Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill Zill? Ziezo! Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Implementatie Zill = onderwijsvernieuwing Vernieuwing is een proces in acht fasen (Kotter & Cohen, 2002)
Implementatie Zill = onderwijsvernieuwing Aanwenden van het innovatief vermogen (Vanhoof & Van Petegem, 2017) Brede combinatie van initiatieven, acties en maatregelen op macro-, meso- en microniveau (naar Valcke, 2010) implementatie van Zin in leren! Zin in leven!
Dag van de begeleiding 10 november 2016 Een integrale implementatie van Zin in leren! Zin in leven! in op zowel beleidsmatige- en organisatorische processen als op processen die verband houden met onderwijsvisie en didactisch handelen. Op microniveau grijpt de implementatie van Zin in leren! Zin in leven! uiteraard ook in op het leren en de ontwikkeling van leerlingen (gebaseerd op Valcke, 2010). Verschillende actoren beïnvloeden zowel het implementatieproces als elkaar: pedagogisch begeleiders, het team, de leraren, leerlingen en derden. Al die actoren genereren kansen en belemmeringen die bepalend zijn voor de kwaliteit van het implementatieproces. Monitoring ZILL-implementatie in proeftuinen
Onderzoeksvraag monitoring proeftuinen Zill Welke factoren op macro- en mesoniveau beïnvloeden de implementatie van Zin in leren! Zin in leven! in de (buiten)gewone basisscholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen?
Methode Onderzoeksgroep: Dataverzameling: focusgroepen pedagogisch begeleiders (N=12) en schoolteams (N=6) alle regio’s variatie in ambten en traject Dataverzameling: focusgesprekken (PB 2x, S 1x) case-study
Analyse resultaten Analyse van focusgesprekken beïnvloedende factoren voor de implementatie van Zill Samenhang beïnvloedende factoren voor Zill model beïnvloedende factoren ‘Implementatieschijf Zill? Ziezo!’
Implementatieschijf ‘Zill? Ziezo!’
Pedagogisch begeleider Congregaties Jongens, als we nu eens geen onderwerp zouden geven en we zetten ons op de personeelsvergadering allemaal achterover en we gaan gewoon met elkaar praten over ‘wat is dat dan, goed onderwijs’ Pedagogisch begeleider Congregaties
Factoren i.v.m. onderwijsvisie en didactisch handelen Centrale beïnvloedende factor: afstemming tussen de eigen visie op onderwijs en de visie van Zin in leren! Zin in leven! individuele onderwijstheorieën delen, bediscussiëren, bijstellen en verbinden met de visie van Zin in leren! Zin in leven! een gedeelde en gedragen visie op kwaliteitsvol onderwijs
Afstemming tussen de eigen visie op onderwijs en de visie van Zill Vul aan met relevante elementen voor jouw school
We hebben zitten zoeken, zitten wroeten… Maar als je dan een positief effect hebt in de school, dan voel je dat niet meer, dan denk je daar niet meer aan. Maar als het dan eens wat minder loopt, dan blijft dat bij mij wel hangen. Pedagogisch begeleider Mechelen-Brussel
Factoren i.v.m. onderwijsvisie en didactisch handelen Dag van de begeleiding 10 november 2016 Factoren i.v.m. onderwijsvisie en didactisch handelen Rechtstreeks aan het leerplan gerelateerde beïnvloedende factoren: Het leerplan Zin in leren! Zin in leven! kennen De waarde van Zin in leren! Zin in leven! onderschrijven Positieve effecten van Zin in leren! Zin in leven! ervaren Monitoring ZILL-implementatie in proeftuinen
Het leerplan Zin in leren! Zin in leven! kennen Vul aan met relevante elementen voor jouw school
De waarde van Zin in leren! Zin in leven! onderschrijven Vul aan met relevante elementen voor jouw school
Positieve effecten van Zin in leren! Zin in leven! ervaren Vul aan met relevante elementen voor jouw school
Visieontwikkeling, da’s één aanpak om iets te implementeren, maar er zijn nog verschillende andere wegen … Pedagogisch begeleider Limburg
Factoren i.v.m. beleid en organisatie de implementatiewijze de communicatie ondersteuning en professionalisering een adaptieve cultuur
Implementatiewijze Vul aan met relevante elementen voor jouw school
Communicatie Vul aan met relevante elementen voor jouw school
Ondersteuning en professionalisering Vul aan met relevante elementen voor jouw school
Adaptieve cultuur Vul aan met relevante elementen voor jouw school
Factoren i.v.m. beleid en organisatie structuur en organisatie zorg dragen voor het vernieuwingsproces samenwerking (bege)leiding van de pedagogisch begeleiders en schoolleiders + contextfactoren
Structuur en organisatie Vul aan met relevante elementen voor jouw school
Zorg dragen voor het vernieuwingsproces Vul aan met relevante elementen voor jouw school
Samenwerking Vul aan met relevante elementen voor jouw school
(bege)leiding Vul aan met relevante elementen voor jouw school
Context Vul aan met relevante elementen voor jouw school
Rapport Zill? Ziezo!
Rapport Zill? Ziezo!
Opbouw Deel 2 ‘Beïnvloedende factoren’ Citaten Beschrijving factor vanuit input focusgesprekken (PB/S) Duiding vanuit literatuur Recepten voor de praktijk Inspiratie voor werkvormen en materialen
Bekijk de mindmaps en hang post-its met jouw vragen of bedenkingen op de flappen