De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zorg bij impact van agressie-incidenten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zorg bij impact van agressie-incidenten."— Transcript van de presentatie:

1 Zorg bij impact van agressie-incidenten.

2 = = wat je doet AGRESSIE FEITEN IMPACT wat agressie bij agressie
met jou doet

3 HERSTEL IS STEEDS NODIG
na elk agressie-incident EN naar elke betrokken partij

4 IMPACT VAN AGRESSIE – INCIDENTEN op betrokkenen
Normale gevoelens op grensoverschrijdend gedrag!

5 IMPACT VAN CONFLICTEN/INCIDENTEN
mogelijke gevoelens bij incidenten: onzekerheid frustratie ergernis teleurstelling spanning vermoeidheid ontgoocheling verbazing irritatie ongemakkelijkheid verwarring ongeduld mogelijke behoeften bij deze gevoelens: bevestiging erkenning waardering geruststelling respect acceptatie ondersteuning veiligheid zekerheid begrip stabiliteit structuur IMPACT VAN CONFLICTEN/INCIDENTEN

6 IMPACT = onaangenaam … schokkend … tot traumatisch

7 Onaangename, nare gebeurtenissen Schokkende, ingrijpende gebeurtenissen Traumatische gebeurtenissen Onmiddellijk Pro-actief EMOTIONELE ZORG VOOR SLACHTOFFER veiligheid nabijheid fysieke en emotionele zorg luisterend oor IMPACT vraagt een systematische en gestructureerde aanpak via: teambesprekingen individuele ondersteuning AFWIKKELING VAN HET INCIDENT actie naar ‘agressor’ dienstwissel? verwittigen en informeren? verzekering? arts? vervoer? andere acties ? doorlopen van verschillende fases

8 WAT TE DOEN na een ingrijpende tot traumatische gebeurtenis: veiligheid herstellen fysieke of emotionele verzorging ondersteunen en steun mobiliseren informeren over gevoelens en gevolgen contact houden Wat het meest helpt inzake impact is een ‘luisterend oor’, iemand die nabij is en die wil verstaan wat je op dat moment doormaakt.

9

10 HOE LUISTEREN? Wat wel? Met aandacht volledig bij de ander
In stilte luisteren Helemaal aanwezig zijn De intentie van volgen (eigen agenda droppen) Vragen naar gevoelens en behoeften van de betrokkene Bewust van eigen gedachtes, gevoelens en behoeften Wat niet? Advies geven Relativeren Vergelijken Interpreteren, oordelen Analyseren, ondervragen Corrigeren Verontschuldigen, uitleg geven Met je eigen ervaring komen

11 Een herstelgesprek voeren:
Communiceer vanuit je hart, dat schept o.a. veiligheid en vertrouwen Wees aanwezig in het hier en nu De ander is de graadmeter wat betreft gevoelens Ondersteun de ander om de behoeften achter het conflict te vinden Hou je bij de waarneming en ga niet oordelen of veroordelen (doe je jas uit) Laat de verantwoordelijkheid voor het vinden van oplossingen bij de ander

12 Alles over de programma’s op maat?


Download ppt "Zorg bij impact van agressie-incidenten."

Verwante presentaties


Ads door Google