De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cultuurparticipatie bij Dienst kinderopvang

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cultuurparticipatie bij Dienst kinderopvang"— Transcript van de presentatie:

1 Cultuurparticipatie bij Dienst kinderopvang

2 Cultuur, niets voor mij ?

3 spelen Samen bedenken gewaarworden Grenzen proces spontaan ervaren
creëren verwondering onderzoeken Grenzen proces spontaan ervaren Plezier ontdekken associëren benoemen intensief Een heleboel van de insteken die we net hebben gehoord vanuit het gekozen materiaal, vinden volgens ons hun ingang bij kinderen via spel. Spel is de manier waarop kinderen de wereld ontdekken en waarop ze zichzelf dingen aanleren.

4 Schilderen met en op verschillende materialen

5 Sneeuw ontdekken in het kinderdagverblijf

6 Experimenteren met speelgoedauto’s in het kinderdagverblijf

7 Licht en kleur in het kinderdagverblijf

8 Museumbezoek met kinderdagverblijf

9

10 Waarom Ontwikkeling bevorderen Samen doen, samen beleven
Ervaringen opdoen: object-, cognitieve, introspectieve, sociale Ander perspectief op de wereld Intrinsieke beleving Dit pedagogisch raamwerk is een bondige visietekst over kwaliteitsvolle kinderopvang. Het verduidelijkt wat de kinderopvang betekent voor kinderen, voor gezinnen en voor de samenleving. Het raamwerk geeft een richting aan, een houvast om zich voor te engageren. Het pedagogische raamwerk draagt ook bij tot de concretisering van de missie van Kind en Gezin: ‘Samen met partners, voor elk kind, waar en hoe het ook geboren is of opgroeit, zo veel mogelijk kansen creëren’. Met de ervaringsgebieden zet het raamwerk bakens uit voor een waarderende en uitdagende leefomgeving, met respect voor het individuele ritme, talenten, de eigenheid en het initiatief van elk kind. Elke benutting van de ervaringsgebieden blijft onderworpen aan de kernvoorwaarden van kwaliteit: kinderen voelen zich goed en zijn geboeid bezig.

11 Hoe? Projecten De weg vinden naar… Methodieken
Boekje Proef ism De Krook Speelstof: ism externe kunsteducatieve lesgevers Voorstellingen theater De Spiegel ism VCOK en bijloke Methodieken Verwondering – klein kijken – broekzakschatten Creatief denken Ruimte en materialen De weg vinden naar…

12 projecten Doelstellingen:
Taalontwikkeling en leesplezier bevorderen bij baby’s en peuters Kindbegeleiders vormen en stimuleren om voor te lezen, met boekjes te werken Ouders bewust maken dat boekjes al op zeer jonge leeftijd zinvol zijn en dat er ook voor piepjonge ‘lezertjes’ een aanbod is in de bibliotheek Hoe ? Boekje Proef is: Een tijdelijk boekenpakket voor alle deelnemers aan het project Een stimulans om ouders in contact te brengen met het aanbod van de bibliotheek Een stimulans voor kindbegeleiders om leesplezier te bevorderen Wat is het aanbod voor de kinderdagverblijven die in 2018 in het project stappen? 1 Boekenpakket: 40tal boekjes met aandacht voor anderstalige en meertalige exemplaren. Zie voorbeeldlijst achteraan als bijlage. Dit pakket blijft 10 maanden in het kinderdagverblijf. 1 avondvorming voor het team of individuele begeleider. Gegeven door Erika Kindt (vzw KlinkKlank). De vorming is interactief en inspireert kindbegeleiders om met boekjes aan de slag te gaan. 3 sessies ‘Boek op Schoot’ onder begeleiding van Erika Kindt. Gezellig boekenmoment met ouders, kinderen en kindbegeleiders in het kinderdagverblijf. De opleider stelt verschillende instrumenten voor verantwoordelijken ter beschikking waarmee ze hun team kunnen ondersteunen in het voorlezen door voorbereiding en reflectie. Op die manier bereiken de sessies ook de doelstelling van praktijkbegeleiding naast de doelstelling van ouderactiviteit. Bibliotheek uit de buurt stelt het aanbod voor jonge kinderen voor aan de ouders op de workshop Boek op Schoot (indien praktisch haalbaar). Wat verwachten we van de kinderdagverblijven die in 2018 in het project stappen? Het kinderdagverblijf stelt een voorleesverantwoordelijke aan. Zij is verantwoordelijk om ‘voorlezen’ op de agenda van de opvanglocatie te blijven plaatsen. Kindbegeleiders gebruiken het boekenpakket. Minstens 1 begeleider volgt de vorming. (minstens de voorleesverantwoordelijke) Het kinderdagverblijf organiseert een workshop ‘Boek op Schoot ‘ voor ouders. Dit ouder-kindmoment wordt goed voorbereid op het team met het oog op zoveel mogelijk ouders bereiken. Voorafgaand zal er een bijeenkomst georganiseerd worden voor verantwoordelijken van de deelnemende voorzieningen waarin samen nagedacht wordt over de voorwaarden om ouders te bereiken met dit aanbod. Op de workshop kan de bibliotheek zich voorstellen aan de ouders. Kinderdagverblijven die reeds participeren aan het project geven hun pakket door. Kindbegeleiders uit locaties die aan eerdere edities deelnamen en die de vorming nog niet hebben gevolgd, kunnen deze nog mee volgen indien er nog plaats is.

13 De weg vinden CULTUURPARTICIPATIE CULTUURPARTICIPATIE
Een breed aanbod van externe organisaties voor (st)ibo’s… CULTUURPARTICIPATIE Een breed aanbod van externe organisaties voor kinderdagverblijf en peutertuin…

14 methodieken - Naar inspirerende plekken gaan: ABC Huis, museum als vergaderlocatie + uitleg, in het magazijn van Skriewer, … Dingen laten doen en beleven vanuit verschillende domeinen, ondertussen ook teambuildend Interessante materiaalcombinaties geven om mee aan de slag te gaan. Ook bij het nadenken, bv. behoeftenpiramide bouwen Kunstwerken als insteek gebruiken: bv. groepsfoto obv werk Ensor – winterlandschappen kleuren mengen – standbeelden voor beweging – prenten om verhaal te verzinnen

15

16

17 Zelf aan de slag? samenwerken doel - middel vertaalslag
vertrouwen en ruimte

18


Download ppt "Cultuurparticipatie bij Dienst kinderopvang"

Verwante presentaties


Ads door Google