Opleiding Technicus / Certyfying Staff

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCO Rijk woensdag 13 juni 2012.
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Eerste aanvraagEerste aanvraag: start periode 3 jaar In aanvraag 3 maand Interne zelfcontrole In aanvraag Initiële audit geslaagd Certificaat behaald In.
Inschrijven - stroomdiagram
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
Vrijwillige van werk naar werk fase 1. Van werk naar werk onderzoek2. Van werk naar werk plan U besluit dit plan niet op te volgen: u houdt dit plan voor.
L&B in het MBO.
Techniciconferentie 2008 Techniciconferentie 2008.
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
KWALITEITSHANDBOEK VOOR DE ERKENDE ZWEEFVLIEGTECHNICUS
Rechtshandelingen van de Unie
Advies databankarchivering COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Thema Personen werkzaam in de kinderopvang Versie 22 november 2013.
Nieuwe VZW wetgeving. Jeugdraad Lubbeek VZW wetgeving nov 2004 De nodige aanpassingen betekent: Statuten checken,waar nodig aanpassen en laten goedkeuren.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Het FANC is ISO 9001:2000 gecertifieerd – l’AFCN est certifiée ISO 9001:2000 Formulieren Martine Liebens Expert Invoer & Vervoer Registratieformulier Aanvraagformulieren.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Stand van zaken EASA PART M
Commissie Technische Zaken Stand van Zaken Part M.
EASA MDM.0321 Ontwikkelen van “ Betere regelgeving” General Aviation Update over Sport and Recreational Aviation 8 November 2008.
29 november 2008 Presentatie aan KNVvL, CTZ, Techniciconferentie Onderhoudsprogramma's Erwin Schilder Sr. Inspecteur, IVW/ LTB.
Technicus Conferentie 2008 Vliegtuiglogboek Technicus Conferentie 2008.
Eerste aanvraagEerste aanvraag: start periode 3 jaar In aanvraag 3 maand Interne zelfcontrole In aanvraag Initiële controle geslaagd Attest behaald In.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
Uitvoeren gewasbescherming
Het jaar van de waarheid!
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Aanpassingen PLDA 1/5/2016. Entrepots AV terugbetaling BOD Summiere aangifte voor tijdelijke opslag Overzicht.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. Van VAR naar DBA BNO Kring Noord voorlichtingsbijeenkomst Modelovereenkomsten 29 april 2016 Groningen.
K LIK OP DE KNOP VOOR MEER INFORMATIE. NSE: In samenwerking met de FSR onderzoekt de JB, naar aanleiding van de Nationale Studenten Enquete, hoe de werkplekvoorzieningen.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
vzw Federatie van Vlaamse Historische Schuttersgilden
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Vliegen met een drone in België
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
AANPASSINGEN/INTERPRETATIES SPORTREGLEMENTEN ZWEMMEN
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
2015 Wijzigingen VIAG & VWI’s
Nota Lokale Heffingen.
2015 Wijzigingen VIAG & VWI’s
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Inschrijven - stroomdiagram
Herbeoordeling van de permanente luchtwaardigheid van zweefvliegtuigen
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Regelgeving LUCHTWAARDIGHEID
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Refresher ARS / CSt 6/10/2018 Self declaration AMP.
Transcript van de presentatie:

Opleiding Technicus / Certyfying Staff Refresher ARS / CSt 6 oktober 2018 Provinciaal Vormingscentrum Malle

Evoluties in de wetgeving Refresher ARS / CSt Evoluties in de wetgeving

Refresher ARS / CSt Wetgeving Evoluties in de wetgeving EASA New Basic Regulation: 2018-1139 Reg. 2018-1142,  Part 66 L Part ML / CAO OHB CAMO+ Voorstel van wijziging OHB onderhoud KBAC

Refresher ARS / CSt Wetgeving EU New Basic Regulation: 2018-1139 Bevat algemene bepalingen Volledig herschreven Veel gedetailleerder dan vorige versie Meestal niet van direct belang voor ons niveau Behalve: Qualified entity: Beter gedefinieerd Kan later van belang worden (bv. part 66L) Annex II  Annex I

Refresher ARS / CSt Wetgeving EU 2018-1142,  Part 66 L Bevat amendementen aan verschillende parts van 1321-2014 Waaronder Part 66 Met daarin de invoering van de “L” license Geen verschillen met de “opinion” AMC’s en GM nog niet gepubliceerd Systeem van nationale vergunningen technieker vervalt Conversie Part 66-L licence : Start vanaf 1/10/2019 Moet afgerond zijn op 1/10/2020 Vanaf dan mogen alleen nog technici met P 66 werken!

Refresher ARS / CSt Wetgeving EU Reg. 2018-1142,  Part 66 L Concreet KBAC handboek moet gefinaliseerd worden Zo goed mogelijk aanpassen aan Part 66 L Zou binnen een paar maanden klaar moeten zijn. Uitreiken van een licentie volgens nieuw OHB (modules) Iedere CS moet gedetailleerd logboek binnen brengen Een verklaring van de club dat het logboek juist is Toekennen van modules en beperkingen op basis van het logboek Opstellen conversierapport: DGLV, in samenwerking met KBAC Na 1 april 2020 Conversie KBAC -> EASA Toekennen van EASA Part 66 L met beperkingen

Refresher ARS / CSt Wetgeving EASA, 2018-1142,  Part 66 L Bevoegdheidsbeperkingen 2018-1142 66.A.70 (10)

Refresher ARS / CSt Wetgeving EU Reg. 2018-1142,  Part 66 L Wat met CSt in training? Voldoende tijd om stage volledig te doen voor conversie Theoretisch examen: 17/12/2017 + 24 maanden = praktisch examen voor 17/12/2019 Stage vereisten zullen veranderen, zie OHB techniek

Refresher ARS / CSt Wetgeving EU Reg. 2018-1142,  Part 66 L Nog een nieuwe CSt training? 66.A.70 (b) Discussiepunt “May continue to be qualified” Maar: “prior to the date of entry into force of Annex III (part-66)” Huidig standpunt van het DGLV lijkt “akkoord”, maar is niet definitief toegezegd.

Refresher ARS / CSt Wetgeving EASA Part ML / CAO Twee nieuwe annexen aan 1321-2014: (Nog niet goedgekeurd) Annex Vb - Part ML Bevat een “vereenvoudigde Part M” voor lichte toestellen Annex Vd - Part CAO “Combined Airworthiness Organisation”

Refresher ARS / CSt Wetgeving EASA Annex Vb - Part ML Beperkte component maintenance mogelijk “ARS” = CSt met bevoegdheid voor AR vanwege DGLV In dat geval: geen scheiding onderhoud – AR Maar: in huidige versie probleem met formulering: “Part NCO” AMP: Ofwel: onder strikte voorwaarden: geen AMP Zal meestal niet mogelijk zijn Ofwel: “Self-Declaration” AMP Eigenaar kan kiezen Part M of Part ML Beslissing te nemen op LVZC niveau. Beter niet vóór conversie naar Part 66 L licentie

Refresher ARS / CSt Wetgeving EASA Annex Vd - Part CAO Zou eventueel CAMO+ kunnen vervangen Misschien niet nodig indien Part ML Beslissing te nemen op LVZC niveau Zowel administratieve / organisatorische / financiële gevolgen

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB CAMO+ § 3.5.5.4.2 Is strikter dan wat in Part M staat We moeten ons houden wat in OHB staat Voorstel tot aanpassing: schrapping van: “niet hebben deelgenomen aan het onderhoud” Huidige formulering blijft van kracht tot de nieuwe versie goedgekeurd is door het DGLV

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB CAMO+ § 3.7 Rapportering van voorvallen De CAMO+ is verantwoordelijk voor de rapportering van voorvallen in het kader van een Airworthiness Review De CAMO+ is niet verantwoordelijk voor het rapporteren van technische voorvallen daarbuiten. De tekst in de huidige versie van het OHB kan aanleiding geven tot een andere interpretatie

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB CAMO+

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB CAMO+ § 3.7 Rapportering van voorvallen De CAMO+ is verantwoordelijk voor de rapportering van voorvallen in het kader van een Airworthiness Review De CAMO+ is niet verantwoordelijk voor het rapporteren van technische voorvallen daarbuiten. De tekst in de huidige versie van het OHB kan aanleiding geven tot een andere interpretatie De CAMO+ vraagt dat ze verwittigd wordt in geval van een incident buiten de scope van AR, om de relevante informatie te kunnen verspreiden binnen de LVZC. Dit is intern in de LVZC. De meldingsplicht naar andere instanties blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar Zal anders geformuleerd worden

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Een aantal wijzigingen zijn nodig om de conversie naar EASA Part 66L te vergemakkelijken Huidige

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Stagevereisten Huidige formulering: De stage ter voorbereiding van het praktisch examen omvat minstens de uitvoering van vijf volledige jaarlijkse onderhoudsbeurten van zweefvliegtuigen, overeenkomstig het onderhoudsprogramma, onder het toezicht van een senior technicus/Certifying Staff en behandelt de modules waarvoor de kandidaat heeft gekozen Voorstel: Stage ter voorbereiding van het praktisch examen: basismodule: de uitvoering van drie volledige jaarlijkse onderhoudsbeurten van zweefvliegtuigen, overeenkomstig het onderhoudsprogramma onder toezicht van een senior technicus/certying staff. Voor de module motoren: de uitvoering van een jaarlijkse onderhoudsbeurt van de motor en de uitvoering van twee onderhoudstaken of herstellingen aan een motor, waarvoor een certificaat van vrijgave vereist is, onder toezicht van een senior technicus/certying staff Per bijkomende module: de uitvoering van twee onderhoudstaken of herstellingen waarvoor een certificaat van vrijgave vereist is, gerelateerd aan de module, onder toezicht van een senior technicus/certying staff. Commentaar: Met de vroegere formulering was het moeilijk om op een gefundeerde manier de modules toe te kenen. In ons voorstel werd het aantal jaarinspecties teruggebracht naar drie, maar worden extra stagevereisten ingevoerd voor de modules.

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Vereisten voor het hernieuwen van de bevoegdheid Huidige formulering: Legt een staat voor van de uitgevoerde en vrijgegeven onderhoudswerken in de voorbije referentie-periode met minimum drie uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden per jaar, hetzij jaarinspecties, hetzij onderhoudstaken of herstellingen Voorstel: legt een staat voor van de uitgevoerde en vrijgegeven onderhoudswerken in de voorbije referentie-periode met minimum drie uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden per jaar, hetzij jaarinspecties, hetzij onderhoudstaken of herstellingen waarvoor een certificaat van vrijgave vereist is. Commentaar: Het DGLV stelt een minimumvereiste aan de uitgevoerde onderhoudswerken.

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Bevoegdheidsbeperkingen Dit is een eis van het DGLV en wordt onvermijdelijk Consensus bereikt tijdens vergadering op 10/9: Modules A, B, C: Major structural repairs: Nog exact te definiëren mag geen werken uitvoeren aan bv. hoofdligger, wortelrib Modules D, E (instrumenten, motoren): Opening Motor: openen van de crankcase Instrument: ingreep die invloed kan hebben op de interne werking Overhaul Beperkingen zullen genoteerd worden op bewijs van bevoegdheid

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Nieuwe paragraaf om credits te regelen omwille van voorgaande opleidingen Niet noodzakelijk enkel Part 147 opleidingen De in de opleiding behandelde stof wordt geëvalueerd Credits worden toegekend voor bepaalde modules in zijn geheel, niet voor onderdelen van modules.

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Nieuwe paragraaf over het behalen van bijkomende modules6. 6.6 Behalen van een bijkomende module Om de bevoegdheid tot een bijkomende module te bekomen moet de houder van de bevoegdheid technicus KBAC: slagen in het theoretisch examen zoals beschreven in paragraaf 6.4.4.a voor de betreffende module een stage afwerken voor de gevraagde module, zoals bepaald in paragraaf 6.4.4.b slagen in een praktisch examen met betrekking tot de gevraagde module. .

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Nieuwe paragraaf over het behalen van bijkomende modules6. 6.7 Opheffen van bevoegdheidsbeperkingen Bevoegdheidsbeperkingen kunnen worden opgeheven na het voorleggen van een certificaat, dat werd bekomen na het volgen van een opleiding bij een gespecialiseerde instelling, bijvoorbeeld bij een constructeur, een part 145, part 147, of een andere gelijkwaardige instelling. De te volgen opleiding moet op voorhand worden goedgekeurd door de Coördinatie Commissie.

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Conversie naar vergunningen volgens het nieuwe OHB Start vanaf de publicatie van het OHB Alle huidige vergunningen vervallen op 30/06/2019 Vanaf dan: vergunningen enkel geldig volgens nieuwe OHB Nodig Logboek Voorgesteld formaat gebruiken Voldoende gedetailleerd Enkel relevante tasks Jaarlijkse onderhoudsbeurten Onderhoud / herstelling waarvoor CRS vereist is Geratificeerd door het clubbestuur Er komt een nieuw aanvraagformulier

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Conversie naar vergunningen volgens het nieuwe OHB Start vanaf de publicatie van het OHB Alle huidige vergunningen vervallen op 30/06/2019 Vanaf dan: vergunningen enkel geldig volgens nieuwe OHB Nodig Logboek Niet vergeten

Refresher ARS / CSt Wetgeving OHB KBAC Onderhoud van zweefvliegtuigen Een aantal formulieren worden gestandaardiseerd Gepubliceerd als bijlage van het OHB Vanaf nu moeten deze formulieren gebruikt worden Steekkaart Logboek Weegrapport Inventarislijst