De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Visieontwikkeling gezinsopvang

Verwante presentaties


Presentatie over: "Visieontwikkeling gezinsopvang"— Transcript van de presentatie:

1 Visieontwikkeling gezinsopvang

2 Aanleiding Sector drukt bezorgdheid uit m.b.t. toekomst gezinsopvang
Aantal onthaalouders daalt reeds enkele jaren + blijft dalen. Effect van huidige regelgeving/ administratieve werklast op gezinsopvang (drempels, belemmeringen,…)

3 Fase Focus Timing Fase 1 Focus op literatuur Aanvang augustus, maar doorlopend aandachtspunt Fase 2 Focus op gebruiker Focusgroep met gebruikers (2 focusgroepen, regionale spreiding) Focusgroepen zouden doorgaan in november Fase 3 Focus op aanbod Focusgroep met aanbieders van gezinsopvang ((2 focusgroepen, regionale spreiding) Fase 4 Focus op omkadering (focusgroep met betrokken professionals en partners (bv. VVSG, Vlaams welzijnsverbond,…) – 1 centrale Focusgroep zou doorgaan in november-december Fase 5 Samenbrengen voorgaande fasen + inzichten bundelen en eventuele acties aan koppelen Samenbrengen info voorgaande fasen kan in december verdere aanpak zal vermoedelijk voor april-mei 2016 zijn.

4 FASE 1: FOCUS OP LITERATUUR (timing: augustus-september)
Inventaris opmaken van (internationale) literatuur met betrekking tot gezinsopvang.

5 Omkadering

6 Principiële voorkeur (*van regelmatige gebruikers van opvang- d.i. 64.4% van de ondervraagde ouders)
26.5% heeft een voorkeur voor het kinderdagverblijf; 18,2% gaat de voorkeur naar een combinatie van de grootouders en een kinderdagverblijf. 15,4% zelf opvangen van het kindje. 14,7 % opvang door een onthaalouder. 5% zou het kindje alleen door de grootouders opgevangen willen zien.

7 Andere landen Gezinsopvang < groepsopvang
Zoekend in aanpak, evolutie (visie ≠ realiteit)

8 FASE 2: FOCUS OP DE GEBRUIKER (timing: November)
Methodiek: Focusgroep(en) Doelstelling: Inzichten bekomen van (niet)- gebruikers van gezinsopvang over het beeld dat zij hebben van gezinsopvang de sterke kanten en minder sterke kanten m.b.t. gezinsopvang die zij zien. Wie? Gebruikers van gezinsopvang Gebruikers van groepsopvang Niet-gebruikers (potentiele gebruikers) van formele kinderopvang

9 FASE 3: FOCUS OP VOORZIENINGEN SECTOR AANBOD (Timing: November)
Methodiek: focusgroep Doelstelling: Inzichten bekomen van de sector gezinsopvang over het beeld dat zij hebben over gezinsopvang en het beeld dat ze denken dat gezinnen hebben van gezinsopvang. Daarnaast zal ook gepeild worden naar elementen die zij onderscheiden als sterke en minder sterke kanten m.b.t. gezinsopvang. Wie? Zelfstandige onthaal ouders Onthaalouders aangesloten bij een dienst …..

10 Fase 4: Focus op betrokken professionals, partners Timing: november, december
Methodiek: focusgroep Doelstelling: Inzichten bekomen van betrokken professionals bij gezinsopvang over het beeld dat zij hebben over gezinsopvang en het beeld dat ze denken dat gezinnen hebben van gezinsopvang. Daarnaast zal ook gepeild worden naar elementen die zij onderscheiden als sterke en minder sterke kanten m.b.t. gezinsopvang.….

11 FASE 5: SAMENBRENGEN INZICHTEN (Timing: november- december- april-mei)
Inzichten samenbrengen van voorgaande fasen + voorleggen aan brede groep experten, betrokkenen Doel: komen tot gedragen visie mbt gezinsopvang Met die grote groep gaan we samen klemtonen leggen, keuzes maken, focussen leggen,… om dan te komen tot een gedragen visie

12 Vragen, opmerkingen, bedenkingen, suggesties,….


Download ppt "Visieontwikkeling gezinsopvang"

Verwante presentaties


Ads door Google