De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal

Verwante presentaties


Presentatie over: "Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal"— Transcript van de presentatie:

1 Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal ! Monique van Limpt

2 Programma Ontwikkeling in de aanpak van agressie en geweld
Jullie aan het woord Arbocatalogus 2.1 Veilige Publieke Dienstverlening

3 Ontwikkeling in de aanpak
Arbocat2.1 Ontwikkeling in de aanpak VPT Arbocat2.0 Er is geen probleem Agressie is vaardigheids- probleem medewerker Training Probleem van de organisatie Norm invoeren Eenduidig handelen Repressie Probleem in interactie burger + overheid Kwaliteit van dienstverlening Leren van incidenten Regiemaatregel Wederkerigheid

4 Uitgangspunten/visie (ontwikkeld samen met Divosa)
Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de interactie tussen burger en gemeente Kwaliteit van dienstverlening is sturingsmechanisme in het verlagen van het risico op agressie ‘Omgaan met emotie’ is onderdeel van het werk van de professional en een basiscompetentie van de professional Gedrag ‘over de grens’ (agressie) is niet toelaatbaar, los van oorzaak of verwijtbaarheid (veiligheid en integriteit in het geding) Op normoverschrijdend gedrag volgt een reactie Regiemaatregel Hoor en wederhoor Dienstverleningsrelatie moet altijd hersteld kunnen worden (evt. onder bepaalde condities) Lerende aanpak

5 Normoverschrijdend gedrag
Burger met normoverschrijdend gedrag “Gewone” burger Burger met “risico” Optimaliseren van de ervaring; de gemeente aan zet Emotie: Gedrag gericht op zichzelf en de eigen situatie Frustratie Emotie: “Jullie” kritiek op de regels/beleid (Non-)verbale agressie: “jij”/aanhoudend ‘jij’: kritiek op de persoon Frustratie-agressie Persoonlijke bedreiging Instrumentele agressie Fysiek geweld Concept Dienst- verlening Regelruimte professional Agressieprotocol

6 Maar… hoe krijg je papier ‘aan de praat’?

7 Jullie aanpak? Inhoud en proces Succesfactoren? Obstakels/vragen?

8 Nieuwe Arbocatalogus (1/2) Begrippenkader
Werkwijzers: teamaanpak (vertaling van beleid naar de praktijk) Totale checklist Visie op veilige publieke dienstverlening Kwaliteit van dienstverlening Orde en ordeverstoring Normoverschrijdend gedrag tegengaan Lerende aanpak Borging en monitoring 8

9 Nieuwe Arbocatalogus (2/2)
Gegevensuitwisseling Veilige publieksbijeenkomsten Social media Personen met verward gedrag Beeld- en geluidsopnamen Veilig ambulant werken Regiemaatregelen Samenwerkingspartners Inrichting locaties Functieprofiel Coördinator Agressie en Geweld Leren en ontwikkelen Risico-Inventarisatie en -Evaluatie 9

10 Weerbaar bestuur Programma van het ministerie BZK
Najaar 2018 leggen we de link 10

11 Dank voor jullie aandacht!
Neem bij vragen contact op met: Monique van Limpt Rechtstreeks: Via A+O fonds:


Download ppt "Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal"

Verwante presentaties


Ads door Google