De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schoolgroepbijeenkomst

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schoolgroepbijeenkomst"— Transcript van de presentatie:

1 Schoolgroepbijeenkomst
‘Klassenmanagement’

2 Programma Welkom Starter thema ‘Klassenmanagement’ (15 min)
Bespreken van persoonlijke leervragen (15 min) Klassenmanagement / schoolafspraken Theoretische verdieping, kan je ook iemand (MT lid) voor uitnodigen in je school Verwerking: De gekregen info koppelen aan eigen lesfragment (20 min) Nabespreking (20 min) Afsluiting (5 min) W.t.t.k.

3 Doelen van deze bijeenkomst
Studenten kunnen hun leervragen rondom het thema klassenmanagement uitleggen (liefst gekoppeld aan lesfragment) Studenten kunnen de visie op klassenmanagement van het Mendelcollege in eigen woorden uitleggen Studenten kunnen benoemen wat sterk en minder sterk aan de visie vinden en wat ze daarvan meenemen in hun eigen visie op klassenmanagement

4 Introductie thema Wat is klassenmanagement?
Hoe creëer je een veilig werkklimaat? Filmfragment: Introductie in orde (6.14 min)

5 Opdracht Omgaan met storend gedrag
Maak in 5 minuten jouw eigen ‘escalatieladder’ Beschrijf kleine en grote(re) overtredingen Welke passende maatregelen kun je nemen? Omgaan met storend gedrag Gedrag leerlingen Grote overtreding Gedrag docent Eruit sturen Kleine overtreding

6 Bespreken opdracht Maak in groepen van vier één volledige escalatieladder. Bespreek daarna de vragen: Wat zijn jouw leervragen op dit moment op het gebied van klassenmanagement? Wat hoop je deze bijeenkomst te leren?

7 MT-lid over klassenmanagement
(20 min) Mtlid vertelt over de visie ‘Klassenmanagement op het ……’ Hoe moet je omgaan met lastig en belangrijk probleemgedrag? Wanneer komen ouders in beeld? Opdracht studenten: Benoem de sterke en zwakke(re) punten t.a.v. deze visie

8 GUT model (Slooter, vijf rollen)
Gedrag in de klas kan je indelen in: Gevaar Uitprobeergedrag Thuisgedrag Bij verschillende soorten gedrag horen verschillende correcties. Bedenk wel leerlinggedrag hoort bij de G, de U, en de T U G

9 Escalatieladder en GUT model
Gevaar Uitprobeer Zwaarte van correctie Thuis Aantal correcties

10 Escalatieladder en GUT model
Welke correcties (en hoe vaak) passen bij het verschillende soorten gedrag? Gevaar Uitprobeer Thuis

11 Enkele tips van Peter Teitler voor een veilig werkklimaat
Drie V’s: Vriendelijk, Veilig, Verantwoordelijk Twee O’s : Ordelijk en Ongestoord Zorg voor veiligheid - Bied structuur; de kracht van voorspelbaarheid Verschil tussen lastig en belangrijk probleemgedrag - Je afvragen: Wil ik dit gedrag keer 20 of 30? Streng en Consequent; correctie op maat Correctie en straf; correctie komt vóór straf Consequent blijven; hou vol en haaf hand

12 Huiswerkopdracht ter voorbereiding
Persoonlijke leervragen t.a.v. thema klassenmanagement Filmfragment; inleiding lesfragment Een lesopname; hoe pak je het op dit moment aan? Literatuur over klassenmanagement. Neem iets mee en post dit ook op de ELO. Situatie plaatsen in een theoretisch kader.

13 Verwerking thema (20 min)
Studenten gaan in tweetallen uiteen om elkaars fragment te bekijken, waarin de leervraag rondom klassenmanagement centraal staat Bekijk elkaars filmpje en geef antwoord op de vragen: 1. Wat zie je feitelijk gebeuren? 2. Welke informatie vanuit ‘de gekregen info’ past hierbij? 3. Welk tips en tops kun je bij dit fragment benoemen? 4. Welk nieuw gedrag ga ik oefenen? 5. Welke afspraak maak je met jezelf?

14 Nabespreking (20 min) Welke tips en tops heb je gekregen?
Kun je je escalatieladder uitbreiden? Welk nieuw gedrag ga je oefenen? Passende literatuur gevonden? Literatuurtip voor anderen? Afspraak met jezelf: Nieuw gedrag te zien op het volgende lesfragment! Laat je groei zien in je portfolio

15 Afsluiting W.t.t.k. Wat neem je mee?
Voldeed deze schoolgroepbijeenkomst aan je verwachting? Wat hoop je in de komende schoolgroepbijeenkomsten te kunnen doen/leren? W.t.t.k.


Download ppt "Schoolgroepbijeenkomst"

Verwante presentaties


Ads door Google