Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Onderwijskundige visie BS De Regenboog Uitgangspunt van de visie van de school werden 9 richtinggevende uitspraken die door het team gedaan zijn in oktober 2004 tijdens een studietweedaagse in Biezenmortel onder leiding van Kris Verbeeck (toen nog KPC).
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
In 2009 zijn de richtinggevende uitspraken uitvoerig besproken en geëvalueerd. Uiteindelijk is de omschrijving van de visie toen teruggebracht naar 4 kernuitspraken
Wij bieden onze leerlingen een ononderbroken leerproces waarbij wij ons houden aan de kerndoelen (we bieden kinderen wat zij nodig hebben, waarbij wij ons houden aan de doelen gesteld door de wet)
Wij bieden onze leerlingen betekenisvol leren met een grote mate van autonomie (wij laten kinderen het belang zien van wat zij leren. Zij hebben daarin ook eigen keuze)
Onze leerkrachten zijn professionals die kinderen begeleiden in hun ontwikkeling
We werken met leerlijnen en flexibele werkvormen, gericht op afstemming(deze manier van werken lukt niet als je klassikaal onderwijs aanbiedt)
In de periode 2009-2017 is hard gewerkt aan zaken als de verdere uitwerking van de leerlijnen en borging van alle ontwikkelingen, o.a. het werken in clusters Hierbij is een accent gelegd op de verdere professionalisering van alle collega’s (vooral middels teamscholing), die tenslotte de motor zijn van het concept en het in hun groep waar moeten maken Opvallend: we blijken nooit tevreden achterover te leunen, maar altijd bezig te zijn met aanpassingen en verbeteringen. Soms leidt dat tot frustraties…. Het onderwijs op m.n. de locatie Hoevenbraak kreeg een impuls door het betrekken van de nieuwbouw in 2013. Ook het gebouw in Wijbosch kreeg een facelift, maar biedt onderwijskundig helaas minder mogelijkheden De term ‘Motiverend Leren’ zoals in de beginjaren gebruikt als naam voor het concept is vervangen door ‘Leren in geuren en kleuren’
2017: Gretig Groeien Strategisch beleidsplan SKOPOS 2017-2021
Schooljaar 2017-2018 Schrijven van een nieuw schoolplan voor de periode 2018-2022 op basis van het strategisch beleidsplan van SKOPOS Herijking van de visie op de groepsverdeling
Herijken visie op groepsverdeling, o.a. met Klankborgroep van ouders Doel: Betrekken van ouders bij het opnieuw vaststellen van de visie op de jaarlijkse groepsverdeling
Uitgangspunten bij vaststellen visie op de groepsverdeling: Onderwijskundige visie is bepalend voor de visie op de groepsverdeling Het team heeft een eerste bijeenkomst gehad over dit onderwerp Alle opties staan nog open We staan aan het begin van het proces Het kan zijn dat binnen de school verschillende vormen van groepsverdeling gehanteerd worden Visie wordt uiteindelijk vastgesteld door de medezeggenschapsraad (ouders en leerkrachten) op advies van de directie
Huidige situatie: allereerst wordt de beschikbare groepsformatie per locatie vastgesteld op basis van het aantal leerlingen op basis van de beschikbare formatie wordt, ook weer per locatie, een keuze gemaakt voor het aantal basisgroepen waarmee gewerkt gaat worden. basisgroepen worden zoveel mogelijk samengesteld binnen een cluster (onder-, midden- en bovenbouw). Binnen de clusters wordt jaarlijks gekeken naar de meest optimale groepsverdeling. Dit betekent dat er verschillende combinaties mogelijk zijn
Huidige groepsverdeling: Enkele groepen: ‘kleine’ groepen: zoals de groepen 4 en 5 in Wijbosch en de groepen 7 en 8 op de locatie Hoevenbraak ‘grote’ groepen: zoals de groepen 3,4,5 en 6 op de locatie Hoevenbraak Combinatiegroepen; zoals de kleutergroepen en de groepen 6/7/8 in Wijbosch
En nu….. aan de slag! Succes gewenst!!
In hoeverre is het aantal kinderen in een groep van invloed op de sociaal emotionele en cognitieve ontwikkeling van een kind? Wat zijn de kansen en belemmeringen? Welke impact heeft de huidige groepsverdeling op uw kind? Waar heeft u mee te maken “kleine” groep , grote groep of een combinatiegroep? Wat zijn uw ervaringen? Wat zijn de kansen en belemmeringen? Hoe denkt u over de kwaliteit van het onderwijs in een "kleine" groep, een combinatiegroep, een grote groep? Welke kansen en bedreigingen ziet u?
· 1e ronde 15 minuten · 2e ronde 10 minuten · 3e ronde 10 minuten · 4e ronde 15 minuten
De gespreksleiders blijven zitten bij de stelling en ontvangen in totaal drie groepen die met elkaar over de stelling in gesprek gaan De 1e ronde wordt genoteerd wat er besproken is In ronde 2 en 3 kunnen de andere groepen aanvullen reageren enz. op dat wat al is genoteerd. In de 4e ronde geven de gespreksleiders een toelichting op de flap.