Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

toolbox deco-procedure
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
JBZ Palliatief Advies Team
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Van doelen naar reflectie
Signalering in de palliatieve fase
Vragen bij leven en dood: aandacht voor levensvragen in de palliatieve zorg Mw. M. Meevis, netwerkcoördinator Mw. J. Teeuwen, coördinator LPZ.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Deel anders, mijn organisatie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Workshop klassenmanagement
Tatiana Constandse John Ouderling.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Wjk.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Evaluatie Cursus.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Palliatieve zorg en dementie
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Teambarometer.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Nadere uitleg gewenst()
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nelleke Gruijters Paul Ram
Nee Zeggen!.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Begeleiden Les 5.
volgende bladzijde terug
Duurzame inzetbaarheid
Sociale problematiek/crisisinterventies
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Welkom bij DAIly NURSE.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
gesprekstechnieken Les 2
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Cijferloos lesgeven bij talen
Sneak Preview voor CV&V Yvonne de Boer
Vriendschap voor het leven
Transcript van de presentatie:

Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij de vorige spreker hebben gehoord willen wij daar juist niet naar toe! Waarom hebben wij voor deze seat gekozen: Het leven is niet als 1 strakke lijn maar golvend.

Waarom inzet signaleringsset in de palliatieve fase? Verzorgende: Tweederde staat aan bed in palliatieve fase Signaleert vaak als eerste Scholing in vroeg stadium van methodisch denken 1. Tweederde sterft in een setting waar verzorgende aan het bed staat (Nivel 2011) 2. De verzorgende is daardoor vaak de eerste die kan signaleren dat er iets aan de hand is. 3. Daarom belangrijk om verzorgende te scholen in een zo vroeg mogelijk stadium in het methodisch denken in de palliatieve fase teneinde de kwaliteit van zorg te verbeteren.

Meerwaarde Meerwaarde van de signaleringsset in de palliatieve fase. Zorgafstemming met de zorgvrager Ondersteunt de professional Samenwerking met collega’s, huisartsen en andere zorgprofessionals Meerwaarde van de signaleringsset in de palliatieve fase. 1. Zorgafstemming van wat de zorgvrager aangeeft en belangrijk vindt → nivea moment 2. Ondersteunt de professional in het proces van signaleren, in kaart brengen en verwoorden van zorgproblemen → samen met de verzorgende even in de helikopter zitten. 3. Versterkt de samenwerking met collega’s, huisartsen en andere zorgprofessionals. Gaan meer dezelfde taal spreken. Het is een hulpmiddel, geen doel op zich

Hoe werkt de signaleringsset? 4 dimensies Lichamelijk Psychisch Sociaal Existentieel 1. Breng de problematiek in kaart 2. Vat de problematiek en beleid samen 3. Maak afspraken over evaluatie van beleid --> door te evalueren kun je signalen eerder herkennen. 4. Stel beleid zo nodig bij en blijf evalueren. De signaleringsset bestaat uit 2 delen: 1. Signaleringskaarten 2. achtergrond informatie. Allereerst vragen waar de cliënt meeste last van heeft en wat merken de naasten op. (stap 1 – observatie) Om gegevens te verzamelen tav een klacht worden er nader uitgevraagd wat de verschijnselen zijn zoals ernst, verloop duur en plaats, uitlokkende factoren, verbeterende factoren, beleid tot nu toe en overige medicatie. Om het welbevinden in kaart te brengen wordt er gewerkt volgens de 4 dimensies. Om meer kennis van de symptomen te verwerven wordt er de achtergrond informatie doorgenomen. (stap 2 onderzoek) Overleg te volgen beleid (stap 3) Beleid uitvoeren, zn bijstellen en blijven evalueren om zn weer bij stap 1 te beginnen.

Tips en trucs Signaleringsset in de palliatieve fase Voetenveegmoment Nivea Holistisch Helicopterview Voor iedere professional geldt levenslang leren. Kennis delen Signalerinsset in de palliatieve fase aanschaffen  dit is een top hulpmiddel en geen doel op zich. Is ieder mens blijft uniek en vraagt om zijn eigen aanpak Als levenslangs zeilster geef ik ter afsluiten graag het woord terug aan mijn collega naast mij  symbolisch Nivea  niet invullen voor een ander  de cliënt centraal stellen en dus altijd vragen naar wat zijn of haar grootste probleem is. En daarmee verder gaan. Helicopterview  rustmoment om de situatie in ogenschouw te nemen. Holistisch  Kijken naar de totale mens en zijn omgeving, vroeger en nu. Voetenveegmoment  bewust stil staan bij hoe jij in het moment staat daar je altijd jezelf meeneemt in de situatie.

“de signaleringsset in de palliatieve fase” Wij kunnen de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen. En hopen dat jullie dit ook gaan doen mbv “de signaleringsset in de palliatieve fase” Helicopter erbij halen. Hartelijk dank voor jullie aandacht en wij geven nu graag het woord aan Berna en Lydie