VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Informatieavond 22 april 2013
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Realisatie kindcentrum
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Implementeren doe je samen
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Ervaringen Implementatie in Nederland
EDO: een website voor lesmateriaal Diest 14 mei 2012 Hans Le Roy – Elisa Baetens - 1.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Methodiek om input voor Visie te verzamelen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
PIMP JE SPEELPLAATS.
Netwerk coördinatoren VZ
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Lancering Traject
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Inspiratiedag Inspiratiedag Kansarmoede & Onderwijs 28 april 2016.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
<plaats en datum>
Doelen realiseren met media
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
‘Ontwikkelen doen we samen’
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Visie en strategie Les 4: strategie.
Koppeling visie en praktijk
<plaats en datum>
Betrokken ouder, tevreden ouder
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Richting geven aan Teamontwikkeling
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Ontwikkeling, wij als EBS
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Leiderschapsontwikkeling
Cultuurparticipatie bij Dienst kinderopvang
Transcript van de presentatie:

VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT Een kwaliteitsprogramma in het kader van MeMoQ

De aanpak binnen SVHG Het pedagogisch raamwerk is de kapstok voor ons eigen intern project: De Sloeberboot. Waarom creëren we zelf iets nieuws? 1) Lancering van een duidelijk pedagogisch waardenkader Waar staan onze KDV’S/OO’S voor? Visualisatie naar ouders en partners 2) Creatief implementatie- en vormingstraject Eigen tempo Eigen identiteit Beloningssysteem 3) Samenhorigheidsgevoel verhogen Meer kruisbestuiving en uitwisseling (Facebookpagina, gezamenlijke vormingsdagen)

Waarom de Sloeberboot? Op zoek naar een eigen identiteit binnen MeMoQ > onze Sloebers Meten van kwaliteit is een dynamisch gegeven > een boot Zelf invulling geven aan kwaliteit (6 kwaliteitsdimensies vanuit het pedagogisch raamwerk) Principe van een portfolio: mogelijkheid tot aanvullen en herwerken

Creatief implementatie- en vormingstraject Nulmeting kwaliteit: najaar 2017 (via pedagogisch coach) Opstart/afvaart Sloeberboot in januari 2018 Implementatie- en vormingstraject: Eigen vaarroute op leefgroepniveau Inhoudelijke ondersteuning via: * Filmpjes over de 6 kwaliteitsdimensies * Een vormingsprogramma * De verantwoordelijken Materialen: affiche Sloeberboot met beloningssysteem en het Sloeberbootboek Evaluatie na 5 jaar

Creatief implementatie- en vormingstraject Opdracht: creëer als KDV/OO je eigen Sloeberidentiteit op basis van de Sloeberboot Hoe krijgen de sloeberbootletters effectief vorm? Superleuke activiteiten Liefde in overvloed Ouderbabbels Eetpartijtjes Baby’s versus peuters Erbij horen Ruimte Buiten spelen is de max! Ontwikkel je talent Onderweg naar school Taal en lezen

Creatief implementatie- en vormingstraject Als team aan de slag gaan met volgende vragen in het portfolio: Wat betekent letter X voor ons? Hoe verloopt dit momenteel? Hoe kan dit nog verbeterd worden? Wat zijn onze doelstellingen? Onze concrete actiepunten Realisatie van de actiepunten Evaluatie Validatie > Stilstaan bij de huidige werking > Kansen tot verbetering = toename van kwaliteit Bovenstaande stappen verankeren in een interne visie (1) en ermee naar buiten treden via het externe Sloeberbootboek (2).

Materialen

Materialen

Materialen

Link met MeMoQ? Vertaling van de 6 kwaliteitsthema’s vanuit ons sloeberperspectief Alle letters kunnen aan 1 of meerdere thema’s gelinkt worden Kwaliteitsboost voor de KDV’S/OO’S