PV 8 - verslag doorlichting 2013-2014 - WG SEO: bom-model 250314
Doorlichting 2013-2014 Inhoudstafel Inleiding (toelichting op DL, algemeen) Gedifferentieerd onderzoek (1,2 en 3) Handelingsplanmatig nastreven van onderwijsdoelstellingen Selectie van leergebieden: Nederlands en SEO Onderzoek binnen 5 fasen van handelingsplanning
(5) Algemeen beleid van de school (4) Kwaliteitsbewaking: deskundigheidsbevordering en onderwijsaanbod vanuit procesindicatoren: Doelgerichtheid: welke doelen stelt de school voorop? Ondersteuning: ondersteunende initiatieven om efficiënt en doelgericht te werken Doeltreffendheid: bereikt de school de doelen Ontwikkeling: heeft de school aandacht voor nieuwe ontwikkeling? (5) Algemeen beleid van de school Leiderschap Visieontwikkeling Besluitvorming kwaliteitszorg
Doorlichting 2013-2014 1. Samenvatting 2. Doorlichtingsfocus … van wat verder in het verslag specifieker wordt toegelicht (binnen 5 fasen van handelingsplanning) Leesvoer ter voorbereiding van PV 8 2. Doorlichtingsfocus Kleuter en lager: Nederlands en SEO Deskundigheidsbevordering (nascholing, intervisie, …) Onderwijsaanbod (alle leergebieden)
Doorlichting 2013-2014 3. Respecteert de school de onderwijsreglementering? Respecteert de school de erkeningsvoorwaarden? Voldoet de school aan de onderwijsdoelstellingen? SEO in type 3: toelichting vanuit 5 fasen HP Nederlands in type 3: toelichting vanuit 5 fasen HP Met advies 1, 2 of 3 Voldoet de school aan de erkenningsvoorwaarde BVH (bewoonbaarheid, veiligheid en Hygiëne) Checklist met advies 1, 2 of 3 Voldoet de school aan de overige reglementering
Doorlichting 2013-2014 4. bewaakt de school de eigen kwaliteit? 5. Algemeen beleid van de school 6. Sterktes en zwaktes van de school 7. advies m.b.t. erkenningsvoorwaarden SEO: gunstig Nederlands: beperkt gunstig Opvolging vanaf 09-01-2017 BVH: beperkt gunstig
Doorlichting 2013-2014 Voorleesbeurt We lezen beurtelings voor en luisteren aandachtig Vragen ter verduidelijking worden genoteerd of indien mogelijk onmiddellijk beantwoord. “begrijpen we wat de inspecteurs noteerden?” Bedenkingen die je wenst te formuleren “Waarmee moeten we rekening houden bij de verdere concretisering van het verbetertraject?” Prioriteiten op korte en lange termijn Vanuit onze sterktes (behouden!) en verbeterpunten (aanpakken!) …
SEO Voldoet Visieontwikkeling Beginsituatiebepaling Doelenselectiefase Voorbereidingsfase Uitvoeringsfase Evaluatiefase
Nederlands Voldoet niet (beperkt gunstig) Visieontwikkeling Beginsituatiebepaling Doelenselectiefase Voorbereidingsfase Uitvoeringsfase Evaluatiefase
BVH Wordt opgenomen door Ben: preventieadviseur IDEWE: arbeidsgeneesheer / preventieadviseur Directie en bestuur (schoolcomité) o.a. invloed op begroting
Bewaakt de school de eigen kwaliteit Deskundigheidsbevordering Doelgerichtheid Ondersteuning Doeltreffendheid Ontwikkeling
Bewaakt de school de eigen kwaliteit Onderwijsaanbod Doelgerichtheid Ondersteuning Doeltreffendheid Ontwikkeling
Algemeen beleid van de school Leiderschap Visieontwikkeling Besluitvorming Kwaliteitszorg
Sterktes en zwaktes van de school Wat doen we goed? Behouden… Wat kunnen we verbeteren? Aanbevelingen… Wat moeten we verbeteren? Om erkenning te behouden…
Adviezen betreffende de erkenningsvoorwaarden Zie ook dia 6
Aandachtspunten schoolcomité ondersteuning directie (e.a.) bij interventies meer tijd voor operationele zaken is ook nodig van interventiegericht naar preventiegericht overleg implementeren en structureel inbouwen Prestatieregeling personeel Functiebeschrijving personeel paramedisch personeel beter weten wat er in de klas gebeurt + meer werken vanuit onderwijsdoelen dossier BVH Bewaken opdracht Ben Sas (preventieadviseur, niveau 3 in opleiding) Welke ondersteuning is nodig om dit dossier te vervolledigen en aan te vullen Vanuit krijtlijnen een beleidsplan opstellen met concrete acties en timing op korte en lange termijn schoolcomité, adviesraad en personeelsteam met ondersteuning van DPB; Wouter en Guy 01-09-2017 (wegens opvolgdoorlichting: Nederlands en BVH) Ook sterktes noteren als “behouden”!
Doorlichtingsverslag 2013-2014 Woensdag 26/03: brief aan ouders Mededeling doorlichting Recht op inzage verslag Website onderwijsinspectie Doorlichtingsverslag beschikbaar voor personeel op verborgen deel website school Afdrukken = zorgvuldig en discreet bewaren PDF-bestand per onderdeel of hoofdstuk