Herstellend handelen – hergo introductie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
situationeel leiderschap
Herstel binnen de schoolcontext perspectief van de directeur
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Gedragsproblemen
Voorstellen.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
….een korte presentatie
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Burgerschap en vraagsturing Het netwerk van eigen krachten Slim organiseren van behoeften 18 mei 2006 Jan van Lieshout Eigen Kracht Centrale.
Pastoraal op school.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Samen met ouders aan het werk!
De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Herstelrecht in een notendop
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Dossier Empowerment.
MEE maakt meedoen mogelijk
Interactieve en productieve bijeenkomsten organiseren
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
vanuit een herstelgerichte visie!
Leerstijlen KOLB SJM.
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Doelstelling:. mensen ondersteunen in het. verwerven en versterken van
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Emotie en gewetensvorming Maithé Caveye 1BaTp r
Jeugddelinquentie in perspectief. Lena Neirynck. Inhoudstafel:  Wat is herstelrecht?  Praktijk.  Hergo.  Intensieve hulp.  België.  Besluit.  Bronnen.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Familie netwerkberaad. Aanleiding Er is een situatie in het gezin ontstaan die onveilig is of kan worden. Familie netwerkberaad.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
EEN VRIJWILLIG ENGAGEMENT
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
#EBJ16.
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Herstelrecht in het kort
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
VAN LOKALE BEMIDDELING
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Schoolgroepbijeenkomst
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Contactpersonen bijeenkomst
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Herstellend handelen – hergo introductie RisK Leuven 18/02/14

Programma Introductie in herstelvisie: Casus Koen & Abdel – hoe reageren op normoverschrijdend gedrag? Uitgangspunten & condities herstel. Proces herstelgericht werken. Herstel in onderwijs – pedagogisch beleid. Effecten herstelgericht werken. (Continuüm herstellend handelen)

Casus Situatieschets - Koen & Abdel Hoe zou je reageren als leerkracht? Hoe zou je reageren als directeur? => Diverse manieren van reageren !

Drie benaderingen om normoverschrijdend gedrag aan te pakken 1.Sanctionerende benadering  leed toevoegen. 2.De begeleidende benadering  ondersteunend. 3.De herstellende benadering  (verbinden door) focus op de verantwoordelijkheid van alle betrokkenen.

Uitgangspunten herstel Richt zich op de aangerichte schade. Is een interactief proces. Bevat altijd een rechtvaardigheidsaspect. Spreekt de verantwoordelijkheid & inzet aan van alle betrokkenen. Toepassing Koen & Abdel (schade & verantwoordelijkheid) Voorbeeld Victor & Tony (verantwoordelijkheid SO)

Condities voor herstel Er is nood aan herstel. ‘Vrijwillig’ proces (dader, so en betrokkenen - casus Sandrino & lkr). Duidelijk omschreven incident. ‘Dader’ neemt verantwoordelijkheid. Deelname: iedereen die geraakt is. Goede voorbereiding d.m.v. assessments. Veiligheid voor de deelnemers - nagaan in voorbereidingsfase. Mandaat als hergo-moderator.

Proces herstellend handelen Fasen in proces: voorbereiding – bijeenkomst (verkenning, herstel, afsluit) Structuur - vier kernvragen: Wat is het feit? De kwetsing? Hoe heeft het je geraakt? Wat is uw verantwoordelijkheid? Wat kan je inzet zijn? Wat verwacht je van de ander?

Proces - voorbereidingsfase Individuele gesprekken met alle betrokkenen: Informatie. Overeenstemming in de feiten. Bereidheid tot opnemen van verantwoordelijkheid.

Proces - bijeenkomst Eerste Fase: Tweede fase: Derde fase: Verkennen van de beleving Verkennen van de gevoelens die gepaard gaan hiermee Verkennen van de gevolgen Tweede fase: Wat is nodig om verder te kunnen? Derde fase: Informeel moment + afsluit

Herstel in onderwijs… Pedagogisch beleid: complementariteit sanctie – zorg – herstel. Normoverschrijding als een uitdaging en een kans om jongeren verantwoordelijkheid te laten opnemen.

Traditioneel/sanctiegericht vs herstelgericht ‘Traditionele’/sanctiegerichte aanpak Welke regel is overtreden? Wie heeft het gedaan? Welke straf verdienen ze? Herstelgerichte aanpak Wat is er gebeurd? Wat is (ieders) aandeel? Wie is benadeeld? Wat is nodig voor herstel?

Effecten herstelgericht werken Direct contact met gevolgen gedrag Sterke leerervaring Volgt ook behoeften van slachtoffers Constructief/lost problemen op Bevordert integratie en/of gemeenschaps-vorming

In de praktijk… een continuüm van herstelgericht werken INFORMEEL FORMEEL Proactief (1) Herstellend handelen (2) Restoratief (3) Werkvormen: Proactieve cirkel (1) Herstellend gesprek/herstelgerichte klastussenkomst (2) Hergo (3)

Continuüm: van proactieve cirkel… REGELS: 1. Iedereen krijgt het woord. 2. Geen feedback op feedback. 3. Kernachtig verwoorden . 4. Het woord wordt verleend, niet genomen. 5. Bedanken voor iedere tussenkomst. Verbondenheid als antwoord op de-lin-quentie (< delinquere)! Symbool voor gelijkwaardigheid Groepsdynamisch Verbaal en non-verbaal

tot herstelgericht groepsoverleg. Zelfde principes als proactieve cirkels. Voorbereiding d.m.v. individuele assessments. Formeel kader Over een ernstig incident Dader(s) en slachtoffer(s) Aanwezigheid van steunfiguren Één of twee getrainde hergo-moderatoren Binnen een vaste structuur Op zoek naar constructieve oplossing (herstelplan)

Hergo: herstelgericht groepsoverleg 4. Informeel contact/ ondertekenen herstelplan 3. Werken aan overeenkomst/ herstelplan 2. gedachten en gevoelens over gebeurde 1. intro/ spelregels Soc. Netwerk slachtoffer familie Ouders/familie slachtoffer ouders Slachtoffer(s) Co/ procesbegeleider Dader(s)

DANK VOOR UW AANDACHT !!