 en art. 16 §4 van het decreet van 21/10/1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;

Invulling vergunningsaanvraag Vlarem I = Mini – milieueffectbeoordeling Met in voorkomend geval toevoeging van: o hydro-geologische studie (grondwaterwinning, afvalstorten,…) o werkplan en inrichtingsplan nabestemming bij ontginningen o energieplan

‘Ontheffen of niet ontheffen’ That’s the question Laat milieu, mens en gezondheid er wel bij varen