Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Informatieavond 22 april 2013
Leiderschap bij verandering
Kandinsky College Malderburchtstraat
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
School Video Interactie Begeleiding
Onderzoek ontmoet praktijk
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Het opleidingsprofiel:
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Op school en in de scholengemeenschap
met studievaardigheden
Netwerk coördinatoren VZ
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
vanuit een herstelgerichte visie!
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
5 april 2007Topos Symposium Een onderwijs keuken Hoe we proberen smakelijke en gezonde onderwijsgerechten te bereiden en op.
De drie niveaus van onderwijs
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Het zorgcontinuüm.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Effectief innoveren = duurzaam vernieuwen
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Visieontwikkeling gezinsopvang
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Naam school Datum Logo van de school
het katholiek basisonderwijs
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
het katholiek basisonderwijs
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
nieuwe leerplannen DKO
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill Zill? Ziezo! Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill

Implementatie Zill = onderwijsvernieuwing Vernieuwing is een proces in acht fasen (Kotter & Cohen, 2002)

Implementatie Zill = onderwijsvernieuwing Aanwenden van het innovatief vermogen (Vanhoof & Van Petegem, 2017) Brede combinatie van initiatieven, acties en maatregelen op macro-, meso- en microniveau (naar Valcke, 2010)  implementatie van Zin in leren! Zin in leven!

Dag van de begeleiding 10 november 2016 Een integrale implementatie van Zin in leren! Zin in leven! in op zowel beleidsmatige- en organisatorische processen als op processen die verband houden met onderwijsvisie en didactisch handelen. Op microniveau grijpt de implementatie van Zin in leren! Zin in leven! uiteraard ook in op het leren en de ontwikkeling van leerlingen (gebaseerd op Valcke, 2010). Verschillende actoren beïnvloeden zowel het implementatieproces als elkaar: pedagogisch begeleiders, het team, de leraren, leerlingen en derden. Al die actoren genereren kansen en belemmeringen die bepalend zijn voor de kwaliteit van het implementatieproces. Monitoring ZILL-implementatie in proeftuinen

Onderzoeksvraag monitoring proeftuinen Zill Welke factoren op macro- en mesoniveau beïnvloeden de implementatie van Zin in leren! Zin in leven! in de (buiten)gewone basisscholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen?

Methode Onderzoeksgroep: Dataverzameling: focusgroepen pedagogisch begeleiders (N=12) en schoolteams (N=6) alle regio’s variatie in ambten en traject Dataverzameling: focusgesprekken (PB 2x, S 1x) case-study

Analyse  resultaten Analyse van focusgesprekken  beïnvloedende factoren voor de implementatie van Zill Samenhang beïnvloedende factoren voor Zill model beïnvloedende factoren ‘Implementatieschijf Zill? Ziezo!’

Implementatieschijf ‘Zill? Ziezo!’

Pedagogisch begeleider Congregaties Jongens, als we nu eens geen onderwerp zouden geven en we zetten ons op de personeelsvergadering allemaal achterover en we gaan gewoon met elkaar praten over ‘wat is dat dan, goed onderwijs’ Pedagogisch begeleider Congregaties

Factoren i.v.m. onderwijsvisie en didactisch handelen Centrale beïnvloedende factor: afstemming tussen de eigen visie op onderwijs en de visie van Zin in leren! Zin in leven! individuele onderwijstheorieën delen, bediscussiëren, bijstellen en verbinden met de visie van Zin in leren! Zin in leven!  een gedeelde en gedragen visie op kwaliteitsvol onderwijs

Afstemming tussen de eigen visie op onderwijs en de visie van Zill Vul aan met relevante elementen voor jouw school

We hebben zitten zoeken, zitten wroeten… Maar als je dan een positief effect hebt in de school, dan voel je dat niet meer, dan denk je daar niet meer aan. Maar als het dan eens wat minder loopt, dan blijft dat bij mij wel hangen. Pedagogisch begeleider Mechelen-Brussel

Factoren i.v.m. onderwijsvisie en didactisch handelen Dag van de begeleiding 10 november 2016 Factoren i.v.m. onderwijsvisie en didactisch handelen Rechtstreeks aan het leerplan gerelateerde beïnvloedende factoren: Het leerplan Zin in leren! Zin in leven! kennen De waarde van Zin in leren! Zin in leven! onderschrijven Positieve effecten van Zin in leren! Zin in leven! ervaren Monitoring ZILL-implementatie in proeftuinen

Het leerplan Zin in leren! Zin in leven! kennen Vul aan met relevante elementen voor jouw school

De waarde van Zin in leren! Zin in leven! onderschrijven Vul aan met relevante elementen voor jouw school

Positieve effecten van Zin in leren! Zin in leven! ervaren Vul aan met relevante elementen voor jouw school

Visieontwikkeling, da’s één aanpak om iets te implementeren, maar er zijn nog verschillende andere wegen … Pedagogisch begeleider Limburg

Factoren i.v.m. beleid en organisatie de implementatiewijze de communicatie ondersteuning en professionalisering een adaptieve cultuur

Implementatiewijze Vul aan met relevante elementen voor jouw school

Communicatie Vul aan met relevante elementen voor jouw school

Ondersteuning en professionalisering Vul aan met relevante elementen voor jouw school

Adaptieve cultuur Vul aan met relevante elementen voor jouw school

Factoren i.v.m. beleid en organisatie structuur en organisatie zorg dragen voor het vernieuwingsproces samenwerking (bege)leiding van de pedagogisch begeleiders en schoolleiders + contextfactoren

Structuur en organisatie Vul aan met relevante elementen voor jouw school

Zorg dragen voor het vernieuwingsproces Vul aan met relevante elementen voor jouw school

Samenwerking Vul aan met relevante elementen voor jouw school

(bege)leiding Vul aan met relevante elementen voor jouw school

Context Vul aan met relevante elementen voor jouw school

Rapport Zill? Ziezo!

Rapport Zill? Ziezo!

Opbouw Deel 2 ‘Beïnvloedende factoren’ Citaten Beschrijving factor vanuit input focusgesprekken (PB/S) Duiding vanuit literatuur Recepten voor de praktijk Inspiratie voor werkvormen en materialen

Bekijk de mindmaps en hang post-its met jouw vragen of bedenkingen op de flappen