Werkplekleren 2018-2019 www.hva.nl/werkplekleren Dorrith Pennink Gert de Goede Lerarenopleiders NaSk Oktober 2018
Algemene doelen WPL Van competenties naar bekwaamheidsgebieden Wet beroep leraar en lerarenregister Sinds 1 augustus 2017 is het beroep van leraar wettelijk beschermd door de Wet beroep leraar en lerarenregister. Met deze wet worden de kwaliteit van het beroep en de beroepsuitoefening door de leraar gewaarborgd. De wet is van toepassing op het basisonderwijs, voorgezet onderwijs, speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Bron: https://wetberoepleraar.onderwijscooperatie.nl/wet-beroep-leraar/bekwaamheidseisen/
Algemene doelen WPL Bekwaamheidseisen Vakinhoudelijke - 7 Competenties Interpersoonlijke competentie Pedagogische competentie Vakinhoudelijke en didactische competentie Organisatorische competentie Samenwerken in een team Samenwerken met de omgeving Reflectie en ontwikkeling Vakinhoudelijke - Vakdidactische - Pedagogische - Professioneel handelen organiseren – plannen – communiceren – reflecteren – onderzoeken ect.
Organisatie wpl WPL EC Inhoudelijk accent 1 6 Breed kennis maken met de school, met leerlingen, met het werk van de docent en met de beginselen van het lesgeven. 2 12 Ontwerpen en uitvoeren van effectieve lessen, variatie toepassen in werkvormen, lesmateriaal kritisch gebruiken. 3 Omgaan met verschillen tussen leerlingen, ontwikkeling naar zelfstandig lesgeven. 4 24 Zelfstandig functioneren als docent: onderwijs in ‘eigen’ klassen verzorgen met begeleiding op afstand, functioneren als actief teamlid Handleiding Werkplekleren 2018-2019 http://www.hva.nl/werkplekleren/de-stage/werkplekleren.html
Leren van lln, effectieve interactie en TVO De Beroepsopdrachten Jaar 1 1 BO1 Beelden van onderwijs 2 BO2 Lesgeven, de basis Jaar 2 BO3 Leren van lln, effectieve interactie en TVO BO4 Kritisch gebruik maken van een methode Jaar 3 BO5 Verschillen tussen lln / differentiatie in de les Minor Jaar 4 BO6 Leraar in de context van de school BO7 LiO-praktijkonderzoek Zowel voltijd als deeltijd: Ontwikkeling van de adolescent (samen met BO2 vormt dit BP1 voor vt) Adolesentiepsychologie en leerlingenbegeleiding bij deeltijd http://www.hva.nl/werkplekleren/de-stage/werkplekleren.html
beoordelingsprocedure Stap 1: De voorbereiding Stap 2: Het beoordelingsgesprek en de beoordeling Stap 3: De registratie, rapportage en archivering http://www.hva.nl/werkplekleren/begeleiden--beoordelen/begeleiden--beoordelen.html
beoordelingsprocedure Stap 1: De voorbereiding De student schrijft een zelfevaluatie in de vier dossiers van het portfolio, volgens de eisen uit de handleiding werkplekleren. De student nodigt zijn HvA-examinator en werkplekbegeleider/ schoolopleider vervolgens uit om zijn zelfevaluatie te lezen. De HvA-examinator en werkplekbegeleider/schoolopleider bestuderen de zelfevaluatie van de student. De student vraagt zijn werkplekbegeleider/schoolopleider het beoordelingsformulier werkplekleren in te vullen en hierin feedback te geven. De werkplekbegeleider/schoolopleider vult het formulier in (NB: alleen feedback, geen cijfer) en stuurt het naar de student. Voorafgaand aan het beoordelingsgesprek stuurt de student het door de werkplekbegeleider/schoolopleider ingevulde beoordelingsformulier naar de HvA-examinator. De student plant in overleg met de HvA-examinator en werkplekbegeleider/schoolopleider een datum in voor het beoordelingsgesprek.
beoordelingsprocedure Stap 2: Het beoordelingsgesprek en de beoordeling De HvA-examinator bevraagt tijdens het beoordelingsgesprek de student en eventueel diens werkplekbegeleider op elk dossier. De HvA-examinator bespreekt direct na afloop van het beoordelingsgesprek na met de werkplekbegeleider/schoolopleider. De HvA-examinator bepaalt het cijfer per dossier. Elk afzonderlijk beoordelingscriterium van een dossier moet voldoende zijn. De HvA-examinator onderbouwt schriftelijk het cijfer voor elk dossier. De HvA-examinator onderbouwt het oordeel met bronnen: De feedback van de werkbegeleider en/of schoolopleider in het ingevulde beoordelingsformulier; De reflectie van de student in de vier dossiers en de materialen waarnaar wordt verwezen in deze reflectie; De feedback van de HvA-examinator (bijv. o.b.v. een lesbezoek); Het beoordelingsgesprek zelf. … 5 t/m 8: hoe wordt cijfer bepaald en gerapporteerd
beoordelingsprocedure Stap 3: De registratie, rapportage en archivering
voorbeeld uit formulier WPL3
lesdoelen formuleren … een uitdaging (Student X) Aan het einde van de les kunnen de leerlingen: 1. Benoemen hoe zuurstof en koolstofdioxide zijn ontdekt 2. Uitleggen hoe hoogteziekte wordt veroorzaakt 3. Uitleggen a.d.h.v een demonstratie hoe je koolstofdioxide kan aantonen (Student Y) Aan het einde van de les hebben de leerlingen het volgende gedaan (doelen op effectiviteit niveau 1): Aan het einde van de les hebben alle leerlingen van een versnelde beweging een s,t en v,t-diagram op papier staan Aan het einde van de les kunnen de leerlingen de versnelling berekenen uit een v,t-diagram Aan het einde van de les hebben de leerlingen het volgende geleerd (doelen op effectiviteit niveau 2): Aan het einde van de les kunnen leerlingen de s,t- en v,t-diagrammen van versnelde en eenparige bewegingen onderscheiden.
*lesdoelen hulpmiddelen Formuleren van lesdoelen http://didactiek.therealband.nl/theorie/wp-content/uploads/2017/03/Theoriebron-Regels-voor-het-formuleren-van-lesdoelen.pdf *Als hier behoefte aan bestaat
Portfolio document van ontwikkeling Vier bekwaamheidsdossiers Pedagogisch dossier Vakdidactisch dossier Dossier Werken in de School Dossier Professionele ontwikkeling Leerdoelen per bekwaamheidsdossier
Portfolio (de eisen waarnaar verwezen wordt in beoordelingsformulier) In de vier dossiers illustreer je je eigen ontwikkeling tot startbekwaam docent. Minimaal één keer per semester werk je elk dossier bij. De vier dossiers vormen de input voor de tussenevaluatie en eindbeoordeling van het werkplekleren. De vier dossiers bestaan bij elkaar opgeteld uit ongeveer 800 woorden per leerjaar. Een dossier is als volgt opgebouwd: 1. Benoem kort de leerdoelen van het studiejaar op basis van het beoordelingsformulier werkplekleren. 2. Beschrijf beknopt hoe je aan deze leerdoelen gewerkt hebt. Benoem welke ontdekkingen en inzichten daarbij zijn opgedaan.
Portfolio (de eisen waarnaar verwezen wordt in beoordelingsformulier) Toon aan dat je voldoet aan de bekwaamheidseisen zoals omschreven op het beoordelingsformulier Werkplekleren van het betreffende studiejaar. Verwijs (met behulp van hyperlinks) naar materiaal dat in Documentatie geplaatst is. Houd het aantal verwijzingen beperkt. Verwijs bijvoorbeeld naar een kenmerkende situatie; lesmateriaal; een lesopzet; een voorbeeld van een opdracht voor leerlingen; een reflectie; een vorm van feedback (ontvangen van leerlingen, medestudenten, begeleider, of collega). Sluit af met het beschrijven van de leerdoelen waaraan de komende periode gewerkt gaat worden. Zorg dat deze nieuwe leerdoelen aansluiten op de voorafgaande zelfevaluatie.
leerdoelen formuleren is … (dossier 2) Aan het einde van de eerste maand van het nieuwe schooljaar, heb ik aan het begin van de les het doel op het bord geschreven. Aan het einde van de eerste maand van het nieuwe schooljaar, heb ik kennis vernomen van hoe ik mijzelf plaats ten aanzicht van de klas als ik met een individuele leerling sta te praten (om te rest van de klas nog te overzien). (LJ) Tot de tussenevaluatie wil ik er op letten dat : elke les binnen het uur is afgesloten , en dat ik niet te snel door de les heen stuif. (time management) Wil ik me focussen op puur de noodzakelijke uitleg geven aan de leerling en de eventuele extra informatie te scaffolden (hand-outs met bijvoorbeeld vocabulary lijsten bij een verhaal) (IM) Passende verdiepende vragen formuleren bij de lesstof. Vaker verbanden leggen met de beroepscontexten/maatschappelijke activiteiten van de leerlingen. De voortgang van de klas beter volgen door vaker formatief te toetsen bij de leerlingen. (AN)