De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opleiding Technicus / Certyfying Staff

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opleiding Technicus / Certyfying Staff"— Transcript van de presentatie:

1 Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Refresher ARS / CSt AMP = Basis voor ARC

2 Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Refresher ARS / CSt AMP = Basis voor onderhoud en ARC dus BELANGRIJK !

3 * ook niet OO geregistreerde kunnen in de Camo+
Refresher ARS / CSt de LVZC CAMO+ is een erkende organisatie die de luchtwaardigheid van alle Belgisch* geregistreerde zweefvliegtuigen binnen de LVZC beheert. Dit geeft ons allemaal toch een belangrijk voordeel (onafhankelijkheid, flexibiliteit…) en kostenbesparing voor de jaarlijkse hernieuwing van het ARC Basis voor deze bevoegdheid is : - OHB wat de organisatie betreft (daarin beschreven taken/bevoegdheid/verantwoordelijkheid ARS) - AMP wat specifiek elk toestel betreft Voor het OHB zorgen de Accountable manager en het liga secretariaat Voor het AMP is de zorg en opvolging van de ARS in de club vereist. * ook niet OO geregistreerde kunnen in de Camo+

4 Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Refresher ARS / CSt Wat zegt de regelgeving ? M.A.302 Aircraft Maintenance Programme (a) Maintenance of each aircraft shall be organised in accordance with an aircraft maintenance programme. (b) The aircraft maintenance programme and any subsequent amendments shall be approved by the competent authority. M.A. 302 (h) 4. If the maintenance programme is not approved by the competent authority (directly or by the M.A.Subpart G organisation via an indirect approval procedure), the aircraft maintenance programme shall contain a signed statement where the owner declares that this is the aircraft maintenance programme for the particular aircraft registration and he/she declares to be fully responsible for its content and, in particular, for any deviations introduced as regards the Design Approval Holder recommendations.

5 Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Refresher ARS / CSt Wat zegt de regelgeving ? AMC M.A : The aircraft maintenance programme shall be reviewed at least annually. This review of the maintenance programme shall be performed either: — by the person who performs the airworthiness review of the aircraft in accordance with point M.A.710(ga), or — by the M.A. Subpart G organisation managing the continuing airworthiness of the aircraft in review. those cases where the review of the maintenance programme is not performed in conjunction with an airworthiness

6 2 Mogelijkheden : Refresher ARS / CSt > AMP via BO met Camo+
> AMP op Pilot/owner eigen initiatief Met een contract BO (gratis) zorgt de Camo+ voor AMP en de DGLV goedkeuring. In het tweede geval zorgt de eigenaar met de lokale ARS voor het AMP en de goedkeuring door DGLV

7 Refresher ARS / CSt In beide gevallen passeert het AMP bij DGLV voor goedkeuring. De laatste versie van het goedgekeurde AMP moet op het Camo+ secretariaat in het dossier van het toestel aanwezig zijn De LVZC Camo+ wordt door DGLV opgevolgd en gecontroleerd (is hun taak binnen de Easa ) Hiertoe : > jaarlijkse audit van de CAMO+ > jaarlijkse audits van aangesloten clubs (dit zijn de antennes/afgevaardigden van de Camo+) > steekproefsgewijs jaarlijks enkele Product Survey’s DGLV controleert de AMP’s naar vorm en inhoud bij goedkeuring en bij audit of PS naar : - conformiteit vorm en inhoud - overeenkomst met betreffende toestel - jaarlijkse opvolging / aanpassing

8 Refresher ARS / CSt OPGELET :
vermits voor afleveren van ARC de staat van het toestel en onderhoud in overeenstemming moet zijn met het AMP moet dus elke aanpassing van het AMP in orde zijn vooraleer een ARC kan worden afgeleverd. Dus : nazicht en eventuele aanpassing van het AMP doen alvorens voorgeschreven onderhoud wordt aangevat. Review status AMP bijvoegen bij ARC MA701(ga): For ELA1 aircraft not involved in commercial operations for which the aircraft maintenance programme has been established in accordance with M.A.302(h), the aircraft maintenance programme shall be reviewed in conjunction with the airworthiness review. This review shall be accomplished by the person who performed the airworthiness review.

9 Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Refresher ARS / CSt Het is best om het AMP te reviewen vóór de start van het onderhoud, samen met de eigenaar Indien de review van het AMP uitgevoerd wordt tijdens de AR, en er blijkt een probleem te zijn => grote vertraging. Best wordt er onmiddellijk een nieuwe versie aangevraagd, zodat die klaar is voor de eigenlijke AR. Indien het goedgekeurde versie nog niet aangekomen is, maar bewezen kan worden de aanvraag tot approval in behandeling is, kan het ARC uitgeschreven worden. Schrijf dit dan als een opmerking (level 3).

10 Refresher ARS / CSt Tijdlijn / Werkwijze :
controle publicatie AD’s, Rec AD’s, DGLV circulaires, TN’s etc…. eventuele aanpassing AMP voorbereidend werkorder voor onderhoud uitvoeren onderhoud Vrijgave – Release to Service door CS controle docs en fysieke keuring toestel voor afleveren ARC Versturen ARC, controlelijst en annex AMP aan Camo+ onmiddellijk….. Binnen de 48 uren ! Er zal ook door DGLV nauwkeuriger worden nagezien of deze tijdlijn gerespecteerd wordt.

11 Refresher ARS / CSt Jaarlijkse opvolging AMP :
elke wijziging moet in AMP aangebracht worden Wijzigingen/ Revisies die een DGLV approval vereisen : - Owner and CAMO referenties > § Escalations > § 4.2 Wijzigingen/Revisie door “indirect approval” LVZC Camo+ - Aircraft identification / Modification > § Recurrent AD mandatory inspections > § 5.6, § 6.6, § 7.6, § specific requirements from BCAA > § 9 Elke andere wijziging die moet ingebracht worden kan via aanpassing door de LVZC Camo+ maar vereisen niet noodzakelijk een revisie.

12 Refresher ARS / CSt De controle van het AMP = verantwoordelijkheid van de ARS die ARC aflevert Annex “Status of the annual AMP reviews” update samen met ARC aan secretariaat bezorgen Belangrijk dat : inhoud en vorm van alle AMP’s steeds correct en up to date zijn en blijven Elke tekortkoming hierop is bij vaststelling een finding naar de club/ARS en naar de LVZC Camo+ Ook indien AMP zonder BO op eigen initiatief/verantwoordelijkheid pilot owner > vermits de Camo+ via de ARS een ARC aflevert en dit enkel kan mits een correct en opgevolgd AMP.

13 Hoe kunnen we dat verzekeren ?
Refresher ARS / CSt Hoe kunnen we dat verzekeren ? Zonder BO : ARS die het ARC aflevert is verantwoordelijk voor het AMP. Indien bij latere audit of PS opmerkingen worden genoteerd treft dit zowel de ARS als de Camo. via BO : - ARS verifieert inhoud en meldt wijzigingen aan de LVZC Camo+ - Camo+ brengt wijziging aan of maakt een nieuwe Rev. - indien vereist : pag. 5 aangepast voor ondertekening eigenaar - bij wijziging ontvangt ARS het aangepaste AMP terug - indien goedkeuring DGLV vereist is zorgt de Camo+ hiervoor - na ontvangst van die goedkeuring stuurt Camo+ het AMP terug naar ARS

14 Refresher ARS / CSt Inhoud/update AMP
Algemeen : gebruik steeds actuele DGLV versie ! Streven naar uniformiteit : - gegevens eigenaar : > geen probleem - aircraft identification : modifications > enkel die invloed hebben op maintenance - escalations : alleen mogelijk mits goedkeuring DGLV - airframe/engines/propellers juiste manuals en update status vermelden additional manuals : vb Tost haken, gordels,…. beperk het tot het noodzakelijke : TN’s die onderhoudsinstructies bevatten worden bijlage bij MM verwijs steeds indien mogelijk terug naar de MM

15 Refresher ARS / CSt Inhoud/update AMP
- Mandatory AD inspections : dit zijn de eenmalige AD’s, moeten niet opgesomd worden, beperk u tot algemene tekst - Recurrent AD mandatory inspections indien bijkomende AD > Rev AMP > AD docs bij MM voegen - accessory and equipment enkel voor verplichte accs en indien die invloed hebben op onderhoud/lifetime - specific requirements BCAA : idem als recurrent AD’s Opmerking : Voor alle recurrent AD’s en voor BCAA requirements moet de levensloopmap opvolgbladen bevatten.

16 Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Refresher ARS / CSt Opmaak / Revisie / wijziging AMP Vraag assistentie van de Camo+ > beperkte overeenkomst Indien eigen initiatief : ARS zorgt voor het AMP controle gegevens vormvereisten volledigheid inhoud hou het eenvoudig vermijd extra toevoegingen laat nooit iemand op eigen initiatief AMP versturen naar DGLV !

17 Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Refresher ARS / CSt Houd u aan de voorgeschreven inhoud, niet meer. Je verbindt je aan alles wat erin staat! De ACMA kan niet alle details controleren, eerder de vorm. De kwaliteit van het AMP hangt dus af van de ARS Slecht AMP opsturen naar DGLV: maakt slechte indruk -> gaat in uw “CV” -> kan gevolgen hebben Zo veel mogelijk werken met beperkt contract Beletten dat mensen zelf een AMP opsturen naar het DGLV voor een direct approval. Is strikt genomen niet ons probleem, maar straalt toch negatief af op de CAMO. >>>>>>>>>> dit willen we vermijden !

18 Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Refresher ARS / CSt

19 Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Refresher ARS / CSt Opmaak / Revisie / wijziging AMP Vraag assistentie van de Camo+ > beperkte overeenkomst Indien eigen initiatief : ARS zorgt voor het AMP controle gegevens vormvereisten volledigheid inhoud hou het eenvoudig vermijd extra toevoegingen laat nooit iemand op eigen initiatief AMP versturen naar DGLV ! Uw reputatie is die van ons allen ! Al heb je maar 1 kans om een goede indruk te maken….. Je hebt vele kansen om die te verliezen !


Download ppt "Opleiding Technicus / Certyfying Staff"

Verwante presentaties


Ads door Google